جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.02.2008, 9:12



ایسنا: خبرگزارى آسوشيتدپرس خبر داد كه يك مقام وزارت خزانه‌ارى آمريكا ملاقات محرمانه‌اى با مقامات بلندپايه بانكى ايران داشته است.

اين گفت‌وگوها در ستاد يك نهاد بين‌المللى موسوم به "گروه كارى اقدامات مالى" (FATF) براى بحث درباره نگرانى‌ها نسبت به عملكرد ايران در زمينه پولشويى و تامين مالى برخى فعاليت‌ها انجام شد.

يك مقام بلندپايه آمريكايى در اين خصوص گفت: اين نشست با رياست مشترك آمريكا و ايتاليا برگزار شد و دانيل گلاسر ـ معاون امور منابع مالى تروريسم و جرائم مالى در وزارت خزانه دارى آمريكا ـ نماينده آمريكا در اين نشست بود.

طبق اعلام يك ديپلمات خاورميانه‌ آگاه از اين ديدار، مقامات بلندپايه بانك مركزى دراين ديدار حضور داشتند.

وزارت خزانه‌دارى آمريكا تاييد كرد كه اين ديدار در تاريخ ۲۴ ژانويه سال جارى ميلادى صورت گرفته است.

اندرو دى سوزا ـ سخنگوى وزارت خزانه‌دارى آمريكا ـ اصرار مى‌ورزد كه آن ديدار محرمانه نبوده است اما خبر آن با گذشت ۲۳ روز بعد از برگزارى، در روز جمعه توسط خبرگزارى آسوشيتدپرس فاش شد.

وى همچنين با غلط دانستن گزارش‌ها، اين مساله كه نشست پاريس با درخواست ايران انجام شده است را رد كرد.

وى گفت: هيچ چيز مخفيانه‌اى درباره آن ملاقات وجود نداشت. آن نشست يك نشست چندمليتى گروه كارى اقدامات مالى بود و با ابتكار اين نهاد برگزار شد و نه ايران، و وزارت خزانه‌دارى نيز به عنوان رييس مشترك اين گروه كارى در آن حضور يافت.

وى تصريح كرد كه هدف آن ديدار بحث درباره همكارى نكردن ايران با استانداردهاى بين‌المللى براى مبارزه با پولشويى و تامين مالى تروريسم بود.

او تاكيد كرد: برخلاف گزارش‌هاى مطبوعاتى، اين ملاقات با ابتكار گروه كارى اقدامات مالى انجام شد نه ايران.

به گفته وى نمايندگانى از بيش از ۱۰ كشور ديگر در آن نشست حضور داشتند.

گروه كارى اقدامات مالى در روز ۱۱ اكتبر براى اولين بار با ادعاى هماهنگ نبودن ايران با استانداردهاى بين‌المللى براى مقابله با پولشويى و تامين مالى تروريسم ابراز نگرانى كرده بود.

گزارش منابع خبرى كه پيش از گفت‌وگوى سخنگوى وزارت خزانه‌دارى با بى‌بى‌سى منتشر شد حاكى از آن بود كه اين جلسه با درخواست تهران برگزار شد تا به ادعاهايى كه مى‌گويد ايران در پولشويى و تامين فعاليت‌هاى تروريستى دست دارد پاسخ گويد.

دانيل گلاسر ـ معاون امور منابع مالى تروريسم و جرايم مالى در وزارت خزانه دارى آمريكا ـ از سوى آمريكا در اين نشست شركت داشت. نام مقام‌هاى ايرانى شركت كننده منتشر نشده است.

به گزارش بى‌بى‌سى دولت بوش در با بهانه قطعنامه‌هاى سازمان ملل و با توسل به ابزارهاى ديگر فشار زيادى براى منع بسيارى از معاملات تجارى و مالى كشورهاى خارجى با ايران وارد آورده است.

به گزارش آسوشيتدپرس اين نشست بخشى از تلاش آمريكا در چارچوب ظرفيت‌هاى گروه كارى اقدامات مالى براى اعمال فشار بيشتر بر ايران براى دست كشيدن از غنى سازى اورانيوم بود.

بنا به گزارش‌ها نمايندگان ايران در اين نشست مقام‌هاى ارشد بانك مركزى بودند.

آمريكا و ايران از سال ۱۹۷۹ پس از انقلاب اسلامى و اشغال سفارت آمريكا در تهران، تاكنون روابط ديپلماتيك نداشته‌اند. تماس‌هاى رسمى ميان دو كشور بسيار نادر است و از جمله به چند دور گفت‌وگو در بغداد پيرامون امنيت عراق مربوط مى‌شود.

كاخ سفيد هفته گذشته زلماى خليل‌زاد ـ سفير آمريكا در سازمان ملل ـ را به خاطر شركت در جلسه‌اى در نشست مجمع جهانى اقتصاد در داووس سوييس با حضور وزير خارجه ايران سرزنش كرد.


بى‌بى‌سى: ملاقات مقام‌هاى ايران و آمريكا در پاريس فاش شد

وزارت خزانه دارى آمريكا در پاسخ به سوالات بى بى سى تاييد كرده است كه يك مقام بلندپايه اين وزارتخانه ماه گذشته در پاريس با مقام هاى بانكى ايران ملاقات كرده است.

اين گفتگوها در ستاد يك نهاد بين المللى موسوم به "گروه كارى اقدامات مالى" (FATF) براى بحث درباره نگرانى ها نسبت به عملكرد ايران در زمينه پولشويى و تامين مالى فعاليت هاى تروريستى انجام شد.

هرچند اين مقام آمريكا اصرار مى ورزد كه آن ديدار محرمانه نبوده است اما خبر آن با گذشت ۲۳ روز بعد از برگزارى، در روز جمعه توسط خبرگزارى آسوشيتدپرس فاش شد.

اندرو دى سوزا، سخنگوى وزارت خزانه دارى آمريكا، همچنين با غلط دانستن گزارش ها، اين مساله كه نشست پاريس با درخواست ايران انجام شده است را رد كرد.

وى گفت: "هيچ چيز مخفيانه اى درباره آن ملاقات وجود نداشت. آن نشست يك نشست چندمليتى گروه كارى اقدامات مالى (اف اى تى اف) بود و با ابتكار اين نهاد برگزار شد و نه ايران، و وزارت خزانه دارى نيز به عنوان رئيس مشترك اين گروه كارى در آن حضور يافت."

وى گفت كه هدف آن ديدار بحث درباره عدم همكارى ايران با استانداردهاى بين المللى براى مبارزه با پولشويى و تامين مالى تروريسم بود.

او تاكيد كرد: "برخلاف گزارش هاى مطبوعاتى، اين ملاقات با ابتكار اف اى تى اف انجام شد، نه ايران، كه بخشى از تلاش جارى براى رسيدگى به تهديد جدى اى است كه ايران متوجه سلامت نظام مالى بين المللى مى كند."

به گفته وى نمايندگانى از بيش از ۱۰ كشور ديگر در آن نشست حضور داشتند.

"اف اِى تى اف" در روز ۱۱ اكتبر براى اولين بار نسبت به عدم هماهنگى ايران با استانداردهاى بين المللى براى مقابله با پولشويى و تامين مالى تروريسم ابراز نگرانى كرده بود.

گزارش منابع خبرى كه پيش از گفتگوى سخنگوى وزارت خزانه دارى با بى بى سى منتشر شد حاكى از آن بود كه اين جلسه با درخواست تهران برگزار شد تا به ادعاهايى كه مى گويد حكومت جمهورى اسلامى در پولشويى و تامين فعاليت هاى تروريستى دست دارد پاسخ گويد.

دانيل گلاسر، معاون امور منابع مالى تروريسم و جرايم مالى در وزارت خزانه دارى آمريكا، از سوى آمريكا در اين نشست شركت داشت. نام مقام هاى ايرانى شركت كننده فاش نشده است.

دولت بوش در چارچوب قطعنامه هاى سازمان ملل و با توسل به ابزارهاى ديگر فشار زيادى براى منع بسيارى از معاملات تجارى و مالى كشورهاى خارجى با ايران وارد آورده است.

به گزارش آسوشيتدپرس اين نشست بخشى از تلاش آمريكا در چارچوب ظرفيت هاى "اف اِى تى اف" براى اعمال فشار بيشتر بر ايران جهت دست كشيدن از غنى سازى اورانيوم بود.

دولت آمريكا همچنين خواستار پايان حمايت ايران از گروه هايى مانند حزب الله لبنان و گروه فلسطينى حماس است كه آمريكا تروريستى مى داند.

بنابه گزارش ها نمايندگان ايران در اين نشست مقام هاى ارشد بانك مركزى بودند.

آمريكا و ايران از سال ۱۹۷۹ پس از انقلاب اسلامى و اشغال سفارت آمريكا در تهران، تاكنون روابط ديپلماتيك نداشته اند. تماس هاى رسمى ميان دو كشور بسيار نادر است و از جمله به چند دور گفتگو در بغداد پيرامون امنيت عراق مربوط مى شود.

كاخ سفيد هفته گذشته زلمى خليلزاد، سفير خود در سازمان ملل را به خاطر شركت در جلسه اى در نشست مجمع جهانى اقتصاد در داووس سوئيس با حضور وزير خارجه ايران سرزنش كرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024