پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.01.2008, 18:51


بعد از ظهر روز دوشنبه، بیست و چهارم دی ماه بار دیگر شماری از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب توسط نیروهای ناشناس بازداشت شدند. این دانشجویان که جهت پی جویی آزادی دوستان دربند خود که بیش از چهل و پنج روز است در بازداشت به سر می برند دور هم جمع شده بودند، طی هجوم ماموران امنیتی دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده اند وهنوز تعداد دقیق افراد بازداشت شده مشخص نیست. اسامی دانشجویان بازداشتی تا جایی که تاکنون خبردار شده ایم عبارت است از: آناهیتا حسینی، بیتا صمیمی زاد، محمد پورعبدالله، امین قضایی، سروش ثابت، سروش دشتستانی، کاوه عباسیان ، بیژن صباغ و بهزاد باقری.

تاکنون از سرنوشت نامبرده گان هیچ اطلاعی در دست نیست و همانند سایر موارد از جانب نهادهای مسئول نیزهیچ گونه واکنش یا پاسخی دریافت نشده است. پس از دستگیری این دانشجویان، به خانواده های آنان هیچ گونه اطلاعی از وضعیت آنان داده نشده است و آنان در نگرانی و بی خبری کامل از فرزندان خود به سر می برند.

موج جدید بازداشت های دانشجویی نشان می دهد که نظامی گری و خفقان دردانشگاهها هم چنان ادامه دارد و نهادهای مسئول نسبت به خواسته های خانواده ها و مردم مبنی بر آزاد کردن دانشجویان در بند، بی اعتنا هستند. در عین حال، این امر ضرورت هم صدایی خانواده ها را دو چندان می کند، چرا که اگر این پیگیری های روزمره ی خانواده ها نبود همین ملاقات دیروز نیز حاصل نمی شد. از یاد نبریم که طی ۴۵ روز گذشته خانواده ها به هر کاری که بتواند فرزندان آنان را هرچه سریع تر آزاد کند دست زدند: مراجعات چندین و چند باره به دادگستری کل تهران، دادسرای عمومی دادگاه های انقلاب، کمیسیون های متفاوت مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و همین طور ملاقات با نماینده گان حقوق بشر اتحادیه اروپا، برخی از اعضای کانون نویسنده گان ایران، بسیاری از شخصیت های سیاسی و فعالین اجتماعی، ملاقات حضوری در منزل تنی چند از نویسنده گانِ به نام هم چون علی اشرف درویشیان و سیمین بهبهانی. و این موارد تنها بخشی از تلاش مادران ِ دانشجویان و سایر اعضای خانواده هاست در تلاش برای رساندن فریاد بی گناهی فرزندانشان و آزادی بی قید و شرط آنان.

هنوز گرمای دیدن فرزندانمان از وجودمان خارج نشده بود وهیجان یاد آوری لحظه به لحظه ‌ی آن اوقات از یادمان نرفته بود، که ناگهان با فرود آمدنِ ضربه‌ی نابهنگامِ دستگیری‌هایِ جدید، لبخند بر لبانمان خشکید. اشک شوق چشمانمان یخ زد و غم و اندوهِ بی پایان قلبمان را تسخیر کرد که آخر چرا؟ مثل این که نباید فراموش کنیم که پاسخِ کوچکترین ندایِ آزادی خواهی و برابری طلبی دراین سرزمین هم چنان ضرب و شتم و زندان و بند ۲۰۹ است.

دست در دست هم تا آزادی کامل تمامی عزیزانمان از پای نخواهیم نشست.


اظهارات ناصر زرافشان در گفت‌وگو با رادیوفردا


ناصر زرافشان، حقوقدان و وکيل مدافع برخی از دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب در گفت و گو با راديو فردا درباره اسامی دانشجويان بازداشت شده می گويد:« ده نفری را که بنا به مراجعه خانواده هايشان به مراجع قضايی برای ما مشخص شده که دستگير شده اند؛ آناهيتا حسينی، امين قضايی، بيتا سميعی زاد، بيژن صباغ، کاوه عباسيان، سروش ثابت، سروش دشتستانی، محمد پور عبدالله، مرتضی اصلاحچی و محمد خدمتی لو هستند.»

ناصر زرافشان می گويد ده دانشجويی که دستگيری آنها قطعی شده، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگير شده اند و می افزايد:« قطعا اين دستگيری دنباله فشارهايی است که از ۱۶ آذر ماه به بعد بر دانشجويان چپ اعمال شد. اين دانشجويان به طور قطع توسط وزارت اطلاعات دستگير و به احتمال زياد به زندان اوين منتقل شده اند.»

اين وکيل دادگستری در ادامه می گويد ظرف روزهای آينده، وکالت دانشجويان چپ گرايی که به تازگی دستگير شده اند را بر عهده خواهد گرفت.

ناصر زرافشان، وکيل اين دانشجويان می گويد که برای موکلانش قرار وثيقه های ۱۰۰ ميليون تومانی صادر شده است که خانواده های دانشجويان قادر به پرداخت آن نيستند.

او می افزايد:«عملا اين دانشجويان باز هم در زندان خواهند ماند. در حاليکه مراد از قرار وثيقه اين است که کسی که وضعيت اتهامی و پرونده او شرايطی را ندارد که در بازداشت بماند، آزاد شود. »

اين وکيل دادگستری همچنين می گويد:«مسوولان زندان و مسوولان قضايی عملا با وثيقه های سنگين می خواهد همان نتيجه ای را بگيرند که از قرار بازداشت گرفته می شود. قرار وثيقه آنقدر سنگين است که عملا نتيجه اش قرار بازداشت است. »


بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر
درباره‌ی ادامه‌ی بازداشت دانشجویان


روند برخورد با فعالان جنبش دانشجويى در دانشگاه‌هاى سراسر كشور موجبات اعتراض ونگرانى محافل حقوق بشرى را فراهم نموده است.
متاسفانه آمار بازداشت هاى دانشجويى طى روزهاى اخير و برخورد با جنبش دانشجويى تاسف انگيز و وضعيت بازداشت ونگهدارى ايشان نگران كننده است كه به برخى از اين موارد در زير اشاره مى شود:
۱- عدم آزادى دانشجويان پلى تكنيك آقايان قصابان، توكلى و منصورى پس از گذشت ماهها از بازداشت آنان واقعيت تاسف بارى است كه نشان دهنده نقض آشكار قوانين داخلى و بين المللى واعلاميه جهانى حقوق بشر وميثاق هاى بين المللى است.
۲- بازداشت هاى گسترده دانشجويان معروف به داشتن گرايش چپ و كرد در دانشگاه ها وتداوم آن حكايت از تضييع حق آزادى بيان وعقيده ى دگرانديشان مى نمايد.
۳- بازداشت خانم ليلا حيدرى وآقايان بهروز صفرى، عليرضا متين پور، جليل غنى‌لو و سعيد متين‌پور و تداوم آن بدون اينكه به وكيل دسترسى داشته باشند.
۴- صدور احكام عديده توسط كميته هاى انضباطى عليه دانشجويان
كانون مدافعان حقوق بشر، افزايش بازداشت‌هاى غيرقانونى و موج برخورد و مقابله با دانشجويان را محكوم نموده و خواهان آزادى بدون قيد وشرط كليه زندانيان سياسى وعقيدتى ورفع ممنوعيت تحصيلى كليه دانشجويان محروم از تحصيل مى‌باشد.

كانون مدافعان حقوق بشر
۲۶ دى ماه ۸۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024