پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.03.2008, 21:28


گزارشگران بدون مرز موج جدید سانسور رسانه ها را در ایران محکوم می کند. در فرادی اولین دور انتخابات هشتمین مجلس که در تاریخ ٢٤ اسفند ماه برگزار شد، پراونه انتشار ٩ نشریه لغو و ٣ سایت اطلاع رسانی مسدود شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : " در ایران روزنامه نگاران به همان میزان اطلاع رسانی شان تحت مراقبت قرار دارند. ما خواهان بازانتشار نشریات ممنوع شده و رفع انسداد از سایت های اطلاع رسانی، که امکان اطلاع رسانی مستقل را برای مردم فراهم می آورند، هستیم . "

از روز ٢٤ اسفند دو سایت اطلاع رسانی البرز نیوز و عصر ایران و سایت مذهبی شیعه نیوز مسدود شده اند. برای مسدود کردن دو سایت البرز و شیعه نیوز از سوی مقامات هیچ توضیحی داده نشده است. اما جعفر محمدی مدیر سایت عصر ایران اعلام کرده است که در پی درج مصاحبه ای از خرازی دبیرکل حزب‌ا... ایران تماس‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد و کشور با مسئولان سایت گرفته شده و با آنکه خبر از روی سایت حذف شد، اما سایت بدون اطلاع قبلی و هیچ حکمی فیلتر شده است. چند روز پیش از انتخابات خبری مبنی بر قطع اینترنت در روز انتخابات انتشار یافته بود. در این روز برخی از سایت های اطلاع رسانی اصلاح طلبان اعلام کردند، که سرعت اینترنت " که تنها وسیله ارتباطاتی آنها است" به شدت کاهش یافته است. مقامات مسئول با تکذیب این امر علت کاهش سرعت را استفاده بیشتر از شبکه در این روز اعلام کردند.

در روز ٢٥ اسفند هیات نظارت بر مطبوعات پرونده انتشار ٩ نشریه فرهنگی - هنری و سیاسی - اجتماعی را لغو کرد. دلایل توقیف ماهنامه های : بازنگری،هفت، شوکا، هفته نامه های : تلاش، به سوی افتخار، ندای ایران و دو هفته نامه های : دنیای تصویر، صبح زندگی و هاوار؛ از سوی هیات مذکور "استفاده ابزاری از عکس‌های هنرپیشگان فاسد خارجی"، "درج جزییات زندگی مبتذل هنرپیشگان فاسد"، "درج مطالب خرافی"،‌ "تبلیغ خواص دارویی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان‌های ذیربط"، "ترویج خرافه‌گرایی"، "درج مطالب خلاف عفت عمومی" و نیز "مطالب تحریک‌آمیز قومی" اعلام شده است. هفته نامه هاوار نشریه دو زبانه کردی – فارسی بود که در کردستان انتشار می یافت.

همچنین در روز انتخابات، از تصویربرداری بسیاری از خبرنگاران تلویزیون از حوزه های رای گیری ممانعت به عمل آمد. در همین روز مقامات وزارت کشور به جز رسانه های دولتی و نزدیک به دولت مانند ایرنا، فارس نیوز و صدا و سیما جمهوری اسلامی، از حضور دیگر خبرنگاران در ستاد های انتخابات ممانعت به عمل آوردند.

در تاریخ ٢٥ اسفند، حسین نوبختیان مدیر مسئول سایت محافظه کار نوسازی در شعبه دوازده دادگاه عمومی حاضر با سپردن وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد. وی بنا بر دستور سعید مرتضوی در تاریخ ٥ اسفند ماه بازداشت و روانه زندان اوین شده بود. در ٢٤ بهمن ماه با دستور دادستان عمومی و انقلاب تهران، سایت محافظه کار نوسازی از شبکه اینترنت حذف شد. این سایت که معمولا اصلاح طلبان را هدف انتقادات خود قرار میداد، این بار مقاله ای ظنز آمیز در باره اظهارات حجت السلام حسن خمینی، نوه آیت اله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی در انتقاد از دخالت نیروهای نظامی و حذف اصلاح طلبان در انتخابات منتشر کرده بود.


گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024