پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.01.2008, 11:29



اطلاعيه شماره ۱۰
كميته‌ی تلاش براى آزادى بازداشت شدگان خودسرانه عقيدتى و سياسى

عليرغم هشدارهاى مكرر در اطلاعيه هاى پيشين پيرامون لزوم توقف هرچه سريعتر بازداشت‌هاى غير موجه به دليل اتهامات ناشى از ابراز عقيده شهروندان از سوى برخى مراجع امنيتى – انتظامى و قضايى ، همچنان پى گيرى چنين روندى از سوى اين مقامات مشاهده مى شود و متاسفانه تاكنون از جمع پر شمار بازداشت شدگان اخير تعداد بسيار اندكى توانسته‌اند با تامين قرارهاى كيفرى از جمله وثيقه موقتا آزاد شوند. با اين حال كميته ضمن استقبال از تبديل قرار خانم ها مريم حسين خواه و جلوه جواهرى از فعالان جنبش زنان و نيز آقاى على عزيزى عضو شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت كه منجر به آزادى ايشان شده است، مجددا يادآورى مى نمايد كه بر اساس اصول دادرسى كيفرى استفاده از قرار بازداشت موقت توسط محاكم و ضابطان قضايى بايستى به عنوان يك استثناء و آخرين اقدام تلقى شود.

اين كميته با يادآورى مفاد اطلاعيه شماره ۹ پيرامون بازداشت گسترده و كم سابقه بيش از سى تن از دانشجويان چپ و كرد در جريان تجمعات دانشجويى به مناسبت بزرگداشت ۱۶ آذر (روز دانشجو) نگرانى عميق خود را نسبت به تداوم بازداشت موقت و طولانى شدن مدت آن بدون ارائه دلايل موجه حقوقى و نيز عدم شفاف سازى اتهامات اين بازداشت شدگان اعلام مى كند. كميته لازم مى داند تاكيد كند كه بر مبناى اخبار منتشره موثق وضعيت سلامتى اين دانشجويان و نحوه نگهدارى آنها با توجه به عدم اطلاع رسانى دقيق و به موقع مقامات قضايى در كنار عدم دسترسى اين بازداشت شدگان به وكيل، ملاقات با خانواده و پزشك معتمد، نگران كننده توصيف مى شود و نظر به وقوع رخدادهاى ناگوارى در گذشته براى برخى از زندانيان، پيشاپيش نسبت به بروز هرگونه حادثه جانى براى اين زندانيان هشدار مى دهد و به ويژه در مورد وضعيت تعدادى از دانشجويان زندانى كه در بند ۳۲۵ زندان اوين(بندى امنيتى غير از ۲۰۹) نگهدارى شده و گفته مى شود تحت آزار و اذيت قرار گرفته اند ابراز نگرانى مى كند. در اين زمينه لازم است فرد يا افراد معتمدى در مورد وضعيت اين دانشجويان و خبر منتشره در مورد خودكشى يكى از اين بازداشت شدگان كسب اطلاع كند. كميته همچنين نگرانى خود را نسبت به شرايط نگهدارى دختران دانشجو اعلام مى دارد و بر اين اساس لازم مى داند تا توجه مقامات قضايى را به لزوم حفظ كرامت و احترام كليه بازداشت شدگان به ويژه دختران دانشجو جلب كند.

كميته تلاش براى آزادى بازداشت شدگان خودسرانه عقيدتى وسياسى همچنين اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشت دو تن از دانشجويان عضو جنبش زنان به نام هاى خانم ها هانا عبدى و روناك صفارزاده در شهرستان سنندج اعلام كرده و ضمن اعتراض به بزرگنمايى و ابهام در اتهامات منتسبه خواستار آزادى هرچه سريعتر ايشان و يا تبديل قرار تامين كيفرى بازداشت موقت در مورد اين دو نفر است كه بدون دسترسى به وكيل در زندان مركزى سنندج به سر مى برند و براى اولين بار پس از گذشت بيش از دو ماه شنبه گذشته توانستند با خانواده هاى خود ملاقات كنند.

كميته با يادآورى مجدد وضعيت آقاى عمادالدين باقى از فعالان سرشناس حقوق بشر در ايران و نظر به مشكلات جسمى پيش آمده بر اى ايشان طى هفته هاى گذشته خواستار معاينه پزشكان معتمد خانواده و نيز امكان استفاده از مرخصى عاجل ايشان جهت بررسى علل و عوامل اين مشكلات و درمان آنها است.

اين كميته با تاكيد بر اعلام نظر دادگاه تجديد نظر استان تهران مبنى بر برائت سه دانشجوى دانشگاه پلى تكنيك تهران، آقايان احمد قصابان، مجيد توكلى و احسان منصورى خواستار آزادى هر چه سريعترو تامين حقوق نقض شده اين دانشجويان دربند بوده و نسبت به كار شكنى ها و عدم تبعيت برخى مقامات قضايى و امنيتى از احكام صادر شده ى قانونى اعتراض مى كند.

۱۸/۱۰/۱۳۸۶
جهت اطلاع و اقدامات قانونى؛ رونوشت به:

۱- رياست محترم قوه قضاييه
۲- رئيس كل دادگسترى استان تهران
۳- رئيس كل دادگسترى استان كردستان
۴- ستاد حقوق بشر قوه قضاييه
۵- هيات نظارت بر حفظ حقوق شهروندى
۶- دادستان كل كشور
۷- رياست ديوانعالى كل كشور
۸- كميسيون اصل نود مجلس شوراى اسلامى
۹- كميسيون امنيت ملى مجلس شوراى اسلامى



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024