شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - Saturday 22 September 2018
بازگشت به صفحه اول
 |  درباره ايران امروز  |  تماس با ايران امروز  |  آگهی در ايران امروز  | 
  |   صفحه اول   |   خبرهای روز   |   سياست   |   انديشه   |   فرهنگ و ادبيات   |   جامعه   |   محیط زیست   |   RSS   |  

۸۶، سال خفه کردن همه‌ی صداهای منتقد

در این سال، مجموعا ۲۷ نشریه، توقیف یا لغو امتیاز شدند. خبرگزاری «ایلنا» ابتدا «فیلتر» و سپس توقیف شد، روزنامه‌های «هم‌میهن» و «شرق» توقیف شدند، سایت خبری «بازتاب» ابتدا فیلتر و سپس توقیف شد و سرانجام با فشارهای وارده، مدیران عامل دو خبرگزاری «ایسنا» و «فارس» نیز تغییر كردند.

iran-emrooz.net | Sun, 30.03.2008, 11:34

تابناک: هرچند برخوردهای قانونی و گاه فراقانونی تند یا ملایم با رسانه‌ها و مطبوعات در دوره‌های گوناگون تاریخ كشور وجود داشته، اما سال ۸۶ را می‌توان سال خداحافظی با رسانه‌های منتقد دولت دانست؛ سالی كه برخورد با رسانه‌ها دست‌كم شیوه‌ای متفاوت داشت و حتی برخی رسانه‌های مدافع دولت نیز آن را تجربه كردند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، در سال ۸۶ خبرگزاری «ایلنا» ابتدا «فیلتر» و سپس توقیف كامل شد، روزنامه‌های «هم‌میهن» و «شرق» توقیف شدند، سایت خبری «بازتاب» ابتدا فیلتر و سپس توقیف شد و سرانجام با فشارهای وارده، مدیران عامل دو خبرگزاری «ایسنا» و «فارس» نیز تغییر كردند.

در این سال، مجموعا ۲۷ نشریه، توقیف یا لغو امتیاز شدند و با این حساب در دولت احمدی‌نژاد تاكنون 67 نشریه توقیف شده‌اند.

بنا بر این گزارش، سایت خبری «بازتاب» كه به گفته مسئولان آن، پربیننده‌ترین سایت خبری فارسی به شمار می‌رفت، پس از آن‌كه دیوان عدالت اداری، حكم فیلترینگ آن را ابطال نمود و در آخرین روز سال ۸۵ رفع فیلتر شد، یك هفته بعد، بار دیگر مشمول فیلترینگ شد. از آنجا كه حكم قضائی علیه سایت «بازتاب» صادر نشده بود، این سایت پس از فیلترینگ نیز شش ماه به كار خود ادامه داد، اما بنا بر ادعای مسئولان آن، این رسانه فیلترشده هم تحمل نشد و با فشار دولت، دادستانی اقدام به پلمپ و توقیف این سایت كرد.

فیلترینگ و توقیف خبرگزاری «ایلنا» هم از پدیده‌های نوظهور در سال ۸۶ بود كه با شكایات متعدد، به ویژه از سوی دستگاه‌های دولتی و حكم دستگاه قضائی و به رغم تغییر مدیر این خبرگزاری، رخ داد.

همچنین روزنامه «هم‌میهن» كه با حكم دستگاه قضائی در اواخر سال ۸۵، رفع توقیف شده بود، تنها پس از انتشار حدود ۵۰ شماره، مشمول توقیف شد. حتی عوامل میانه‌روتر روزنامه سابق «شرق» كه با رفع توقیف این روزنامه، بار دیگر در آن مشغول به كار شده بودند، در مرداد ۸۶ با توقیف مجدد روبه‌رو شدند. هرچند این توقیف پس از انتشار مصاحبه با یك شاعر بدنام و با این بهانه انجام شد، اما انتشار كامل دیدگاه‌ها و افكار مبتذل فرد مذكور در یك خبرگزاری نزدیك به دولت و مصون بودن از هر نوع برخورد، این فرضیه را تقویت كرد كه علت اصلی برخورد با شرق، موارد دیگری بوده است.

در سال ۸۶ البته دولت در اقدامی ابتكاری، در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، از رسانه‌های منتقد خود تقدیر كرد و با اهدای جوایز به حسین شریعتمداری و كاظم انبارلویی، مدیر «كیهان» و سردبیر «رسالت»، اوج انتقادپذیری خود را مشخص نمود. جالب آن‌كه در همان روزها ولی‌زاده، صاحب وبلاگ «ایستگاه» كه ضمن طرح ادعاهایی درباره سگ‌های محافظ رئیس‌جمهور، از بازرسی نمایشگاه مطبوعات به وسیله آنها انتقاد كرده بود، روانه زندان شد و از همانجا یادداشتی در دفاع از این سگ‌ها برای حفاظت از رئیس‌جمهور نوشت، او اندكی بعد آزاد شد.

پدیده دیگر سال ۸۶، تغییر مدیران عامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری فارس بود. «ایسنا» پیش از این هم یك بار با تغییر مدیرعامل روبه‌رو شده بود اما گویا این تغییر، نظر مقامات دولتی را تأمین نكرده بود و اندك مصاحبه‌هایی كه دارای نقدهای ملایمی به عملكرد دولت بود، در خبرگزاری كه با بودجه دولت روزگار می‌گذراند، قابل قبول نبود. به این ترتیب حسن‌زاده رفت تا شاید رحیمیان، از مسئولان بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی، این «نقیصه» را برطرف كند.

جالب آن‌كه این تغییر مدیر، شامل حال «خبرگزاری فارس» كه علاوه بر حضور در طیف اصولگرا، از حامیان سرسخت دولت به شمار می‌رفت، نیز شد و فضایلی كه پنج سال زحمت كشیده بود تا این خبرگزاری را به یك رسانه حرفه‌ای تبدیل كند، ناگهان كنار گذاشته شد تا كار به حمیدرضا مقدم سپرده شود و او نیز البته در این چند ماه، تفاوت رویكرد خود را نشان داد تا خبرگزاری فارس را به رسانه‌ای كاملا در خدمت دولت نهم تبدیل كند.

در آخرین روزهای سال ۸۶، علاوه بر صدور حكم توقیف یا لغو امتیاز ۹ نشریه، چندین سایت اینترنتی نیز با حكم قضائی یا توسط كمیته ساماندهی دولت، فیلتر شدند.

سایت «نوسازی» البته با تهمت به نوه امام، بسیاری را آزرده‌خاطر كرده بود، اما سایت «عدالتخانه» با شكایت حسین موسویان، متهم به جاسوسی هسته‌ای، فیلتر شد و او كه مدام مورد حمله مقامات دولتی بود، كوشید تمام این مسائل را با شكایت از تعدادی جوان دانشجوی جنبش عدالتخواه، پاسخ گوید و البته جایگاه خود را هم نشان داد.

در عین حال، سایت‌های اصولگرای «شیعه‌نیوز» و «البرزنیوز» نیز ناگهان فیلتر شدند و هنوز دلیل مشخصی برای این اقدام، اعلام نشده است.

اكنون پرسش اینجاست كه رسانه‌ها در سال ۸۶ چگونه روزگار خواهند گذراند، آیا در سال نوآوری و شكوفایی هم خودسانسوری انتقادات مانع نوآوری خواهد شد؟




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2018
e-mail:
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.