جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.01.2008, 23:26


امروز: در پی اظهارات آقای خاتمی مبنی بر اینكه «اخباری به دستم رسیده كه حاكی از نوعی تنگ‌نظری و اقدام برای محروم كردن بسیاری ازنیروهای مومن مجرب و روشن از حضور در صحنه انتخابات است»، «سید مصطفی تاج‌زاده»عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی جزئیاتی از این اخبار نگران‌كننده و تحلیل خود از روند بررسی صلاحیت‌ها را ارائه كرد.

وی درباره روند رسیدگی به صلاحیت‌ها، گفت: اطلاعات دریافت شده بیانگر این است كه با كمال تاسف وزارت كشور از بیطرفی خارج شده و اشخاصی را به عضویت هیات‌های اجرایی منصوب كرده است كه به جناح راست وابسته بوده‌اند و اكثریتشان طرفدار حذف و ردصلاحیت رقبای جناح متبوع خود چه مستقل و چه اصلاح‌طلب هستند.

تاج‌زاده در گفتگو با خبرنگار نوروز افزود: شنیده‌ام كه عده‌ای در صدد برآمده‌اند كه علیه داوطلبان به روش‌های غیرقانونی پرونده‌سازی كنند؛ به همین دلیل نگرانی زیادی درباره عملكرد هیات‌های اجرایی منتخب مسئولان وزارت كشور وجود دارد. تصور غالب این است كه قرار است آنان داوطلبان اصلاح‌طلب را به صورت فله‌ای ردصلاحیت كنند وسپس با توصیه مقامات عالی درصد اندكی از آنان را قطره‌چكانی تاییدصلاحیت كنند.

وی در مورد علت ثبت‌نام نسبتا گسترده اصلاح‌طلبان گفت: به دلیل نگرانی از عملكرد غیرقانونی مراجع اجرایی و نظارت بر انتخابات، دوستان ما در بسیاری از حوزه‌ها ثبت‌نام كرده‌اند تا ردصلاحیت‌ها هر قدر باشد، بازهم بتوانیم فهرستی از نامزدهای اصلاح‌طلب را به مردم معرفی كنیم. مگر آنكه جریان حاكم تصمیم گرفته باشد انتخاباتی رسواتر از مجلس هفتم برگزار كند وتكلیف همه كرسی‌ها را از قبل تعیین نمایند.

تاج‌زاده افزود: قبلا هم گفته‌ام طرح «انقلاب مخملی» توسط اقتدارگراها زمینه‌سازی به منظور انجام «كودتای مخملی» یا «كودتای نرم» توسط آنان بوده است. یعنی به جای آوردن توپ و تانك به خیابان‌ها، می‌كوشند رقبای خود را ردصلاحیت كنند و اجازه شركت در انتخابات را به آنان ندهند و مجلس فرمایشی دیگری ضعیف‌تر از مجلس هفتم تشكیل دهند.

عضو شورای مركزی سازمان مجاهدین انقلاب درباره اظهارات روز سه شنبه آقای الهام درباره «اقلیت بودن اصلاح‌طلبان» و دعوت آنان به «بازگشت به دامان ملت»، گفت: چنانچه آقایان به حرف خود باور دارند و اصلاح‌طلبان را اقلیتی می‌دانند كه در بین ملت جایگاه ندارد، چرا از حضور آنان در انتخابات این قدر نگران شده‌اند؟ كافی است حقوق داوطلبان را رعایت كنند و با تایید صلاحیت نامزدهای منتقد خود اجازه دهند مردم در پای صندوق‌های رأی سخن گویند كه چه كسی اقلیت 15 درصدی جامعه را تشكیل می‌دهد؛ اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؟ و آیا دولت نهم و مجلس هفتم دراقلیت هستند یا دولت اصلاحات و مجلس ششم؟

رییس اسبق ستاد انتخابات كشورافزود: رفتار جریان حاكم حاكی از آن است كه خود را در اقلیت می‌بینند. به همین دلیل از انتخابات آزاد گریزانند، حال آنكه شایسته است از دولت اصلاحات اعتماد به نفس و نیز اعتماد به مردم را بیاموزند كه در تمام انتخاباتی كه برگزار كردند، صلاحیت حتی یك نفر از رقبای خود از جمله جناح راست را رد نكردند. برای مثال در انتخابات مجلس ششم كه من رییس ستاد انتخابات كشور بودم، صلاحیت نامزدهای جناح راست از جمله آقای احمدی‌نژاد تایید شد. اكنون باید دید هیات‌های اجرایی منتخب دولت احمدی‌نژاد با داوطلبان منتقد حاكمیت یكدست چه می‌كنند؟

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی درباره اتهام دیگر آقای الهام به اصلاح طلبان مبنی بر اتكای آنان به حمایت بیگانگان و آقای بوش، گفت: در ایران هیچ‌كس به اندازه اصلاح‌طلبان از شكست حزب بوش در انتخابات آتی ریاست جمهوری خشنود نمی‌شود زیرا عملكرد تجاوزكارانه دولت كنونی آمریكا روند دموكراسی‌خواهی بومی و ملی را در منطقه و ایران تضعیف و بنیادگراها را در منطقه واقتدارگرایان را در ایران تقویت كرده است. به همین دلیل، جنگ‌طلبان ایرانی از شكست جناح جنگ‌افروز آمریكا نگرانند چرا كه بهانه برای ایجاد انسداد در داخل را از دست می‌دهند.

به گفته تاج‌زاده، اصلاح‌طلبان از ابتدا تاكنون متكی بر رای و حمایت اكثریت ملت ایران بوده‌اند و نیاز به پشتیبانی خارجی نداشته و ندارند. آنان منادی «دموكراسی در خانه و صلح در جهان» هستند كه با عملكرد نومحافظه كاران آمریكا در تعارض است. ضمن آنكه بعضی فعالان جناح راست از سالها پیش در صدد جلب حمایت دولت‌های استعماری از نامزدهای جناح متبوع خود بوده‌اند.وی افزود: گذشته از آن، دولتمردان آمریكایی به ویژه نومحافظه كاران از حكومت جناحی در ایران كه با عملكرد غیرعلمی و غیركارشناسانه و سیاست‌های ماجراجویانه خود، بنیه و پایه‌های اقتصادی و اجتماعی كشور را تضعیف می‌كند، استقبال می‌كنند و از پیروزی اصلاح‌طلبان وفادار به جمهوری اسلامی و وفادار به دموكراسی و صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با جهانیان نگرانند و اساساً یكی ازدلایل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، از بین بردن تهدیدها و تحریم‌ها و مقابله با دخالت بیگانگان از سرنوشت این ملت است.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت تاكید كرد: از سخنگوی دولت كه عضو حقوقدانان شورای نگهبان نیز هست، انتظار می‌رفت در هفته رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی به آنها توصیه كند كه حقوق داوطلبان را رعایت كنند و هیچ اقدام غیرقانونی انجام ندهند، نه اینكه خود با استفاده از تریبون رسمی به یك جناح سیاسی اتهام وارد كند كه این بداخلاقی انتخاباتی است. البته بدترین بداخلاقی آن است كه مراجع اجرایی و نظارتی مانع شركت داوطلبان رقیب خود در میدان و انتخاب آنان توسط مردم شوند.

تاج‌زاده به مناسبت ایام شهادت پیشوای آزادگان جهان توجه سخنگوی دولت نهم را به سخن جاودانه سیدالشهدا جلب كرد كه به محاربین خود فرمود:«اگر دین ندارید، دست‌كم آزاده باشید».

وی ادامه داد: من با الهام از سخن امام حسین(ع) به آقای الهام می‌گویم:«اگر آزاده نیستید، دست‌كم مسلمانی كنید» و در ایراد سخن و رفتارهای خود موازین اسلامی را رعایت كنید و از دروغ و تهمت بپرهیزید.

او همچنین به سخنگوی دولت نهم یادآوری كرد كه در كتیبه داریوش بزرگ ثبت است كه او از خداوند درخواست كرده بود ایران را از شر دروغ، خشكسالی و دشمن ایمن نگه دارد و نتیجه گرفت: دولت نهم نباید به گونه‌ای عمل كند كه مردم بگویند در زمان خاتمی خشكسالی داشتیم، اما از دروغ و دشمن خبری نبود اما در دوره احمدی‌نژاد خشكسالی نداشتیم، اما دروغ و دشمنی بیداد می‌كرد. بگذریم از اینكه عملكرد غلط دولت نهم موجب شده است به‌رغم افزایش دو برابر و نیم قیمت نفت، گرانی و تورم و بیكاری، فشارهای زیادی به مردم، بویژه محرومان وارد كند.

وی در خاتمه تاكید كرد به نظر می رسد تضعیف پایگاه جناح حاكم موجب شده است دولتیان به فرافكنی بپردازند و به جای ارائه كارنامه عملكرد خود و اینكه آیا وعده‌های مجلس هفتم و دولت نهم تحقق یافته است یا خیر، اصلاح‌طلبان را مورد اتهام قرار دهند.

نظر کاربران:

آقای تاج زاده زیاد مطمئن نباشد که اگر انتخابات آزاد باشد ، ایشان و دوستان اصلاح طلب امتحان پس داده‌شان پیروزشوند. ایشان باید بداند که شمارقابل ملاحظه ای از رای اصلاح طلبان به نیروها و رای دهندگان دگراندیش تعلق دارد که در شرایط انتخابات آزاد از آرای اصلاح طلبان اسلامی خواهد کاست. دراین شک نکنید!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024