جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.03.2008, 9:32


دویچه وله: جدیدترین نظرسنجی در عراق نشان از یک تغییر جهت مثبت افکار عمومی این کشور نسبت به آینده‌ کشورشان دارد. با گذشت پنج سال از شروع جنگ، اکثریت مردم عراق با دید مثبت به آینده‌شان نگاه می‌کنند و نسبت به آن خوشبین هستند.

دو سال پیش تعداد کمی از مردم عراق نسبت به آینده کشورشان امیدوار بودند اما حالا با گذشت پنج سال از جنگ در عراق حدود نیمی از مردم این کشور به آینده خوشبین هستند.

نتایج یک نظرسنجی که به سفارش شبکه‌های ARD,ABC,BBC و NHK در مورد نگرش مردم عراق نسبت به آینده‌ی کشورشان انجام شده‌بود، امروز منتشر شد. این نظرسنجی توسط «انستیتو دی ۳ سیستم» از حدود ۲۲۰۰ عراقی صورت گرفت.

۵۵درصد از پرسش‌شوندگان، موقعیت شخصی خود را یکبار دیگر مثبت ارزیابی کردند. حدود نیمی از آنان (۴۶درصد) معتقدند که در یکسال آینده وضعیت آنان بهتر خواهد شد. آرند هنزه، جانشین رئیس بخش خارجی WDR (شبکه‌ی رادیو تلویزیون غرب آلمان) معتقد است این تغییر نگرش در تضاد کامل با ناامیدی شدید، تردید و انزجار نسبت به نیروهای اشغالگر است که شبکه او در نظرسنجی یکسال پیش به دست آورد.

سنی‌ها نسبت به آینده بدبین‌ترند

البته این تصویر مثبت در میان گروه‌های مختلف مذهبی و قومی متفاوت است. در حالی که ۷۳ درصد از کردها و ۶۲درصد از شیعه‌های عرب موقعیت شخصی خود را مثبت ارزیابی می‌کنند، ۶۷درصد از عرب‌های سنی‌مذهب موقعیت خود را همچنان بد می‌دانند و امید بسیار کمی نسبت به بهبود زیربنایی اوضاع دارند. تنها ۱۲درصد از سنی‌ها معتقدند که فرزندانشان آینده بهتری خواهند داشت در حالی که این رقم برای سایر اقوام ۳۹ درصد است.

بیشترین تفاوت‌ها در مورد امنیت محل زندگی است. ۷۰درصد از شیعیان احساس می‌کنند در محل زندگیشان تا اندازه‌ای امنیت دارند. این رقم برای سنی‌ها نصف این میزان است.

نگرش نسبت به نیروهای ارتش آمریکا کمتر تغییر کرده‌است. تنها ۴درصد از پرسش‌شوندگان، کم شدن خشونت در عراق را موفقیت آمریکا می‌دانند و تنها یک پنجم آنان به نیروهای آمریکایی اعتماد دارند. موافقت با حمله‌ی انتحاری به نیروهای آمریکایی نیز در تمام گروه‌های قومی به ۴۲درصد کاهش یافته است، البته در میان سنی‌ها این میزان همچنان بالاست: ۶۲درصد.

شرایط عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی

علیرغم پشتیبانی تنها ۳۸درصد سؤال‌شوندگان از عقب‌نشینی فوری نیروهای آمریکایی، تعداد زیادی از آنان این عقب‌نشینی را مشروط به شرایطی می‌دانند. هنزه در این باره اینگونه توضیح می‌دهد: «عراقی‌ها خواهان یک عقب‌نشینی از پیش تدارک دیده شده هستند. آنها از خلأ قدرت وحشت دارند، وقوع یک جنگ داخلی بین شبه‌نظامیان کاملا مسلح‌شده و از سوی دیگر تهدید همسایگان».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024