پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.03.2008, 14:18



ایران امروز: به دنبال تصویب قطعنامه‌ی سوم تحریم ایران در شورای امنیت، اتحادیه اورپا نیز برقراری تحریم‌هایی علیه آن کشور را تدارک می‌بیند. تحریم‌های اروپا برای نخستین‌بار شامل بانک‌های ایران نیز می‌شود.

دولت آلمان این تحریم‌ها را تایید می‌کند و همه‌ی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با آن همراهی می‌کنند. بنابر گزارش هفته‌نامه‌ی آلمانی «اشپیگل»، اتحادیه اروپا با این اقدام‌ها می‌خواهد ایران را به انعطاف در برنامه‌های اتمی‌اش وادار نماید. حساب‌های بانکی مربوط به ایران از جمله، شعبه‌های بانک ملی ایران در آلمان مسدود خواهد شد. حساب‌های شخصی برخی افراد و شرکت‌ها نیز که با برنامه‌های اتمی ایران مربوط هستند، مسدود می‌شوند.

شورای امنیت در آخرین قطعنامه‌ی خود خواهان زیرنظر گرفتن فعالیت بانک‌های ملی و صادرات شده است، اما اتحادیه‌ی اروپا گامی فراتر می‌گذارد.

آنچه که هنوز قطعی نیست این است که این تصمیات در نشست روز دوشنبه‌ی وزیران خارجه‌ی اتحادیه اروپا در بروکسل بطور رسمی تایید خواهد یا نه؟ برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص ابراز تردید کرده‌اند.

با اینحال، آلمان در ارائه بیمه‌ی هرمس برای صادرات کالا به ایران محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. شورای امنیت هفته‌ی گذشته در قطعنامه‌ی خود تاکید داشت که کشورهای عضو سازمان ملل در ارائه‌ی اعتبارات بازرگانی به ایران «هوشیاری» به خرج دهند. شرکت دولتی هرمس، صادرات شرکت‌های آلمانی به ایران را بیمه می‌کند. دولت آلمان اعلام کرده است این کار را کماکان ادامه خواهد داد، اما میزان این بیمه حداکثر تا سطح ۵/۷ میلیون یورو خواهد بود.

شورای امنیت روز سوم مارس در آخرین قطعنامه‌ی خود تحریم‌های پیش‌بینی شده در دومین قطعنامه را که در مارس ۲۰۰۷ به تصویب رسیده بود، شدیدتر کرده است. این‌ تحریم‌ها پیش از همه متوجه مقام‌ها و شرکت‌های موثر در برنامه‌های اتمی و موشکی ایران هستند. به‌طور مشخص دارایی‌ها و حساب‌های ۱۲ شرکت و ۱۳ نفر که با برنامه‌های اتمی و موشکی ایران مربوط هستند، مسدود خواهد شد. سفرهای خارجی این افراد به دقت زیر نظر گرفته شده و اعلام خواهد شد.

برخی کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند حتی اگر تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه ایران در شورای امنیت به تصویب نرسد، اتحادیه‌ی اروپا راسا به تشدید تحریم ایران اقدام خواهد کرد.

قطعنامه‌ی ۱۸۰۳ شورای امنیت همچنین خواهان جلوگیری از صدور کالاهای دارای کاربرد دوگانه‌ی غیرنظامی و نظامی به ایران شده است. محموله‌هایی که از راه هوا و دریا به مقصد ایران و یا از ایران به مقصد خارج در حرکت‌اند بازرسی خواهند شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024