پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.02.2008, 9:47



ایران امروز: باراک اوباما، داوطلب ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات با یک جهش بزرگ، برنده‌ی انتخابات مقدماتی در دو ایالت ویسکانسین و هاوایی شد.

تلاش هیلاری کلینون برای متوقف ساختن پیروزی‌های زنجیروار اوباما بیهوده بود. نخستین نتایج انتخابات مقدماتی ایالت ویسکانسین نشان می‌دهد باراک اوباما با بیش از ۱۵ درصد از هیلاری کلینتون جلو افتاده است. اوباما برنده‌ی انتخابات مقدماتی در همه‌ی ۸ ایالت آمریکا در دوهفته‌ی گذشته بوده است.

براساس شمارش دوسوم آراء، اوباما ۵۷ درصد و هیلاری کلینتون ۴۲ درصد آراء را بدست آورده‌اند. پیروزی اوباما در این ایالت از نگاه کارشناسان بویژه از آن جهت مهم است که این منطقه‌ی غرب میانه‌، پایگاه عمده‌ی رای‌دهندگان خانم کلینتون است. این‌جا محل زندگی کارگران سفیدپوست است که درآمد چندانی ندارند.

اوباما موفق شده نفوذ خود را حتی در مناطقی گسترش دهد که پیش از این هیلاری کلینتون در آنها جلوتر بود. اوباما در این منطقه بیشتر از کلینتون رای سفیدپوست‌ها را بدست آورده است. در مورد کسب آراء زنان نیز اوباما عقب نبود و با رقیب خود برابری می‌کرد.

در ایالت هاوایی که زادگاه اوباماست، نیز پیروزی وی تقریبا قطعی بود. این ایالت ۲۰ نماینده‌ی انتخابگر دارد. اوباما تاکنون ۱۳۰۱ کرسی نمایندگی (نماینده انتخاب‌گر) جمع‌آوری کرده در حالی که این میزان برای هیلاری کلینتون ۱۲۳۹ کرسی است.

برای نامزدی ریاست جمهوری از سوی حزب دموکرات ۲۰۲۵ کرسی نمایندگی لازم است. احتمال دارد هر دو داوطلب حزب دموکرات در کسب آراء لازم دچار مشکل شوند، آنگاه در کنگره‌ی حزب که در ماه آگوست برای تعیین نامزد نهایی برگزار می‌شود، نقش «نمایندگان ویژه» - دارندگان پست‌های سیاسی - تعیین‌کننده خواهد بود.

ناظران معتقدند هیلاری کلینتون اگر بخواهد شانسی برای انتخاب نهایی به عنوان نامزد حزب دموکرات داشته باشد، باید در انتخابات مقدماتی ایالت تگزاس و اوهایو برنده شود.

اوباما حتی در پوشش خبری تلویزیونی، گوی سبقت را از کلینتون ربوده است: هرگاه اوباما برای سخنرانی در برابر هواداران خود ظاهر می‌شود، تقریبا همه‌ی کانال تلویزیونی پخش سخنرانی هیلاری کلینتون را قطع کرده و اقدام به پخش سخنرانی اوباما می‌کنند.

اوباما در برابر موج تشویق هواداران خود در هوستون می‌گوید: «ما باید مسیر دیگری در پیش بگیریم. باید فصل جدیدی را در تاریخ خود باز کنیم. اگر من در پاییز به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شوم، در سال ۲۰۰۹ واحدهای نظامی آمریکا در عراق را به خانه برمی‌گردانم.»

اوباما در عین‌حال هشدار داد چرخش سیاسی‌ای که او خواهان آن است، آسان نخواهد بود، اما این چرخش امکانپذیر است.

هیلاری کلینتون پس از شکست‌اش در ویسکانسین، رقیب خود اوباما را مورد انتقاد قرار داد و گفت، بحث برسر این است که رئیس جمهوری انتخاب کنیم که نه تنها در حرف، بلکه در کارش نیز قابل اعتماد باشد. زیباترین کلمات هم بیهوده و بی‌مصرف‌اند، وقتی به عمل درنیایند.

خبرگزاری آلمان / آسوشیتدپرس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024