جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.12.2007, 7:04



ایسنا: فرمانده نيروهای آمريكايی در خاورميانه با متهم کردن حکومت جمهوری اسلامی به حمايت از شورشی‌های عراق، از تهران خواست به طور رسمی كمك به شورشيان عراق و افغانستان متوقف كند.

به گزارش راديو آمريكا، ويليام فالون، فرمانده نيروهای آمريكايی در خاورميانه پس از ديدار با سربازان يك بيمارستان نظامی آمريكايی در آلمان كه در عراق زخمی شده‌اند ، گفت، ظاهرا تامين سلاح از طرف ايران برای شورشيان عراق كاهش يافته و احتمالا متوقف شده است؛ اما وی خواستار پايان رسمی دخالت ايران در شورش‌های عراق شد.

وی با متهم كردن ايران به آموزش شورشيان عراق گفت: آنچه ما خواستار آن هستيم تغيير آشكار رفتار ايران و توقف آموزش شورشيان در استفاده از اين تسليحات (بمب‌های جاده‌ای نفوذگر كه واشنگتن می‌گوید از جانب ايران وارد عراق می‌شود) است كه ما می‌دانيم مدت‌ها ادامه داشته است و اخيرا نيز شاهد آن بوده‌ايم. اين برای من نشانه‌ای است كه واقعه خواستار ديدن آن هستيم. ما هنوز شاهد اين امر نبوده‌ايم. بنابراين مجبوريم درباره دليل كاهش تعداد حوادث در ماه‌های اخير تنها به گمانه‌زنی بسنده كنيم.

وی گفت تحويل تسليحات ايرانی به شورشیان عراق كاهش يافته است اما تاکید کرد كه مشخص نيست اين تفاوت حاصل يك تغيير سياسی يا عوامل ديگر.

فرمانده نيروهای آمريكايی در خاورميانه در ادامه اظهارات خود گفت: من هيچ گونه شواهدی حاكی از همكاری يا كارآمد بودن ايران مشاهده نكردم. لفاظی آنها آشكارا تغيير نكرده است.

وی با اشاره به اينكه ديپلمات‌های ايرانی و آمريكايی تاكنون برای گفت‌وگو پيرامون وضعيت عراق ديدار داشته‌اند گفت كه انتظار دارد پيش از پايان ماه ميلادی جاری ديدار ديگری اتفاق افتد.

فالون علاوه بر آن گفت كه سياست ايران در قبال شورشیان افغانستان نيز مشخص نيست.

وی گفت: تا جايی كه من می‌دانم در ماه‌های اخير هيچ گونه ارسال تسليحاتی را مشاهده نكرده‌ايم. اما اين را می‌دانيم در اوايل سال ميلادی جاری ايران تسليحاتی را ارسال كرد كه به دست دولت افغانستان افتاد. علاوه بر آن ما شواهد غيرقابل اثباتی داريم كه نشان می دهد آنها مشغول آموزش برخی از اين شورشيان برای افغانستان بوده‌اند.

پنتاگون در گزارشی كه اخيرا منتشر كرد با اعلام اينكه نفوذ ايران بر امنيت عراق همچنان ادامه دارد، نوشت كه هيچ گونه كاهشی در آموزش و تامين بودجه برای شبه نظاميان عراق از سوی ایران مشاهده نشده است.

در اين بيانيه آمده است: حمايت تهران از گروه شبه نظاميان عراق كه به نيروهای ائتلافی و عراقی حمله می‌كنند همچنان مانع مهمی بر سر راه پيشرفت به سوی ايجاد ثبات است.

مقامات آمريكايی در هفته‌های اخير با اعلام اينكه ايران به مقامات عراقی قول داده است جلوی ورود تسليحات را از ايران به عراق را بگيرد گفتند ايران به قول خود در زمينه قطع دخالت ايران در عراق عمل كرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024