جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.01.2008, 11:41

صنایع کشور به علت کمبود گاز و گازوئیل با توقف خط تولید روبرو هستند


وبلاگ بهمن احمدی امویی
جمعه ۱۱ ژانويه ۲۰۰۸

۱- قیمت نان در برخی از مناطق شمال کشور به ویژه استان‌های مازندران و گلستان با بیش از ۲۰۰ درصد افزایش روبرو شده است. هر چند برخی خبرها حکایت از افزایش ۷۰۰ درصدی دارد. گفته شده که برخی از شهروندان این دو استان هر قطعه نان را تا ۵۰۰ توان نیز خریده اند. صف‌های بسیار طولانی در مقابل نانوایی‌ها در سرمای زیر صفر درجه، امان مردم را بریده است.

۲- دولت برای کاهش نگرانی مردم از نبود وگرانی شدید نان در این دو استان، دیروز جمعه ۲۰ آذر ماه، نان مورد نطر این دو استان را از تهران تامین کرد. وقتی شهروندان تهرانی به روال همیشه برای تهیه نان روزانه خود به فروشگاه‌ها مراجعه کردند با" نداریم" روبرو شدند. پیگیری‌ها نشان داد که بخش بسیاری از نان تهران برای مردم مازندران و گیلان فرستاده شده است.

۳- غیر از نان، در این دو استان شیر و تخم مرغ و بسیاری دیگر از مایحتاج مردم نایاب شده است. هر دانه تخم مرغ ۵۰۰ تومان در شهرهای مختلف مازندران و گلستان به فروش می‌رسد. این همه هرج و مرج به خاطر برف و تداوم سرما و یخ زدگی جاده‌ها عنوان می‌شود. اما این ظاهر قضیه است.

۴- قرار بود سال گذشته فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به بهره برداری برسد. از این دو فاز روزانه ۵۰ میلیون متر مربع گاز به خطوط لوله سراسر کشور و برای صادرات تزریق می‌شد. اما این اتفاق نیافتاد. دلیل آن نبود سرمایه، کنار رفتن سرمایه گذاران خارجی به دلایل سیاسی و موضوع تحریم‌ها است. هر چند دولت احمدی نژاد خبر از افزایش مداوم سرمایه گذاری‌های خارجی در تمام بخش‌های اقتصاد ایران به ویژه نفت و گاز را می‌دهد، اما در عمل اتفاقاتی می‌افتد که همه سرمایه گذاری‌های رویایی دولت نهم را نقش بر اب می‌کند.

۵- از سوی دیگر این دولت که قادر به افزایش بخش عرضه نبود، به دلیل ناپختگی و سوء مدیریت قسمت تقاضا را بالا برد. آن هم با اجباری کردن دو گانه سوز کردن خودروها. حالا هم خودروها با مشکل سوخت و گاز مایع مواجه اند و هم فشار گاز در خطوط لوله سراسر کشور کاهش یافته و همه در حول و هراس سرما گرفتارند. بنا به گفته مدیر شرکت ملی گاز حداقل ۵۰۰ هزار خانوار ایرانی در استان‌های شمالی در معرض افت فشار و یا قطعی گاز قرار دارند. تازه این مربوط به هفته قبل است و موج جدید سرما با شدت بیشتری در راه است.

۶- فاجعه اقتصادی مشکل کمبود گاز و سوء مدیریت به این دو سه مورد ختم نمی‌شود. هم اکنون سه هفته است که صنایع مختلف کشور به دلیل کمبود گاز و گرانی شدید گازوئیل و کمبود آن با توقف خط تولید روبرو هستند. اما از آنجا که به نطر دولت مردان احمدی نژاد، فعلا صنایع ضرورت توجه ندارد و برای اینکه مانع نگرانی مردم و احتمالا اعتراض آنها شوند، گاز همه صنایع را به نفع مصرف خانگی کاهش و یا قطع گاز کردند.

۷- اوضاع به حدی بحرانی است که رئیس دولت با عجله به مازندران و گلستان سفر کرده و قول داده تا دو سه روز دیگر یعنی تا دو شنبه و سه شنبه همه چیز نرمال خواهد شد. از این بابت شانس آوردیم که شیر لوله گاز و گازوئیل در اختیار دولت است و گرنه معلوم نبود بنا به منطق فکری احمدی نژاد، چه کسی و یا کدام مافیا و باند وگروهی باعث این بلوای نان و گاز شده اند.

۸- در این وانفسا ساده ترین راه برای کاهش مصرف، تعطیلی همه فعالیت‌های اقتصادی و نگاه داشتن مردم در همانجایی که هستند، تشخیص داده شده است. یکی از نخستین جاهایی که از این تصمیمات ضربه می‌خورد مدارس و دانشگاه‌ها است. بر اساس این تصمیم، اگر ما ملتی بودیم که در عرض جغرافیای بالاتری قرار می‌داشتیم، همگی بیسواد می‌ماندیم.

۹- به هرحال این سرنوشت مردم ایران است. گرفتار سوء مدیریتی که باید تابستان در هراس قطع برق و تقلا و دست و پنجه نرم کردن با گرما باشند و در زمستان با نبود گاز و سرما. طنز تلخ این دور باطل هم این است که در تابستان بیشتر مواقع برق مناطق گرم و جنوبی کشور قطع می‌شود و در زمستان هم گاز مناطق سرسیر و شمال.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024