پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.01.2008, 20:58




ابراز انزجار گزارشگران بدون مرز از صدور حکم اعدام برای روزنامه نگار پرويز کامبخش

٢ دلو ١٣٨٦ در ساعت ١٦ عصر شعبه امنيت عامه دادگاه بدوی ولايت بلخ، روزنامه نگار زنداني پرويز کامبخش را به اتهام " اهانت به دين اسلام" به حکم اعدام محکوم کرد. دادگاه اين روزنامه‌نگار به شکل غير علنی و بدون حضور وکيل مدافع برگزار شد.

يعقوب ابراهيمی برادر اين روزنامه نگار که خود نيز روزنامه نگار است به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد " که خانواده فردا روز ٣ دلو به اين رای اعتراض و خواهان تجديد نظر خواهد شد." وی همجنين گفت که در بعد از برگزاری دادگاه برادرش پرويز کامبخش را ملاقات کرده است، وی نيز مثل همه خانواده "شديدا نگران" است.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام ميکند که " ما از اين تصميم گيری عجولانه که اعتنايي به حقوق و آزادی بيان تضمين شده در قانون اساسي کشور نمي کند شوکه شديم. پرويز کامبخش هيج جنايتي انجام انجام نداده است. ما خواهان دخالت و اقدام فوری رئيس جمهور حامد کرزای در اين باره هستيم تا کاری غير قابل جبران انجام نشود."

يک روز پيش معاون دادستان کل ولایت بلخ ، حفیظ اله خالق یار در نشست خود با خبرنگاران اعلام کرده بود که "خبرنگار دستگیر شده به جرم خود اعتراف کرده است و بايد تنبيه شود" وی همچنين به تهديد روزنامه نگاران پرداخت و اعلام کرد "من هر روزنامه نگاری را که از این پس در راستای حمایت از وی تلاش کند دستگیر خواهم کرد."

صدور اين حکم در شرايطی است که امروز معلوم شده است اين روزنامه‌نگار نويسنده مقاله "آيات زن ستيز در قران" نيست، اين مقاله بر روی سايت‌های فارسی زبان از سالها پيش وجود داشته است. رحیم الله سمندر، رییس انجمن مستقل خبرنگاران افغانستان، اعلام کرده است که دستگيری پرويز کامبخش در ارتباط با در اختيار داشتن مقالاتی انتقادی از مقامات محلی است که برادرش روزنامه نگار افغانی يعقوب ابراهيمی نوشته است.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024