پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.02.2008, 15:10


مدرسه فمينيستى/ ۱۶ بهمن ۱۳۸۶

گزارشى از نشست انجمن صنفى روزنامه نگاران به مناسبت لغو مجوز مجله زنان

شيرين عبادى : شانزده سال پيش اولين روزى كه به دفتر مجله زنان دعوت شدم يك كاكتوس كوچك به رسم هديه بردم و به شهلا شركت گفتم پيام اين هديه اين است كه : گل باشيد و گل بمانيد ودرعين حال خار باشيد در مقابل سختى ها و خار باشيد بر چشم دشمنان!!

مدرسه فمينيستى: امروز سه شنبه ۱۶ مهرماه در انجمن صنفى روزنامه نگاران مراسمى در اعتراض به لغو مجوز مجله زنان برگزار شد. در اين مراسم كه از ساعت ۱ الى ۳.۳۰ بعدازظهر به طول انجاميد تعداد زيادى از اعضاى انجمن صنفى، برخى از اعضاى كمپين يك ميليون امضاء و برخى از روزنامه نگاران و فعالان جنبش زنان حضور داشتند. تمامى اعضاى هيئت تحريريه مجله زنان با روسرى هاى سفيد برسر وشاخه اى برگ سبز بر سينه در اين مراسم شركت كردند و " فهيمه خضر حيدرى" از اعضاى تحريريه زنان كه اجراى برنامه را با تسلط و اشتياق اداره مى كرد، توضيح داد كه ما با نماد صلح و آبادانى در مراسم اعتراض به لغو مجوز مجله شركت كرده ايم.

اولين سخنران "كامبيز نوروزى" بود كه ضمن بر شمردن معيارهاى اعطاى امتياز به مجلات ، از مخاطبين سوال كرد كه كدامين اين معيارها در عمر شانزده ساله مجله از بين رفته كه اينك مجله بايد توقيف شود. و با لحن طنزآميز رو به خانم شركت گفت مگر اين كه ايشان جوانتر شده باشند و از نظر سنى حائز شرايط گرفتن امتياز نباشند !!

"رجبعلى مزروعى" مدير انجمن صنفى مطبوعات نير در سخنان خود گفت : در تمام جهان "نظام مجوز" براى مجلات يا وجود نداشته يا اگر هم داشته از بين رفته است وامروزه " نظام ثبتى" در تمام كشورها براى نشريات وجوددارد شايد فقط كشور تاجيكستان و يك يا دو كشور ديگر از جمله ايران هنوز نظام مجوز را براى نشريات رعايت ميكنند.

"فريده غيرت" سخنران بعدى بود كه باقاطعيت اعلام كرد كه از آنجا كه منبع لغو امتياز از نظر قانونى صلاحيت اجراى حكم را ندارد و از آنجا كه هيچ ابلاغى هنوز به مجله نشده است خانم شركت و همكارانشان مى توانند كار خويش را ادامه دهند كمااينكه شماره ۱۵۲ چندروز پيش به بازار عرضه شد. وى سپس افزود ما نبايد عادت كنيم كه بدون ابلاغ قانونى هيچ تحميل و فرمانى را بپذيريم. فعالان جنبش زنان را بدون ابلاغ و احضاريه كتبى به دادگاه و بازجويى فرا مى خوانند ما مى گوييم چشم ؟؟ مجله را بدون ابلاغ مى بندند و باز ما بايد بگوييم چشم ؟!!

"شيرين عبادى" كه حضورش يكايك اعضاى تحريريه مجله را دلگرم ساخته بود ضمن غير قانونى خواندن حركت هيئت نظارت ، از تاثيراتى كه مجله زنان در سير جريان جنبش زنان داشت سخن گفت ونيزاز تاثير گزارش ها ى اين مجله درانعكاس جريان قتل كودك خردسال " آرين گلشنى " سخن گفت. وى سپس از اولين روزى كه به مجله دعوت شده بود ياد كرد و چنين گفت : شانزده سال پيش اولين روزى كه به دفتر مجله زنان دعوت شدم يك كاكتوس كوچك به رسم هديه بردم و به شهلا شركت گفتم پيام اين هديه اين است كه گل باشيد و گل بمانيد ودرعين حال خار باشيد در مقابل سختى ها و خار باشيد بر چشم دشمنان !!

«آسيه امينى» نيز شعرزيبايى را به مناسبت " دوشنبه ها " كه جلسه تحريريه مجله است ،سروده بود كه براى حضار به زيبايى خواند.

"مژده دقيقى" از اعضاى هيئت تحريريه نيز در سخنانش اشاره كرد كه : ده سال پيش كه كار با مجله زنان را شروع كردم كارم فقط ادبيات بود و اصولا حساسيتى به مسائل زنان نداشتم و كار در مجله و در كنار شهلا شركت مرا با حوزه زنان و مسائل آن آشنا ساخت و رويكردى جديد را در من به وجودآورد. "فاطمه صادقى" نيز اشاره كرد كه با عبارت " فمينيسم اسلامى " از طريق مجله زنان آشنا شده است و اين مجله او را نسبت به اين حوزه حساس ساخته است.

"شادى صدر" معتقد بود كه بهتر است براى مجله از فعل ماضى استفاده نكنيم ، حال رانيز به حال خود بگذاريم و با فعل آينده حرف بزنيم چراكه مطمئنا مجله دوباره كار خودرااز سر خواهد گرفت.

«الهه كولايى» ضمن نقد لغو مجوز مجله زنان ،و اشاراتى به نقش اين مجله براى فعالان جنبش زنان را پايدارى و استوارى در برابر اينگونه جريانات آرزو كرد.

آخرين سخنران "شهلا شركت" بود كه بر خلاف ديگر همكارانش روسرى سياه بر سر داشت و پس از ياد آورى و تاسف از مرگ نابهنگام "احمد بورقانى" ، از رويكرد مثبت وى نسبت به اعطاى امتياز به مجلات ياد كرد و نيز از فقدان و مرگ مجله اى كه آسمان پرواز زنان ايران از همه اقشارو طيف هاى مختلف بود.

وى همزمانى تقريبى اين دو حادثه را حاكى از نشانه هايى واقعى از جريانات اجتماعى اين روزها دانست. چهره شهلا شركت گوياى غم و اندوهى بود كه در اين يك هفته بر او و ديگر همكارانش گذشته بود. اما سرانجام طاقت نياورد و شيطنت هميشگى اش گل كرد و روبه حضار گفت: دلم مى خواهد به همه شما بگويم متن سخنرانى هايتان چقدر عالى بود مى شود كه براى چاپ در اين شماره به مجله بدهيد ؟!!



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024