چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.01.2008, 12:20


خانواده‌های مجید توكلی، احمد قصابان و احسان منصوری سه دانشجوی دانشگاه امیر كبیر كه با وجود دستور قاضی جوادی قاضی دادگاه عمومی تهران و تودیع وثیقه ۸۰ میلیون تومانی هنوز در زندان به سر می‌برند با ارسال نامه سرگشاده به آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضاییه خواستار دخالت وی برای اجرای قانون شدند.

این نامه در حالی برای آیت الله شاهرودی ارسال می‌شود كه حدود سه هفته از دستور قاضی دادگاه با توجه به تبرئه دانشجویان می‌گذرد و مسئولان زندان اوین با این بهانه كه باید دادگاه انقلاب به استعلام آنها پاسخ گوید از اجرای این دستور سرباز می‌زنند.

متن كامل این نامه در پی می‌آید.

ریاست محترم قوه قضائیه
جناب آقای شاهرودی
با اهدای سلام
حتما از پرونده دانشجویانی كه در دادگاه عمومی برائت حاصل كرده‌اند خرسند شده‌اید زیرا سنت علی‌بن ابی‌طالب بر این پایه استوار است كه هرگاه متهمی از دام اتهام رها می‌گردیده ابزار شعف می‌كرده است.
اما متاسفانه باید خدمت جنابعالی اعلام كنیم كه دستور دادرس دادگاه شما در موضع آزادی سه جوان دانشجو به مرحله اجرا درنیامده است.

حضرت آیت‌الله؛
جنابعالی به نیكی واقفید كه تمایز دستور قضائی و توصیه اخلاقی در ضمانت اجرای آن است و الا دو صد گفته چون نیم كردار نیست. ما انتظار آن داریم كه به پایمردی حفظ حقوق جامعه و در موضع حراست و نگهداری از اصول قانون و در راستای دفاع از حق مظلوم كه دادگاه آن را تشخیص داده و اعلام داشته تعطیل و توقف رخ ندهد. بی‌گمان برای دستگاه دادگستری سرزمین ما وهن‌آور است كه دستور دادرس در زندان كه ضابط دادگستری و مكلف به اطاعت از تصمیمات قضائی است با امتناع و انتقاد مواجه شود اگر قرار بود كه زندان تصمیم‌گیر سرنوشت پرونده باشد دادرسان را از زندانبانان انتخاب می‌كردند و به آنان پست قضائی اعطاء می‌نمودند.
بی‌گمان تصمیم جنابعالی در موضع استقرار نظم، حفظ حدود و ثغور صلاحیت و فعالیت اشخاص و تاكید بر استقلال و انفكاك قوه قضائیه بسیار موثر و مثمر است. تاخیر تاكنون نیز هیچ مهمل قانونی ندارد. بنابر مراتب از جنابعالی استدعا دارد در موضع قانونی و تكلیف عظیم دفاع از حقوق افراد اقدام شایسته نسبت به اجرای دستور دادگاه را به مراجع ذی‌صلاح ابلاغ و اعلام فرمایید.

با تهیت و انتظار اقدام سریع خانواده‌های دانشجویان زندانی منصوری، توكلی، قصابان
22/10/86

رونوشت: جناب آقای آوایی، رئیس كل دادگستری استان تهران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024