سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.02.2008, 8:11


ایران امروز: رای‌دهندگان پاکستان دست رد به سینه‌ی مشرف زدند. حزب مردم پاکستان و حزب نواز شریف، تا این لحظه با کسب بیش از ۶۰ درصد آراء پیشاپیش دیگر احزاب قرار دارند. حزب مردم پاکستان، پیشاپیش همه است.

حزب مسلم‌لیگ - شاخه قاعد اعظم، حزب مدافع پرویز مشرف، با کسب ۱۳ درصد آرا در برابر یک شکست انتخاباتی قرار گرفته است. اسلام‌گرایان نیز که در انتخابات سال ۲۰۰۲ سهم بزرگی از آرا را از آن خود کرده بودند براساس نتایج آراء ۲۱۵ حوزه‌ از ۲۷۲ حوزه‌ی انتخاباتی به‌طرز نابودکننده‌ای شکست خورده‌اند.

براساس نتایج رسمی اعلام شده، هر دو حزب مخالف مشرف، حزب مردم پاکستان و حزب نواز شریف، تا این لحظه با کسب بیش از ۶۰ درصد آراء پیشاپیش دیگر احزاب قرار دارند.

با چنین نتایجی احزاب مخالف پست نخست‌وزیری را از آن خود خواهند کرد. هرچند مشرف از سوی پارلمان سابق برای پنج سال دیگر برای ریاست جمهوری تایید کرده و نیاز مجدد به تایید ندارد، اما انتخابات روز دوشنبه یک رفراندومی درباره‌ی موقعیت و سیاست‌های اوست.

طرفداران احزاب مخالف مشرف در بسیاری از شهرها، به صورت خودانگیخته، جشن پیروزی برپا کرده‌اند. آنان در خیابان‌ها می‌رقصدند و تیر هوایی شلیک می‌کردند و میان مردم شیرینی‌جات پخش می‌کردند.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی GeoTV حزب مردم پاکستان که بی‌نظیر بوتو، رهبر آن در دسامبر گذشته به قتل رسید، از حزب مسلم‌لیگ نواز شریف پیشی گرفته است. از ۲۱۵ حوزه‌ی انتخاباتی که آرا آن شمارش شده، حزب مردم در ۶۹ حوزه پیروز شده است. حزب نواز شریف در کرسی‌های ۶۲ حوزه را از آن خود کرده است.

حزب حاکم پرویز مشرف تا این لحظه تنها در ۲۹ حوزه‌ی انتخاباتی اکثریت را بدست آورده است. حزب اسلام‌گرای «مجلس متحده عمل» (MMA) فقط ۳ کرسی تصاحب کرده است. بخشی از این حزب انتخابات را تحریم کرده بود بود. بقیه‌ی کرسی‌ها را احزاب محلی و یا نامزدهای مستقل کسب کرده‌اند. اگر احزاب اپوزیسیون بتوانند دو سوم کرسی‌های پارلمان را به دست آورند، می‌توانند پرویز مشرف را استیضاح کنند.

پرویز مشرف برای همکاری با نخست‌وزیر آینده‌، صرفنظر از نتایج انتخابات اعلام آمادگی کرده است. او گفت، نتایج انتخابات نظر مردم اين کشور است و هر کس كه پيروز شود ما مورد قبول ماست.

روز دوشنبه ۸۰ میلیون نفر از دارندگان حق رای برای شرکت در انتخابات دعوت شده بودند. اما پس درگیری‌های خونبار آخر هفته، بسیاری از ترس عملیات تروریستی ترجیح دادند در خانه‌های خود بمانند. به گفته ناظران انتخاباتی، میزان شرکت مردم در انتخابات به حدود ۴۲ درصد رسید. این میزان تقریبا در سطح مانتخابات سال ۲۰۰۲ است. ۸۰ هزار سرباز و پلیس امنیت انتخابات را برعهده داسشتند.

خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آلمان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024