پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 30.03.2008, 6:00


به‌نام خدا
برگزاری انتخابات ناسالم مجلس و شمارش بحث‌برانگیز آراء

اصرار مجریان و ناظران انتخابات مجلس بر نقض پی در پی موازین انتخابات آزاد، سالم و عادلانه همچنان ادامه دارد. پس از اعمال‌نظر جانبدارانه هیات‌های اجرایی و نظارت در رد صلاحیت نامزدهای مخالف ،منتقد و غیر همسو با جریان مسلط - با پشتوانه نظارت استصوابی - سرانجام انتخابات ۲۴ اسفند در تداوم روند غیر قابل تایید مراحل پیشین، برگزار شد.

ممانعت از حضور کامل نمایندگان نامزدهای غیرهمسو با جریان سیاسی حاکم در شعب اخذ رای و اخراج همان تعداد محدود از حوزه های انتخاباتی هنگام شمارش آراء بر خلاف قوانین جاری همه شواهد صریح دال بر تخلفات صریح و آشکار از موازین قانونی و حقوق شهر وندی جهت مشارکت مردم در انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه می باشد.

به‌عنوان نمونه در شهر تهران به عنوان تابلوی انتخابات کشور تنها کمتر از نیمی از نمایندگان نامزدهای معروف به اصلاح طلب برای نظارت بر نحوه رای گیری و شمارش آرا تایید شدند و به همین دلیل از حدود ۴۰۰۰ شعبه اخذ رای در تهران، نمایندگان نامزدهای اصلاح‌طلب در كمتر از ۶۰۰ صندوق حضور داشتند؛ و بسیاری از همین افراد نیز قبل و پس از شمارش آرا برخلاف قانون از محل حوزه اخراج شدند.

فرآیند بحث‌برانگیز و ناعادلانه‌ی یادشده، با شمارش مخدوش آراء تکمیل شد. به‌عنوان مثال، نتایج اعلام‌شده‌ی رسمی انتخابات در تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات با مشاهدات و گزارش‌های دریافتی موثق، تناسب ندارد؛ این نتایج، سلامت انتخابات تهران و صحت شمارش آرا را زیر سئوال برده است. به این ترتیب، تضییع حقوق اساسی شهروندان خصوصا کسانی که در انتخابات مشارکت کرده‌اند همچنان ادامه دارد ، و در مورد صیانت از آرای آنان تردیدهای جدی وجود دارد . به علاوه کسانی که امکان حضور در رقابتی نابرابر را یافته‌اند نسبت به تضییع حقوق خویش، ناراضی و شاکی‌اند تا آنجا که خواستار بازشماری آرا ی صندوق های رای شده اند.

کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، با توجه به شواهد موجود خصوصا ، موارد گزارش شده در روز برگزاری انتخابات و چگونگی شمارش آرا تصریح می‌کند ، انتخابات مجلس هشتم با استانداردها و ضوابط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه برگزار نشده و کارگزاران و مجریان برگزاری چنین انتخاباتی، باید در برابر افکار عمومی نسبت به ابهام‌ها، انتقادها و پرسش‌های موجود، پاسخگو باشند.

کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
۱۰ فروردین ماه ۱۳۸۷



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024