جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.01.2008, 7:39



تابناك: اماراتى‌ها كه بخش اعظم رشد و پيشرفت خود را مديون سرمايه ايرانيان و روابط خود با تاجران ايرانى هستند، با تسليم در برابر فشارهاى آمريكا، اقدام به ايجاد تنگناهاى تازه براى تجار ايرانى كرده‌اند و به اين ترتيب، كسب و كار خود را هم كساد كرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، خبرنگار «آسوشيتدپرس» از دبى در گزارشى در اين زمينه نوشت: تجارت در دبى، ديگر همچون سابق نيست. غرب به رهبرى آمريكا در تلاش براى مهار تمايلات اتمى ايران، فشار بسيارى بر تجارت با اين كشور در داخل و خارج وارد كرده است كه در اين ميان، دبى كه علاقه‌مند به حفظ رابطه سودآور خود با ايران و نگران خشم آمريكا و سازمان ملل متحد در اين باره است، بر سر دو راهى مانده است. اين كار باعث افزايش فشار بر هزاران تاجر ايرانى در دبى شده است.

«هوبخت» كه صادركننده يخچال و فريزر و رنگ ظروف تفلون به ايران است، مى‌‌گويد كه وى اين وسايل را از آلمان وارد مى‌كند، اما به تازگى، با مشكلات بسيارى در استفاده از وام‌هاى بانكى روبه‌رو شده است و سود او از حدود هشتصد تا نهصد هزار دلار در گذشته به صد هزار دلار در حال حاضر كاهش يافته است.

در گوشه‌اى ديگر از دبى، معمارى ساختمان‌ها با كاشى‌كارى‌هاى زيبا و درهاى چوبى، شاهدى بر رابطه قوى اين منطقه با ايران است. در اين منطقه، شمار زيادى از بازاريان مسلمان سنى اهل سواحل جنوبى ايران زندگى مى‌كنند كه در اواخر قرن گذشته ساكن دبى شده‌اند و هم اكنون متوجه افزايش روزافزون تعرفه‌ها در اين كشور شده‌اند. امروزه جمعيت اين ايرانيان، بخش چشمگيرى از جمعيت امارات عربى متحده را كه دبى نيز بخشى از آن است، تشكيل مى‌دهد.

پس از انقلاب اسلامى، امارات تنها كشور منطقه بود كه آغوش خود را به روى ايرانيان شيعه گشود، به گونه‌اى كه هم‌اكنون حدود ۴۵۰ هزار نفر ايرانى در دبى زندگى مى‌كنند و نام ۸۵۰۰ ايرانى نيز به عنوان تاجر در دبى به ثبت رسيده است.

در امارات مى‌توان سرمايه‌اى بيش از سيصد ميليارد دلار را ديد كه متعلق به ايرانيان خارج از كشور است و مى‌توان گفت كه دومين حجم بزرگ سرمايه در اين كشور پس از سرمايه‌گذارى‌هاى آمريكايى است.

همچنين در حالى ‌كه بسيارى از ايرانى‌هاى مخالف حكومت در مكان‌هايى مانند لندن يا لس‌آنجلس بوده و قصد سرنگونى رژيم ايران را دارند، ايرانيان مقيم امارات، روابط خوبى با وطن دارند.

در بازار قرن بيست‌ويكم جهان در دبى، ايرانيان يكى از سرمايه‌گذاران اصلى بوده و نگرانند كه تحريمات شديدتر از سوى سازمان ملل متحد، ضربه شديدى را به دبى و ديگر مناطق خليج ‌فارس وارد آورد. امارات در مقايسه با ديگر كشورهاى حوزه خليج فارس، روابط استثنايى با ايران دارد، اما با توجه به فشارهاى آمريكا، اين روابط نيز تحت تاثير قرار گرفته است.

با توجه به گزارش اخير سازمان‌ها اطلاعاتى آمريكا، احتمال اعمال دور جديد تحريمات عليه ايران تا حد زيادى از بين رفته، اما واشنگتن به تكروى خود درباره ايران ادامه داده و در اين ميان، شركت‌هاى انرژى و بانك‌هاى ايرانى در آمريكا را هدف قرار داده است.

همچنين به تازگى آمريكا تلاش‌هاى بسيارى براى مهار فعاليت‌هاى تجارى و اقتصادى ايران در دبى انجام داده و واشنگتن و شيخ‌نشين‌هاى اماراتى نيز داراى تيمى مشترك براى رديابى معاملات مالى مرتبط با ايران، به ويژه درباره برنامه اتمى اين كشور هستند.

هرچند بانك مركزى امارات، تغيير سياست عمده‌اى را درباره تجارت با ايران نداشته، بيشتر بانك‌هاى بين‌المللى و محلى در اين كشور، از جمله بانك ملى دبى، اعتبارات كمترى را براى تجار ايرانى گشايش مى‌كنند. البته گفتنى است، امارات با توجه به حركت اخير سازمان ملل، تحريماتى عليه بانك سپه ايران اعمال كرده است.

در اين باره، ‌هادى موتمنى، رئيس شوراى تجارت ايرانيان در دبى مى‌گويد: «حدود ۴۸ بانك اروپايى در دبى كه با ايران تجارت مى‌كنند، تحريماتى را بر شركت‌هاى ايرانى آغاز كرده‌اند؛ هرچند به سوابق خوب اين شركت‌ها اطمينان كامل دارند؛ بنابراين، هنگامى كه تجارت، موفق به گرفتن وام از بانك‌ها نشود، نمى‌تواند فعاليتى داشته باشد.»

بر پايه اين گزارش، انتقال پول از بانكى به بانك ديگر، به اين علت مشكل شده كه بانك‌ها معمولا هدف اين انتقال را خواستار مى‌شوند. موتمنى مى‌گويد: اگر اين فشارها بيشتر شود، ديگر هيچ بانكى با تجارى كه با ايران رابطه دارند، همكارى نخواهد كرد و حتى ممكن است حساب‌هاى شخصى در اين بانك‌ها را نيز ببندند.

به اين ترتيب، براى جلوگيرى از اين مشكل، بسيارى از تجار ايرانى، رابطه با ايران را كم كرده و گاه، همه روابط تجارى خود با ايران را به كشورهاى ديگر منتقل كرده اند.

مقامات اماراتى هم در اين باره، تنها اظهار تأسف مى‌كنند. عبدالله صالح، مدير بانك ملى دبى مى‌گويد: «ما ارزش زيادى براى تجارت با ايران قايليم و دوست داريم اين تجارت‌ها، بدون اختلال ادامه يابد، اما متأسفانه، فشار بر دبى، مانع اين كار است كه اين، بسيار غم‌انگيز و ناراحت‌كننده است.»

تاجران ايرانى مى‌گويند كه مقامات اماراتى از زمان اعمال تحريمات مالى در اوايل امسال، كالاهاى ايرانى را مدت بيشترى در گمرك نگه مى‌دارند؛ يعنى حدود دو تا سه هفته و به رغم اين‌كه دبى بندرى آزاد است، از آنها عوارض هم مى‌گيرند.

اما باز هم به رغم اين محدوديت‌ها تجار ايرانى دبى مى‌گويند: دولت امارات در يافتن راه فرار به آنها كمك مى‌كند، اما خود دولت ايران اين‌گونه نيست و مى‌گويد، زمانى كه در ماه مى، ‌اين مشكلات را به احمدى‌نژاد در دبى منتقل كردند، وى توجه زيادى به آن نشان نداده و در عوض گفته كه هم‌اكنون زمان ايستادگى در برابر فشارهاى آمريكاست و بايد براى پيامدهاى آن آماده بود.

پيامد اين روند، هم‌اكنون نيز با توجه به آمار خود را نشان داده است، به گونه‌اى كه به گفته شوراى تجارت ايرانيان، حجم تبادلات ميان ايران و امارات در سال گذشته به دوازده ميليارد دلار رسيده است كه حدود ۵/۸ ميليارد دلار آن، صادرات كالا به ايران و ۵/۳ ميليارد باقى‌مانده هم شامل واردات كالا از ايران براى بازارهاى محلى ديگر كشورهاى حاشيه خليج فارس، هند و اروپا بوده است.

يكى از گروه‌هايى كه از اين روند سود برده، دلالان پول ايرانى هستند كه با توجه به محدوديت نقل و انتقالات دلارى موجود، نمى‌توانند پول را به وسيله بانك به غرب برسانند. دسته ديگر كه برنده احتمالى اين روند بوده‌اند، تجار و مقامات اماراتى بوده‌اند كه با قاچاق، تحريمات را دور زده‌اند و هم‌اكنون هم اجناس قاچاق را از راه دهكده «خسب» در دماغه تنگه هرمز به كشور مقابل مى‌رسانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024