پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.03.2008, 7:12


دویچه وله: بامداد جمعه (۲۱ مارس) جسد ایلیاس شورپایف گزارشگر روسی در آپارتمانش در مسکو پیدا شد. اورا با کمربندی خفه کرده بودند. آثار ضربات کارد نیز بر پیکر او دیده می‌شد. افزون بر آن، قاتلان او تلاش کرده بودند، آپارتمانش را به آتش کشند تا آثار جرم از میان برود.

دومین خبر تکاندهنده، شامگاه جمعه پخش شد. در ماخاج قلعه پایتخت داغستان روسیه، گادچی آباشیلوف رییس اداره‌ی رادیو ـ تلویزیون ایالتی، در حالی که با خودروی خود در راه بازگشت به خانه بود، هدف گلوله‌ قرار گرفت و جان سپرد. افراد ناشناس که در خودروی دیگری نشسته بودند، به هنگام سبقت از خودروی او آتش گشودند. چند گلوله به آباشیلوف اصابت کرد و باعث مرگ او شد.

بدین‌سان، در ظرف یک روز دو ژورنالیست در روسیه به قتل رسیدند. شورپایف در مقاله‌ای در اینترنت نوشته بود که نامش در یک لیست سیاه قرار گرفته است. از همین رو، روزنامه‌ی وی در داغستان، از چاپ یکی از مقاله‌‌ها‌ی او خودداری کرده بود. مقامات مسئول اینک در حال تحقیق در این زمینه هستند که آیا رابطه‌ای میان قتل‌های این دو ژورنالیست داغستانی وجود داشته یا نه.

داغستان که در شمال قفقاز و در همسایگی چچن قرار دارد، جزو مناطق ناآرام است. در این بخش از روسیه، همواره اقدامات خشونت آمیز صورت می‌گیرد. این اقدامات بیشتر علیه مقامات پلیس و نمایندگان دولت است. تا کنون ژورنالیست‌ها جزو هدف‌های اصلی اقدامات خشونت‌آمیز نبوده‌اند.

افزون بر آن، دو ژورنالیستی که در مسکو و ماخاج قلعه به قتل رسیدند، جزو کسانی نبودند که گزارش‌های بویژه انتقادی تهیه می‌کنند. از همین رو، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی این جنایت‌ها به شدت در جریان است.

به نظر می‌رسد که شورپایف قاتلان خود را می‌شناخته است. سرایدار خانه گفته که دو مرد را در حال ورود به آپارتمان او دیده و خود شورپایف در را بر روی آنان گشوده است. در هر دو مورد، قاتلان با بی‌رحمی کامل و ظاهرا بدون هشدار اولیه عمل کرده‌اند.

اینکه آیا واقعا ـ آن گونه که شورپایف دراینترنت گزارش داده ـ لیست سیاهی وجود داشته است، هنوز باید بررسی شود. وی در گزارش اینترنتی خود همچنین نوشته بود که از آنجا که دیگر نمی‌تواند با نام واقعی مقاله بنویسد، جزو دگراندیشان به شمار می‌رود. از سوی دیگر شورپایف در گزارش‌های خود برای کانال تلویزیونی یک، به ندرت موضوعی انتقادی را مطرح می‌ساخته است.

در روسیه در سال‌های گذشته، همواره روزنامه‌نگاران انتقادی هدف حمله قرار گرفته‌اند. بسیاری هزینه‌ی گزارش‌های انتقادی خود را با جانشان پرداخته‌اند. تا کنون پرونده‌ی هیچ جنایتی در این زمینه روشن نشده است. قاتلان آنا پولیتکوفسکایا نیز تا کنون شناسایی و دستگیر نشده‌اند. وی جزو روزنامه‌نگاران منتقد کرملین و نقض حقوق بشر در روسیه بود و در نوامبر ۲۰۰۶به قتل رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024