پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.03.2008, 13:59



ایسنا: روزنامه واشنگتن پست نوشت، مقامات سازمان ملل هفته گذشته در یک جلسه خصوصی گفتند اسنادی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران به دست آورده است نشان می‌دهد که تهران تا چهار سال پیش مشغول کار بر روی طراحی یک سلاح هسته‌یی بود.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به برآورد جامعه اطلاعات جاسوسی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران که می‌گوید تهران یک برنامه هسته‌یی تسلیحاتی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، نوشت: طبق یادداشت‌های یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه،‌ کارشناس ارشد امنیت هسته‌یی آژانس در گفت‌وگو با دیپلمات‌ها در وین گفت که این اسناد نشان می‌دهد تحقیقات ایران در زمینه تسلیحات هسته‌یی تا چندین ماه پس از تاریخی که مقامات اطلاعات جاسوسی آمریکا برای توقف تلاش‌های تهران در این زمینه اعلام کرده‌اند، ‌ادامه داشته است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این جلسه به توضیح جزییات گزارشی پرداخت که در ۲۲ فوریه توسط آژانس منتشر شد. آژانس در این گزارش گفت که ایران توضیحات قابل قبولی درباره اسنادی که ظاهرا به یک برنامه تحقیقاتی درباره بازفرآوری اورانیوم، آزمایشات انفجاری با قدرت بالا، و طرح‌های موشکی اشاره داشت،‌ ارایه نکرده است. ایران تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌یی را رد کرده و این اسناد را ساختگی دانسته است.

این روزنامه در ادامه نوشت: طبق یادداشت‌هایی که در اختیار واشنگتن پست قرار گرفته است هاینونن در جلسه فنی روز دوشنبه در حضور دیپلمات‌های کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جزییات جدیدی را درباره این اسناد ارایه کرد. وی اعلام کرد که آژانس از سازمان‌های اطلاعات جاسوسی چندین کشور مختلف مدارک اثبات‌کننده‌یی را به دست آورده است که به یک تحقیقات پیشرفته در زمینه برخی فن‌آوری‌های کلیدی که برای ساخت و پرتاب یک بمب‌ هسته‌یی الزامی است، اشاره دارد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: برای مثال، برخی از این اسناد مطالعات درباره تغییر موشک شهاب به منظور ایجاد توانایی حمل یک کلاهک بزرگ‌تر را که در ارتفاع ۶۰۰ متری بالای هدفش منفجر می‌شود، ‌توضیح می‌دهد.

هاینونن گفت که این ویژگی تنها هنگامی منطقی خواهد بود که کلاهک، هسته‌یی باشد.

دیوید آلبرایت، ‌کارشناس تسلیحاتی سابق سازمان ملل و رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشنگتن گفت که ایران اکنون با چالش دشوارتری در متقاعد کردن کشورهای جهان به اینکه هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌یی نبوده است، رو به رو است.

وی گفت: رد این اطلاعات دشوارتر است. این اطلاعات ظاهرا به کار بر تسلیحات هسته‌یی اشاره دارند؛ حتی اگر این برنامه منسجم نبوده باشد و حتی اگر تصمیم‌گیری برای ساخت یک سلاح هسته‌یی گرفته نشده باشد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که ادعاهای جدیدی که مورد مطالعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد «بی‌اساس» بوده و ایران هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌یی نبوده است.

در پایان این گزارش آمده است: یک دیپلمات شورای امنیت گفت که علی‌ اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نسبت به جلسه روز دوشنبه واکنش خشمگینی نشان داد.

سلطانیه گفت که این اسناد می‌توانست توسط هر دانشجویی که "۱۰۰ دلار" دستمزد گرفته است، ساخته شده باشد و افزود که آژانس با دخالت در فعالیت‌های اطلاعات جاسوسی از دستور کار خود به عنوان یک آژانس فنی فراتر رفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024