پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.03.2008, 11:05

بیانیه مهم كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه



روند برگزاری انتخابات مجلس هشتم، «آزاد، سالم و عادلانه» نیست


هم‌میهنان گرامی
كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه طی ماه‌های اخیر تمامی توجه خود را معطوف به نظارت بر عملكرد مسوولان برگزاری انتخابات و ارزیابی قوانین و مقررات جاری كرده است. همچنان‌كه این كمیته در آخرین اطلاعیه متذكر شده است، هیات‌های اجرایی اولین خدشه را در سلامت انتخابات مجلس هشتم وارد كردند و با نقض بسیاری از مفاد قانون اساسی و منشور انتخابات آزاد، سالم و عادلانه مصوب اتحادیه بین‌المجالس و ردصلاحیت جمع كثیری از داوطلبان نامزدی مجلس آینده امید به تشكیل مجلسی مستقل مركب از نمایندگان واقعی مردم را به یاس تبدیل كردند.
انتخابات مجلس هشتم در روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ در حالی برگزار خواهد شد كه فاصله محسوس نحوه برگزاری این انتخابات با استانداردها و ضوابط یك انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، غیرقابل كتمان است.
پس از ردصلاحیت‌های گسترده نامزدها در هیات‌های اجرایی و ادامه این روند در هیات‌های نظارت، سرانجام شورای نگهبان با تعیین تكلیف و اعلام فهرست نهایی نامزدهای مجاز به حضور در رقابت انتخاباتی، بر برگزاری یك انتخابات ناسالم و غیرعادلانه، مهر اجرا زد. اینك، قرار است انتخاباتی برگزار شود كه نه تمامی نامزدها در آن امكان رقابت دارند و نه شهروندان آزادند كه نامزدهای موردنظر خویش را برگزینند زیرا قریب به اتفاق نامزدهای مخالف، منتقد و غیرهمسو با جریان مسلط در ساخت قدرت، از امكان حضور در عرصه رقابت انتخاباتی، محروم و حذف شده‌اند.
اكنون انتخابات مجلس هشتم به‌گونه‌ای صورت‌بندی شده است كه پیش از اراده مردم، اراده برخی صاحبان قدرت، تكلیف كرسی‌های مجلس را معلوم كرده و بیش از آنكه انتخابات، واجد رقابت تمامی جریان‌ها و جمعیت‌های سیاسی باشد، به صحنه رقابتی محدود و از قبل كنترل و طراحی شده، مبدل گردیده است.
افزون بر مشكلات ساختاری، حقوقی و اجرایی روند انتخابات، نامساوی بودن امكانات و ابزارهای تبلیغاتی- به‌ویژه در آن بخش كه به‌عملكرد رسانه ملی مربوط و معطوف- است و نیز دخالت‌های صریح (مستقیم و غیرمستقیم) مقام‌های نظامی، از دیگر موضوعات مهم و تاثیرگذار برفرآیند و نتیجه انتخابات محسوب می‌شوند.
بر این اساس، روند برگزاری انتخابات پیش‌رو را -تا این مرحله- مغایر معیارها و ضوابط «انتخابات آزاد، سالم و عادلانه»، ارزیابی و اعلام می‌كنیم.

كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
۲۰ اسفند ۱۳۸۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024