چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.03.2008, 21:44


حزب دمکراتیک مردم ایران پيش از هر سخنی اعتراض شدید خود را نسبت به اقدامات غير دمکراتيک دولت احمدی نژاد، به ویژه شورای نگهبان، درراستای ازبین بردن امکان رقابت احزاب وگرایشات سیاسی دگراندیش ابرازمی دارد و بار دیگر بر خواست هميشگی خود برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم و رقابتی، به معنای واقعی کلمه پافشاری می کند.

داده ها بروشنی نشان دارند که جریان بنیاد گرای افراطی در درون حاکمیّت، با پشتیبانی آشکار آیت الله سیدعلی خامنه ای، رهبر روحانی جمهوری اسلام ، آشکارا به توطئه سازمان یافته ای برای از بین بردن نهاد پارلمان و از مضمون تهی کردن جمهوريت در چارچوب نظام سياسي کشور روی آورده اند. رد صلاحيت بی سابقه ی نامزدهای انتخاباتی و کور کردن حتی امکان رقابت نسبی بين گرايشهای درون و پيرامون حکومتی در اکثر حوزه های انتخاباتی از جمله ابراز و شگردهای مرحله ای اين توطئه بشمار می روند. بنياد گرايان برآنند که با زمينه چينی های گوناگون سرکردگی همه ی نهاد های حکومتی، خواه گزينشی ـ فرمايشی و خواه برگمارشی، را بطورکامل دردست گیرند. هدف آنها جز خاموش کردن هر صدای مخالف و در نطفه خفه کردن هر جنبش اعتراضی، در قبال سیاست داخلی تاریک اندیشانه و سیاست خارجی ایران برباد ده، نيست. همین نیروها دندان تیزکرده اند تا در دو سال آینده، قوه مجریه را نیز دگر بار بی کم و کاست از آن خود کنند.

حزب دمکراتیک مردم ایران علی رغم دشواری آفرینی های دستگاه حاکمه، درتحمیل شرایط یک انتخابات غیر دمکراتیک به مردمِ آزادی دوستِ ایران، براین باوراست که اپوزیسیون جمهوری خواه و آزادی طلب، در درون و بیرون از کشور، نمی تواند و نباید در قبال نقش و جایگاه انتخابات در تعیین سرنوشت آتی مردم و آزادی و حقوق مردم بی تفاوت بماند. ما نمی توانیم نسبت به اصل بنیادین دفاع ازحقوق و حاکمیت شهروندی و مصالح عالی کشورمان چهره ی بی تفاوت از خود نشان دهيم. شايسته نيست به اعتراض خشک و خالی و پرخاش غيرفعال بسنده کنيم. بايد نقشه های شوم حاکمان کنونی در زیر پا گذاری حقوق اساسی ملت و تلاش آنها برای تشکیل یک مجلس فرمایشی را در ابعاد هر چه وسيع تر افشاء کنيم.

به باورما، در جايی که اکثریت مردم، به دلايل خاص خودشان، با باور به صندوق های رای گيری، درانتخابات شرکت می کنند و هنوز نامزدهایی وجود دارند که در برنامه هایشان کم و بیش گرته ای از خواست های اجتماعی و دموکراتیک مردم ايران بازتاب يافته است، شرکت درانتخابات و بهره جويی از این فرصت يک وظيفه ی سياسی جدی بشمار می رود. چرا که تنها از اين راه می توان در محدوده ی معينی فضای سیاسی کشور را باز نگه داشت و برای ادامه ی پیکار بخاطر پيشبرد بهسازی اجتماعی و تغيير در قانون اساسی از راه های مسالمت آميز زمينه چينی کرد.

حزب دمكراتيك مردم ايران با حفظ استقلال فکری و با حرکت از ارزشهای سوسیال ـ دمکراتیک برنامه ای خود، با رویکرد تحریم انتخابات و یا عدم شرکت در انتخابات ـ که از نظر درونمايه فکری با تحريم هم معناست ـ مخالفت می ورزد. حزب ما، اين رويکرد را نه تنها روشی بی ثمر و غیرعملی، بلکه ناخواسته افتادن در دامی می داند که بنیادگرایان برای رسیدن به اهداف خود کار گذاشته اند.

ازديدگاه ما شرکت درانتخابات هر کجا و در هر حوزه ی انتخاباتی که امکان رقابت نسبی فراهم باشد و رای دادن به آن نامزدهائی که برنامه ای به نسبت دموکراتیک و کمابیش در جهت حقوق و خواست های مردم ارائه می کنند، موثرترین روش برای نه گفتن به حاکمیت بنیادگرایان اسلامی و در حد ممکن جلوگیری از ورود نامزدهای اقتدارگرایان به مجلس، سد کردن راه تسلط آنها بر اين نهاد و نيز باز گزاری فضای معينی برای صدای مخالف است.

مشارکت فعّال مردم در انتخابات مجلس هشتم، نه به معنای چشم فروبستن بر كارنامه ی سياسی اصلاح طلبان به هنگام حضور در حکومت و نه به معنای دست برداشتن از آماجهای پيكار سياسی در راه بازنگری و اصلاح قانون اساسی در راستای تامین و تحکیم حاکمیّت ملّت و بهسازی و دگرسازی ساختار نظام سياسی كشور است.

هم میهنان گرامی!
شرکت در انتخابات و رای به نامزدهائی که برنامه ی نسبتا دموکراتیکی ارائه می دهند، درسرشت خود، تلاشی است در راستای نقش بر آب کردن توطئه ی بنیاد گرایان اسلامی برای یکدست کردن حاکمیّت. اين تلاش می تواند پيام آور اميد به دگرساز گام به گام درمیان مردم و پویائی جامعه ی سیاسی در پیکار برای فراهم ساختن پیش شرط های یک جامعه ی نسبتا باز باشد. آزادیخواهان ایرانی نباید دست بسته تن به تسليم بسپارند و با نوشتن چند جمله ی تند و اعتراضی، نهاد کلیدی مجلس را تقدیم واپسگرايان کنند. حضور فعال در صحنه ی دگرگونی های اجتماعی، مبرم ترین و اساسی ترین وظیفه ماست و پیش شرط و لازمه ی آن تشکیل جبهه ای از نیروهای سیاسی عرفی جامعه با نیروهای سیاسی دین باور و ملی ـ مذهبی های آزادی خواه است.

حزب دموکراتیک مردم ایران
19 اسفندماه 1386



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024