سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.04.2008, 8:19


بی‌بی‌سی: یک نظر سنجی انجام شده توسط بی بی سی نشان می دهد که ایران و اسرائیل به ترتیب دارای بدترین وجهه در جهان هستند اما نظر جهانیان نسبت به آمریکا بهبود یافته است.

نتایج این نظرسنجی، که به طور سالیانه انجام می شود، حاصل محاسبه با بیش از هفده هزار نفر در سی و چهار کشور جهان در طول سه ماه منتهی به ژانویه سال ۲۰۰۸ است و نظر مثبت و منفی پرسش شوندگان در مورد کشورهای مختلف را منعکس می کند.

در نظر سنجی سال جاری، ۵۴ درصد از پرسش شوندگان اظهار داشتند که ایران دارای تاثیری منفی در جهان است و ۲۰ درصد از آنان تاثیر این کشور را مثبت ارزیابی کردند و بقیه در این مورد نظری ابراز نداشتند.

سال گذشته نیز همین نسبت از پرسش شوندگان عقیده داشتند که جمهوری اسلامی تاثیری منفی بر اوضاع جهان دارد.

اسرائیل پس از ایران در رده دوم کشورهای دارای تاثیر منفی در جهان ارزیابی شده هرچند در مقایسه با سال گذشته، که ۵۷ درصد از پرسش شوندگان چنین نظری را ابراز داشته بودند، موقعیت این کشور با ۵۲ درصد ارزیابی منفی و ۱۹ درصد ارزیابی مثبت، اندکی بهبود یافته است.

از دید شرکت کنندگان در این نظرسنجی، پاکستان با ۵۰ درصد نظر منفی و ۱۹ درصد نظر مثبت، در رده سوم کشورهای دارای تاثیر منفی در جهان دانسته شده است.

کره شمالی با ۴۴ درصد نظر منفی و ۲۳ درصد نظر مثبت و ایالات متحده با ۴۷ درصد نظر منفی و ۳۵ درصد نظر مثبت در رده چهارم کشورهای دارای تاثیر منفی در جهان شناخته شده هرچند موقعیت آمریکا در مقایسه با ارقام سال گذشته - ۵۳ درصد منفی و ۳۱ درصد مثبت - بهبود یافته است.

در نظر سنجی سال جاری، نظر پرسش شوندگان نسبت به آمریکا در یازده کشور از بیست و سه کشوری که سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفت بهتر و در سه کشور کانادا، لبنان و مصر بدتر شده است.

بی بی سی از سال ۲۰۰۵ تا کنون این نظر سنجی را به طور سالیانه انجام می دهد و در این مدت، ارزیابی مثبت از تاثیر جهانی ایالات متحده پس از روندی نزولی در سال های گذشته، برای اولین بار بهتر شده است.

بهترین ها و بدترین‌ها

مقامات جمهوری اسلامی و اسرائیل هنوز نسبت به نتایج این نظر سنجی واکنشی نشان نداده اند اما کورت وولکر، از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده علت منفی بودن دیدگاه جهانی نسبت به ایالات متحده را حضور گسترده دیپلماتیک و نظامی این کشور در جهان دانسته که باعث جلب توجهه بیشتر جهانیان نسبت به این کشور می شود.

یکی از مدیران انجام این طرح تحقیقاتی گفته است که احتمال دارد بهبود وجهه ایالات متحده با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و امید جهانیان به تغییر سیاست خارجی این کشور ارتباط داشته باشد.

در نظر سنجی سال جاری، آلمان که برای نخستین بار در این بررسی منظور شده، وجهه مثبت آلمان از نظر پرسش شوندگان بیش از سایر کشورهای مورد سئوال بوده است.

در حالیکه تنها ۱۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به تاثیر منفی آلمان معتقد بوده اند، از نظر ۵۶ درصد آنان، آلمان دارای تاثیر مثبت در جهان بوده است.

پس از آلمان، کشور ژاپن با ۲۱ درصد نظر منفی و ۵۶ درصد نظر مثبت در رده دوم و اتحادیه اروپا با ۲۱ درصد نظر منفی و ۵۲ درصد نظر مثبت در رده سوم قرار دارند.

فرانسه (۲۲ درصد منفی و ۵۰ درصد مثبت) و بریتانیا (۲۴ درصد منفی و ۵۰ درصد مثبت) رده های چهارم و پنجم را از نظر دارا بودن تاثیر مثبت در جهان به خود اختصاص داده اند.

از نظر داشتن تاثیراتی مثبت در جهان، کشورهای برزیل، چین و هند در رده های بعد از بریتانیا قرار دارند.

از نظر پرسش شوندگان، میزان تاثیرات مثبت و منفی روسیه در جهان به هم نزدیک است و در حالیکه ۳۴ درصد از آنان گفته اند که روسیه تاثیری منفی دارد، ۳۷ درصد این کشور را دارای تاثیری مثبت دانسته اند.

این نظر سنجی به سفارش سرویس جهانی بی بی سی و توسط موسسه نظرسنجی بین المللی گلوب اسکن (Globescan) و برنامه ارزیابی نگرش سیاسی در دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024