شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.02.2008, 22:27


بيانيه انجمن دفاع از آزادى مطبوعات
در تجليل از بورقانى و اعتراض به لغو امتياز نشريات آريا و زنان


انجمن دفاع از آزادى مطبوعات با صدور بيانيه‌اى به اقدام غيرموجه و غيرقانونى هيات نظارت بر مطبوعات به لغو امتياز نشريات آريا و زنان اعتراض كرد.
متن بيانيه صادره كه در پى نشست روز چهارشنبه ۱۷/۱۱/۸۶ اين نهاد مدافع مطبوعات انتشار يافت به شرح زير است:

انجمن دفاع از آزادى مطبوعات با اندوه فراوان درگذشت ناگهانى زنده ياد احمد بورقانى از موسسان اين انجمن را به خانواده مطبوعات تسليت مى‌گويد.

مطبوعات ايران طى يك دهه اخير مديون تلاش‌هاى بى وقفه آقاى بورقانى در دفاع از حق انتشار آزاد مطبوعات، برخوردارى از امنيت شغلى و حرفه‌اى و دادرسى عادلانه به هنگام طرح دعاوى حقوقى عليه مطبوعات است. زنده ياد بورقانى در پايدارى بر سر تعهدات خود از مقام و موقعيتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى چشم پوشيد تا ناظر امواج سهمگين سركوب و توقيف مطبوعات، بازداشت روزنامه نگاران و صدور احكام سنگين قضايى عليه آنها نباشد.

او با كارنامه‌اى درخشان در دفاع از آزادى بيان و مطبوعات به ديدار حق شتافت و جامعه مطبوعاتى كشور را در اندوه فقدان يكى از قهرمانان مدافع حقوق مردم فرو برد. روحش شاد باد.

در همين حال اما انجمن دفاع دفاع از آزادى مطبوعات طى چند هفته اخير شاهد ادامه سياست هيات نظارت بر مطبوعات در توقيف و لغو امتياز جرايد، بدون رعايت موازين قانونى و بر خلاف اصول مسلم تفكيك قوا بوده است.

لغو امتياز روزنامه آريا و مجله زنان به بهانه‌هاى غير موجه، آخرين اقدام هيات نظارت بر مطبوعات در ادامه اقدام‌هاى اين هيات براى پرش از قانون و قرار گرفتن در جايگاه قضاوت بر خلاف اصول مصرح در قانون اساسى بخصوص اصول ۳۶ و ۱۶۸ بوده است.

بيكارى دهها روزنامه نگار، ايجاد ناامنى شغلى و حرفه‌اى و گسترش روحيه ياس و نوميدى در جامعه از پيامدهاى اوليه چنين اقداماتى است.

جالب اينكه چنين محدوديت‌هاى عليه نشريات غير دولتى در حالى صورت مى‌گيرد كه هيات نظارت بر مطبوعات ضمن عدم پاسخگويى به صدها و بلكه هزاران متقاضى دريافت مجوز انتشار نشريه، بدون رعايت نوبت، براى نيروهاى وابسته به دولت، مجوز انتشار روزنامه صادر مى‌كند.

انجمن دفاع از آزادى مطبوعات بار ديگر در مورد عواقب وخيم اقدام هاى هيات نظارت بر مطبوعات هشدار مى‌دهد و از مقام‌هاى عالى قضايى مى خواهد كه از تعرض اين هيات به حوزه حقوق قانونى اصحاب مطبوعات و وظايف قوه قضائيه جلوگيرى كند.

انجمن دفاع از آزادى مطبوعات
چهارشنبه ۱۷/۱۱/۸۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024