جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.02.2008, 18:17


دویچه وله: سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تلاش کرد وی را متقاعد سازد که تقویت ایران می‌تواند به بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه منجر شود.

روزنامه‌ی روسی "ودوموستی" که روز جمعه ۱۵ فوریه این خبر را منتشر کرده، نوشته است، در برابر توقف مناسبات ایران و روسیه، عربستان سعودی قول می‌دهد مقادیر متنابهی سلاح از روسیه بخرد و در فاصله ۵ سال مناسبات اقتصادی خود با آن کشور را به پنجاه میلیارد دلار برساند.

به گزارش این روزنامه‌ی روسی، ایده‌ی اصلی طرح عربستان سعودی برای نجات خاورمیانه از "خطر ایران" آن است که روسیه از ادامه‌ی همکاری با ایران خودداری کند. در درجه‌ی نخست، این امر شامل قطع همکاری‌های اتمی و فنی- نظامی می‌شود. علاوه‌بر این، روسیه باید به حمایت دائمی خود از ایران در برابر فشارهای غرب در شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی پایان دهد.

روزنامه روسی "ودوموستی" نوشته است، عربستان می‌پذیرد که مسکو در صورت حمایت از این طرح، هم از نظر مالی و هم معنوی، زیان بسیار خواهد دید، از این‌رو ریاض وعده‌ی یک هدیه‌ی واقعاَ شاهانه را به روسیه می‌دهد.

بنا به گزارش نشریه‌ی روسی "کومرسانت"، ریاض پیشنهاد می‌کند که جای تهران را بعنوان شریک روسیه در همکاری‌های فنی- نظامی بگیرد. بدین ترتیب تا پایان سال ممکن است قرارداد فروش بیش از ۱۰۰ نفربر زرهی "بی‌ام‌پی۳" به مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون دلار به امضا برسد.

علاوه‌براین، این طرح وجود دارد تا پیش از پایان سال جاری، قرارداد خرید ۱۵۰ تانک از نوع "تی-۹۰‌اس" به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار امضا گردد. هم‌اکنون مذاکرات مقدماتی برای خرید ۱۶۱ هلی کوپتر نوع "می-۱۷"، "می-۳۵" و "می-۲۶" به مبلغ کل حدود ۶/۱ میلیارد دلار نیز در جریان است.

بنا به گزارش کومرسانت، طرح عربستان سعودی برای ایجاد سیستم دفاع ضدموشکی، نیز قراردادهایی عظیمی را به صنایع دفاعی روسیه وعده می‌دهد. عربستان سعودی آماده است تقریباً همه‌ی سیستم‌های دفاع ضدموشکی روسی، از پدافند موشکی قابل‌حمل گرفته تا سیستم دوربرد "اس-۴۰۰" را خریداری نماید.

عربستان سعودی برآن نیست که تنها به قراردادهای نظامی اکتفا نماید. این کشور عملاً مشارکت استراتژیک اقتصادی را به روسیه پیشنهاد می‌کند. سعودالفیصل، وزیر خارجه‌ی عربستان سعودی، پیشنهادی را با خود به مسکو آورده است که براساس آن طی پنج سال آینده، مبادلات بازرگانی و حجم سرمایه گذاری‌های دو طرف به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

حجم مبادلات بازرگانی روسیه و عربستان در سال ۲۰۰۶ کمتر از ۲۵۰ میلیون دلار بود.

همایش سرمایه‌گذاری که با شرکت موسسات بزرگ دو طرف در آینده برگزار خواهد شد و عربستان خواهان آن است که هرچه زودتر برگزار گردد، باید تاییدی بر جدی بودن عربستان در این طرح خود باشد. علاوه‌بر این به عنوان یک جایزه، عربستان سعودی آماده است تا از اعتراض خود نسبت به پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی دست بردارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024