شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.04.2008, 5:43

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به نصب ۶ هزار سانتریفوژ تازه


فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده‌ی آمریکا می‌گویند، نصب هزاران دستگاه سانتریفوژ جدید از سوی ایران نشان‌دهنده‌ی آن است که این کشور همچنان از انجام وظایف بین‌المللی خود سرباز می‌زند و نسبت به نگرانی‌های شورای امنیت سازمان ملل بی‌‌اعتناست.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۸ آوریل در نطنز اعلام کرد، ایران نصب ۶ هزار سانتریفوژ جدید در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را آغاز کرده است. کارشناسان می‌گویند ایران با این کار می‌خواهد غنی‌سازی اورانیوم را سرعت بخشد.

احمدی‌نژاد در نطنز به خبرنگاران گفت، در زمینه‌ای هسته‌ای به "دستاوردهای جدیدی رسیده‌ایم." او گفت: «سال گذشته ورود به مرحله‌ی صنعتی شدن بود که همکاران ماه‌ها برای راه‌اندازی ۳ هزار سانتریفیوژ کار کرده‌اند و آزمایش‌های لازم را انجام داده‌اند و امروز مرحله‌ی نصب ۶ هزار سانتریفوژ جدید آغاز شد و به دستاوردهای جدیدی رسیده‌ایم که مراحل کار آنها آغاز شده است و امشب در مراسم جشن هسته‌ای درباره‌ی آنها صحبت خواهم کرد.»

رئیس‌جمهور اسلامی ایران وعده‌ی "اخبار خوش هسته‌ای" دیگری داد و گفت: «امسال خبرهایی خوبی را می‌شنوید. یک خبر امشب خواهید شنید در جشنی که قرار است امشب برگزار شود و در طول سال در بخش‌های گوناگون در بخش هوا-فضا، صنعت، کشاورزی، پزشکی و در علوم انسانی و اقتصاد ملت ما شاهد نوآوری‌ها و ابتکارات و شکوفایی خواهد بود.»

احمدی نژاد شامگاه سه‌شنبه پس از بازگشت از نطنز در تهران گفت، «ظرفیت دستگاه‌های جدید پنج برابر دستگاه‌های فعلی است.»

واکنش‌های بین‌المللی

گریگوری شولتز، نماینده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر آغاز نصب ۶ هزار دستگاه سانتریفوژ جدید گفت، ایران همچنان از انجام وظایف بین‌المللی خود سرباز می‌زند و نسبت به نگرانی‌های شورای امنیت بی‌‌اعتناست.

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به اظهارت محمود احمدی‌نژاد، ایران را به تحریم بیشتر تهدید کرد. جاندرو روز سه‌شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت، تهران با این اقدام، قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید افزود، با هرگامی که دولت ایران در این راستا برمی‌دارد، انزوای ملت خود را بیشتر می‌کند و احتمال تشدید تحریم‌های مالی و دیپلماتیک علیه آن کشور را افزایش می‌دهد.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه‌ی فرانسه نیز نصب دستگاه‌های جدید از ایران را "خطرناک" توصیف کرد. کوشنر گفت، اگر ایران همچنان به‌درخواست‌ها برای توقف غنی‌سازی اورانیوم بی‌اعتنایی کند، جامعه جهانی تحریم‌های شدیدتری علیه آن کشور در نظر خواهد گرفت.

وزیر خارجه‌ی فرانسه افزود، این امر منتفی نیست که تحریم‌های موجود علیه ایران را شدیدتر کنیم. کوشنر گفت: «من نگران آن هستم که اگر ایران واکنش نشان ندهد، ناگزیر شویم تحریم‌ها را ادامه دهیم.»

به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی فرانسه، در کنار تنبیه‌های احتمالی دیگر علیه ایران، جامعه جهانی باید گفت‌وگو با آن کشور را نیز مدنظر قرار دهد.

هم‌زمان یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی بریتانیا نیز در واکنش به اظهارات روز سه‌شنبه محمود احمدی‌نژاد در نطنز، گفت، ایران به درخواست جامعه جهانی بی‌توجهی می‌کند. این سخنگو گفت، اینکه تهران هم‌اکنون هزاران دستگاه سانتریفوژ جدید دیگر نصب می‌کند، نشان‌دهنده‌ی آن است که این کشور برای جلب اعتماد جهانی به اهداف هسته‌ای خود تلاشی نمی‌کند.

فرانسه و بریتانیا در کنار آلمان، نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران هستند. این سه کشور در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، بسته‌ی حاوی مشوق‌های اقتصادی به آن کشور پیشنهاد کرده‌اند، ایران اما می‌گوید: «هر بسته، طرح و ایده‌ای که به نوعی متضمن تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، مورد قبول نیست و ایران آن را رد می‌کند.»

شورای امنیت در ۳ قطعنامه‌ی الزام‌آور که در دو سال گذشته در خصوص برنامه‌ی اتمی ایران تصویب کرده، از تهران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

قرار نشست نمایندگان گروه ۵+۱

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان اواسط آوریل گردهم می‌آیند تا درباره اقدام‌های تازه‌ای در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۷ آوریل در واشنگتن گفت، از سوی ایالات متحده‌ی آمریکا دان فرید، معاون وزارت خارجه در امور سیاسی در این نشست شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: "نمایندگان گروه ۵+۱ قصد دارند هم درباره‌ی مشوق‌ها و هم درباره تنبیه‌ها مذاکره کنند." مک کورمک گفت، این نشست در اروپا برگزار نخواهد شد و ممکن است روسیه یا چین میزبان آن باشند.

شورای امنیت در آخرین قطعامنه‌ی خود که اوایل ماه مارس گذشته تصویب کرد از ایران خواست که ضمن تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، با خاویر سولانا، نماینده‌ی گروه ۵+۱ به گفت‌وگو بنشنید. اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند بسته‌ی مشوق‌های آنها برای ارائه به ایران در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، کماکان به قوت خود باقی است.

منبع: دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024