جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.01.2008, 19:29


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
بزر‌گ‌ترین اهانت به ملت، سلب حق مخالفان برای شرکت در انتخابات است

امروز در شرائطی به انتخابات مجلس هشتم نزدیک می شویم که بسیاری از ایرانیان آزاده، میهن دوست و دگراندیش همچنان از حق انتخاب شدن محروم هستند. نیروهای معتقد به جدایی دین و حکومت، نمایندگان اقلیت های مذهبی و قومی و نیز زنان کشور در معرض بیشترین محدودیت ها و تبعیضات قرار دارند. قوانین جمهوری اسلامی حق شرکت آزاد در انتخابات را، که حق مسلم همه شهروندان است، برای مخالفان و ناراضیان از حکومت، برسمیت نمی شناسد و رهبران و کاربدستان حکومت نیز، به تدریج و در عمل بر این محدودیت ها افزوده اند؛ به طوری که حتی بسیاری از نیروهای نزدیک به حکومت را هم از مشارکت در گردونه سیاسی کشور محروم نموده اند.
فعالان جنبش های اجتماعی، زنان، کارگران، دانشجویان تحت پیگرد دائم اند و یا در زندان به سر می برند. سانسور بر مطبوعات معدود کشور حاکم است و روزنامه نگاران، نویسندگان و روشنفکران کشور، آشکارا در معرض انواع تهدید ها و سرکوب های دولتی هستند.
آیت الله خامنه ای از موضع رهبری نظام جمهوری اسلامی، در اداره امور روزمره کشور، هرچه بیشتر مداخله می کند و در امر انتخابات شخصا دستور حذف منتقدان را صادر کرده، با انتساب نقادان سیاست های خود به عوامل بیگانه، عملا تصمیم خود بر کنار گذاشتن آن ها از انتخابات پیش رو را اعلام نموده است و رد خواست نظارت بین المللی بر انتخابات به عنوان توهین و جسارت به ملت ایران، عملا تصمیم خود را در دفاع از اعمال هر چه شدید تر نظارت استصوابی شورای نگهبان، اعلام کرده است.
تکرار سخنان آیت الله خامنه ای توسط آقای موسوی لاری رئیس ستاد انتخابات اصلاح طلبان، مایه تأسف و بیانگر اتخاذ موضعی مخدوش در برابر سیاستی است که هدف آن بیش از همه حذف خود اصلاح طلبان از گردونه انتخابات با اتهامات واهی می باشد.
بزرگترین اهانت به ملت ایران، محروم نمودن مخالفان حکومت از حق شرکت در انتخابات، سلب حق انتخاب آزادانه مردم ایران و تبدیل انتخابات، به انتخابی ناگزیر از بین کاندیداهای مورد تائید شورای نگهبان است.
روشن است که انتخابات در جمهوری اسلامی آزاد نبوده است، اما نتایج آن تاکنون بر اوضاع کشور و در تغییر توازن نیروهای درون حکومت موثر بوده است. دست کم تا کنون، علیرغم ترفندها و کش و قوس ها، رقابت میان دو جناح اصلی «اصلاح طلب» و «اصول گرا» در درون حکومت به رسمیت شناخته شده بود. اما آن چه امروز با آن روبرو هستیم، تلاش آیت الله خامنه ای برای محدود کردن رقابت انتخاباتی به گرایش های مختلف طرفدار خویش و تبدیل آن به یک انتخابات درون جناحی است.
دفاع آیت الله خامنه ای از شورای نگهبان منصوب خود، دفاع از حذف همه منتقدان و مخالفان در درون و بیرون نظام جمهوری اسلامی ایران است. این دفاع بار دیگر نشان می دهد که بدون ایجاد تغییر در ساختار های قدرت، هر انتخاباتی می تواند بازیچه دست ولایت مطلقه فقیه و منصوبینش شود.
اتحاد جمهوریخواهان ایران بر تابعیت حاکمیت از رای آزاد مردم پای فشرده و حکومت را ناشی از اراده مردم می داند که از طریق یک انتخابات آزاد می تواند شکل بگیرد. لازمه چنین انتخاباتی، به رسمیت شناختن حقوق و آزادی های اساسی مردم است. حضور آزادانه احزاب سیاسی، وجود رسانه ها و مطبوعات آزاد از الزامات آن است.
اتحاد جمهوریخواهان ایران، برقراری نظارت احزاب سیاسی بر روند انتخابات را، بهترین گزینه در مسیر اجرای صحیح، آزاد و عادلانه انتخابات در کشور می داند؛ خواستار لغو نظارت استصوابی، شفافیت روند انتخابات در کشور است؛ در عین حال خواست نظارت بین المللی را به عنوان امری اولیه و بدیهی در راستای تلاش برای تحقق انتخاب آزادانه مردم ایران می داند و معتقد است که نظارت بین المللی، می تواند بر اعتبار یک انتخابات آزاد و سالم، شفافیت روندهای آن، سلامت برگزاری آن مهر تاکید نیز بگذارد، مخالفت با چنین نظارتی از سوی آیت الله خامنه ای جز کاستن از اعتبار و اهمیت انتخابات پیش رو و اثبات مخدوش بودن روند های آن پیام دیگری در برندارد.
اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار برگزاری انتخابات آزاد، به رسمیت شناختن آزادی احزاب سیاسی، تامین حق حضور همه نیروهای سیاسی در انتخابات و تغییر قوانین تبعیض آلودی است که نافی حقوق اساسی مردم و مانع حضور نیروهای دگراندیش در سرنوشت سیاسی کشور هستند.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۷ دی ۱۳۸۶
۱۷ ژانویه ۲۰۰۸


نظر کاربران:

با این موضع بسیار عاقالانه ه.س .ا اجا یک بار دیگر درایت وکاردانی و هم زمان صلابت و پایبندی در اصول بمعنای "حق حاکمیت مردم جدائی دین از دولت"را که یکی از اصول اساسی و بنیادی دموکراسی میباشد را مورد تاکید قرار داد .
دوستان گرامی قدم های ائتلافی سیاسی با نیروهای سکولار مذهبی نظیر نهضت آزادی را و جبهه ملی ایران را در تنظیم یک سیاست انتخاباتی مشترک ؛راه را برای یک همکاری مشترک در آینده میگشاید. آفرین به سیاست
مدار شجاع و با درایت آقا ی ابراهیم یزدی با موضع سریع و بموقع خود نتنها عالی‌ترین مقام ج.ا بلکه اکثر یت احزاب و شخصیت های داخل و خارج کشور را وادار به موضع گیری در مقا بل آنچه که در آ ینده نزد یک روی خواهد داد جلب نمائید.
حوادث آینده نشان خواهد داد ارزیابی ایشان و راه حل ارئه شده هم رهبر وهم میر دامادی دبیر کل حزب مشارکت را درموقعتی دشوار قرار خواهد داد.
شاهرخ

*

خود بیانیه در ابتدا می گوید که" قوانین جمهوری اسلامی حق شرکت آزاد در انتخابات را، که حق مسلم همه شهروندان است، برای مخالفان و ناراضیان از حکومت، برسمیت نمی شناسد و رهبران و کاربدستان حکومت نیز، به تدریج و در عمل بر این محدودیت ها افزوده اند؛ به طوری که حتی بسیاری از نیروهای نزدیک به حکومت را هم از مشارکت در گردونه سیاسی کشور محروم نموده اند".
نظارت بین المللی مسئله ای محدود به «برگزاری» انتخابات و جلوگیری از تقلب های احتمالی است. مشکل در کشور ما یک مشکل مربوط به قانون اساسی و وظایف شورای نگهبان است که با نظارت استصوابی نمی گذارد اصلا کار به پای صندوق ها بکشد. به نظر من تکیه باید روی مسئله‌ی قوانین محروم کننده باشد وگرنه نظارت بین المللی فقط روی "انجام" انتخابات است.
پویا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024