پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.01.2008, 22:10


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله خامنه‌ای که روز پنجشنبه (۱۳ دی) در شهر یزد و در برابر دانشجویان دانشگاه‌های آن شهر سخنرانی می‌کرد، گفت «قطع رابطه با امریکا از سیاست‌های اساسی ماست.» اما او افزود، «البته ما هیچگاه نگفته‌ایم این رابطه تا ابد قطع خواهد بود بلکه شرایط دولت امریکا به گونه‌ای است که ایجاد این رابطه اکنون به ضرر ملت است و طبعاً آن را دنبال نمی‌کنیم.»

به عقیده رهبر جمهوری اسلامی، پیامدهای رابطه با آمریکا برای ایران «منفی» است. وی گفت: «اولا این رابطه خطر امریکا را کاهش نمی‌دهد چرا که امریکا در حالی به عراق حمله کرد که با آن کشور رابطه سیاسی داشت. ثانیاً ایجاد رابطه، امکان نفوذ امریکایی‌ها و زمینه رفت‌وآمد مأموران اطلاعاتی و جاسوسی آنها در ایران را فراهم می‌سازد.»

آقای خامنه‌ای در سخنان خود امریکا را «شیطان مجسم» توصیف کرد و گفت، «علت دشمنی آمریکا و دیگر سطله‌طلبان» با جمهوری اسلامی این است که آنها «نظام اسلامی را علت اصلی شکست‌های خاورمیانه‌ای خود و عامل برملاشدن ماهیت حقیقی شعارهای دروغین غرب در باره حمایت از دمکراسی و مبارزه با تروریسم می‌دانند.»

آقای خامنه‌ای در سخنرانی خود مقابله‌ی آمریکا و دیگر کشورهای غربی با برنامه‌های اتمی ایران را «ناکام» ارزیابی کرد و گفت «امریکایی‌ها یک روز حاضر نبودند حتی پنج سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند، اکنون کار به جایی رسیده است که می‌گویند ایران در همین حد توقف کند و جلوتر نرود.»

نقش رهبر در سیاست‌های هسته‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی با درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای توقف غنی‌سازی اورانیوم مخالفت نمود. وی همچنین برای نخستین‌بار به نقش خود در راهبری سیاست‌های اتمی ایران و از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در پی تعلیقی دو ساله اشاره کرد و گفت «تعلیق موقت و داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم، با سوءاستفاده دشمنان در حال تبدیل شدن به حذف فعالیتهای هسته‌ای در کشور بود که بنده همان موقع تأکید کردم اگر روند مطالبه‌ی پی در پی طرف‌های هسته‌ای ادامه یابد وارد میدان می‌شوم که این کار انجام و روند توقف فعالیتهای هسته‌ای به روند پیشرفت هسته‌ای تبدیل شد.»

آقای خامنه‌ای با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه روسها سوخت نیروگاه ایران را تأمین می‌کنند بنابراین ایرانی‌ها باید از غنی سازی دست بردارند، گفت:‌ «این حرف مضحک مانند آن است که به کشوری که سرشار از ذخایر نفتی است بگویند باید نیازهای نفتی خود را از خارج تأمین کند.»

او گفت، «اگر روزی تأمین کنندگان فعلی سوخت نیروگاه هسته‌ای ، به هر دلیلی این فرآورده را از ایران دریغ کنند و یا برای آن شرط و شروط سنگین بگذارند آیا ملت مجبور به تسلیم در برابر آنها نخواهد بود؟»

حمله به منتقدین

آقای علی خامنه‌ای در سخنان خود در یزد به منتقدین داخلی برنامه‌های اتمی ایران نیز حمله کرد. در داخل ایران نیز همانند خارج از کشور، شماری از کارشناسان، پروژه‌های هسته‌ای ایران را به فرض صلح‌‌آمیز بودن مقاصد آنها، غیراقتصادی می‌دانند و ادعاهای دولت در مورد دستاوردهایش در زمینه‌ی فن‌آوری هسته‌ای را نیز اغراق‌آمیز تلقی می‌کنند. اما آقای خامنه‌ای این انتقادها را «همنوایی با تبلیغات بیگانه» خواند.

او گفت: «عده‌ای در بحث انرژی هسته‌ای ادعا می‌کردند که ساخت و راه‌اندازی سانتریفیوژ در ایران، واقعیت ندارد اما هنگامی که این توانایی دانشمندان ملت برای همه ثابت شد، مدعی شدند که تلاش برای استفاده از انرژی هسته‌ای کاری پرهزینه و بدون سود است که این نیز یک ادعای دروغین دیگر است.»

دفاع از دولت احمدی‌نژاد

آیت الله خامنه‌ای به منتقدین دولت محمود احمدی‌نژاد نیز حمله کرد و انتقاد‌هارا «اشکال تراشی‌های غیرمنطقی» خواند. او گفت: «دولت فعلی برخی خصوصیات منحصر به فرد دارد اما مانند هر دولت دیگر خطاها و کاستی هایی دارد که باید دلسوزانه آنها را تذکر داد اما بهانه گیری مدام صحیح نیست.»

خامنه‌ای افزود: «مطبوعات، رسانه‌ها و کسانی که امکان سخن گفتن با مردم را دارند از هر کاری ایراد نگیرند و مردم را ناامید نکنند. این کار به مصلحت کشور نیست.»

آیت الله خامنه‌ای «فقدان دموکراسی در ایران» را تبلیغات سیاسی غرب نامید و گفت: «ملت ایران تقریباً هر سال با شور و نشاط فراوان در یک انتخابات شرکت کرده و در میان رقابتهای جناحهای مختلف افراد مورد نظر خود را برگزیده است و مگر در کشورهای دیگر دموکراسی معنا و مفهومی جز این دارد.»

با وجود انتخاباتی که آقای علی خامنه‌ای می‌گویند هر ساله در ایران هست، اکنون ۱۹ سال است که وی به عنوان قدرتمندترین فرد نظام سیاسی در ایران همچنان سرجای خود هستند.

وی درباره احتمال آمریکا به ایران گفت:«البته امروز احتمال این مسئله کمتر از گذشته است... با وجود کاهش احتمال حمله دشمن ملت و مسئولان باید همیشه هوشیار باشند که به یاری حق هوشیار هستند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024