پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.03.2008, 17:54


ایسنا: سفیر دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام كرد: ایران نیازی به غنی‌سازی اورانیوم ندارد، زیرا روسیه تضمین می‌کند که سوخت هسته‌یی را برای سال‌هایی طولانی به این کشور عرضه کند.

ویتالی چوركین، روز سه شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: طی سال‌هایی طولانی ایران مشکلی نخواهد داشت، ما عرضه سوخت هسته‌یی را تضمین می‌کنیم. ما بر این موضوع تاكید داریم، این تنها در حرف نیست، ایران انرژی اتمی صلح‌آمیز خواهد داشت، ما سوخت را عرضه خواهیم کرد.

نووستی به نقل از این دیپلمات روسی گزارش داد: برای ایران امکانات بسیاری گشوده خواهند شد، از جمله حل مشکلات با آمریکا نیز ممکن است، روسیه، همسایه و دوستی خوب است. ما می‌توانیم نقشی مثبت در روند مذاکرات ایفا کنیم. روسیه از تصویب قطعنامه ۱۸۰۳ علیه ایران در شورای امنیت حمایت کرد. قطعنامه یادشده در "بسته‌ای" به همراه اعلامیه‌ای از سوی وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵ (روسیه، انگلیس، آمریکا، چین، فرانسه و آلمان) تصویب شد.

همچنین، وزارت خارجه روسیه خاطر نشان كرد که قطعنامه ۱۸۰۳، علامت سیاسی جدی به تهران درباره ضرورت همکاری با شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تصمیمات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سفیر دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز اعلام كرد: اگر ایران به قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز ۳ مارس تصویب شد، عمل نکند، کشورهای عضو شورای امنیت در رابطه با این متوسل به نیروهای نظامی نخواهد شد.

وی گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد تمایلی به استفاده از نیروهای نظامی در صورت عدم عمل به قطعنامه ندارد.

به گفته این دیپلمات روسی، هیچکس نگفته که از نیروی نظامی استفاده خواهد شد و در هیچ گفت‌وگویی صحبت درباره چنین چیزی نبوده است.

چورکین خاطر نشان كرد: ما باید بر ایران فشار وارد کنیم. قطعنامه شورای امنیت اجازه می‌دهد که این روند را در حد مجاز نگه داشت.

همچنین، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ویتالی چوركین نوشت كه اجماع گسترده‌تری میان قدرت‌های جهانی در خصوص چگونگی پرداختن به مساله‌ی ایران و یك واقعیت جدید كه شرایط مناسبی را برای توقف غنی‌سازی و از سرگیری مذاكرات در باره برنامه هسته‌یی برای تهران فراهم كند، وجود دارد.

وی افزود: امیدواریم این (پیشنهاد) در تهران با دقت بسیار مطالعه شود زیرا نشان‌دهنده انگیزه‌های مهم و نیات شش كشور برای كار كردن با ایران است.

چوركین همچنین گفت كه هر ۱۵ عضو شورای امنیت از بیانیه‌ ۱+۵ حمایت كردند.

وی افزود كه مجموعه مشوق‌ها قرار است بهبود پیدا كند « تا مزایایی را در حوزه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و امنیتی برای ایران و منطقه فراهم كند.»

وی ابراز امیدواری كرد كه بیانیه وزیران پس از آنكه مورد مطالعه ایران قرار گیرد، «مشوقی را برای ارایه پاسخ مثبت‌تر به مطالبات جامعه بین‌المللی فراهم كند تا اجازه دهد مذاكرات آغاز شود و در نهایت مساله هسته‌یی ایران حل شود.»


بررسی موضوع ایران در شورای حكام آغاز شد

موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران در سومین روز از نشست شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در دستور كار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) گزارش محمد البرادعی مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور رسمی در نشست ارایه شد.

این گزارش به طور غیررسمی در ۲۲ فوریه در اختیار ۳۵ عضو شورای حكام قرار گرفته بود.

البرداعی در افتتاحیه نشست شورای حكام، گزارش شفاهی خود درباره فعالیت‌های هسته‌یی و همكاری‌های ایران در چارچوب مدالیته را ارایه كرد.

البرادعی گفت كه ایران همه مسایل مهم باقیمانده درباره فعالیت‌های گذشته‌اش به غیر از یك مساله (مطالعات ایران برای نظامی کردن برنامه‌ی هسته‌ایش) را روشن ساخت. قضاوت فنی آژانس این است كه این مسایل در این مرحله دیگر مسایل مهم باقی مانده نیستند و این قطعا دلگرم كننده است.

وی هم‌چنین گفت: از ایران می‌خواهم تا حد امكان در كار كردن با آژانس برای روشن ساختن استفاده از مواد هسته‌یی در رابطه با مطالعات ادعایی كه باعث نگرانی جدی است، فعال و همكارانه برخورد كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024