سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.01.2008, 21:41


دویچه وله: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیگری توافق‌های ایران و آژانس به تهران سفر کرده است. ایران و آژانس در ماه اوت سال گذشته توافق کردند که دولت ایران در چهارچوب یک برنامه‌ی دوماهه به همه‌ی پرسش‌های مطرح درباره‌ی برنامه‌ی اتمی‌اش پاسخ دهد.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز جمعه ۱۱ (۲۱ دی) ژانویه وارد تهران شد. البرادعی برای ششمین بار است که به ایران سفر می‌کند. آخرین سفر وی یک سال و نیم پیش صورت گرفت. وی در این سفر دو روزه با مقام‌های ایران از جمله غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ملاقات و گفت‌وگو خواهد کرد. بنا به برخی گزارش‌ها، البرادعی احتمالا با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران نیز دیدارخواهد داشت.

هدف این سفر پی‌جویی ابهام و پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی ابعاد و اهداف برنامه‌ی هسته‌ای ایران اعلام شده است. ایران و آژانس در ماه اوت سال گذشته توافق کردند که دولت ایران در چارچوب یک برنامه‌ی زمانبندی‌شده، تحت عنوان "طرح اقدام" به همه‌ی پرسش‌های مطرح درباره‌ی برنامه‌ی اتمی‌اش پاسخ دهد.

براساس این طرح، ابهام‌های مطرح در برنامه هسته‌ای ایران شامل "آزمایشات پلوتونیم" در گذشته، استفاده از "سانتریفیوژهاى پى۱ و پى۲" در غنى‌سازى اورانیوم، "منشاء اورانیوم غنى‌شده در سطح بسیار بالا" که در دانشکده فنی دانشگاه تهران توسط بازرسان آژانس کشف شده، "نیمکره فلزی" اورانیوم که کاربرد تسلیحاتی دارد، "پلوتونیوم ۲۱۰" و "معدن گچین" می‌شوند. ایران می‌بایست تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی به همه آنها پاسخ می‌داد.

اکنون به‌رغم پایان زمان دوما‌هه‌ی پیش‌بینی شده برای "طرح اقدام"، هنوز برنامه‌ی کاری مطرح در آن پیش نرفته است. سخنگوی البرادعی گفته است که سفر مدیرکل آژانس به تهران برای پیگیری اجرای این برنامه از سوی ایران است.

البرادعی در آخرین گزارش خود درباره‌ی ایران که ماه فوریه‌ی سال گذشته انتشار یافت، به‌رغم استقبال از افزایش همکاری ایران با بازرسان آژانس، گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نیست که بتواند درباره‌ی "نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران" و به‌طور کلی "ماهیت برنامه‌های اتمی ایران"، تضمین‌های معتبری بدهد. به عقیده البرادعی، آژانس زمانی قادر به چنین کاری خواهد بود، که ایران "پروتکل الحاقی" را به‌طور کامل اجرا کند.

ایران از تایید و اجرای سند "پروتکل الحاقی" آژانس انرژی اتمی سرباز می‌زند. این پروتکل به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد که برای راستی‌آزمایی برنامه‌‌‌های اعلام‌شده‌ی هر کشوری، به‌طور نامحدود و سرزده از تاسیسات اتمی و دیگر مکان‌های موردنظر خود بارزسی نمایند.

انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی در ماه دسامبر گذشته تا حدودی تنش میان غرب و ایران برسر برنامه‌ی اتمی ایران را تخفیف داد، اما آمریکا و دیگر متحدان غربی آن اصرار دارند که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و با بازرسان آژانس همکاری کامل نماید. برآورد جدید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن بود که ایران برنامه‌ای برای تولید بمب اتمی داشت اما آن را در سال ۲۰۰۳ کنار گذاشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024