جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.12.2007, 23:25




دوشنبه ٢٦ آذر ماه ١٣٨٦

گزارشگران بدون مرز تشديد سرکوب اينترنت را محکوم می‌کند

گزارشگران بدون مرز تعطيل کردن ٢٥ کافی نت از سوی نيروهای انتظامی به "اتهاماتی" چون استفاده از " تصاوير خلاف عفت و حضور زنان بدحجاب " و دستگيری ٢٣ نفر از مسئولان و مديران کافی نت‌ها از جمله ١١ زن را محکوم می‌کند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند که "اين اقدام دولت جمهوری اسلامی نشانه ديگری از تشديد سرکوب آزادی بيان و محدود کردن دسترسی به اينترنت در ايران و به ويژه برای زنان است. اين افراد که تنها جرم شان بهره بردن از اينترنت و استفاده از تالارهای گفتگو و سايت های مورد استفاده ی همگانی است، با اتهاماتی مبهم دستگير شده اند و معلوم نيست کدام معيار اخلاقی جمهوری اسلامی را نقض کرده اند. ما اين اقدام آزادی ستيزانه را محکوم و خواهان آزادی فوری افراد دستگير شده و بازگشايی کافی نت ها هستيم"

نيروی انتظامی اعلام کرده است که "به ١٧٠ کافی نت ديگر اخطار داده شده است" که آنها نيز در خطر تعطيل شدن قرار گرفته اند. بازرسی و تعطيلی کافی نت ها در چارچوب بخش زمستانی " طرح امنيت اخلاقی " انجام گرفته است. از تابستان سال جاری با آغاز اين طرح از سوی نيروی های انتظامی سخت گيری و آزار زنان و جوانان در خيابان ها به بهانه "بدحجابي" و " عدم رعايت پوشش اسلامي" شدت يافت. در پی به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، در ايران سخت گيری برای "رعايت پوشش اسلامی " بيشتر شده است.

از سوی ديگر دو وب نگار مدافع حقوق زنان مريم حسين خواه و جلوه جواهری همچنان در زندان بسر می‌برند.
مريم حسين خواه، ٣٢ ساله روزنامه نگار و وب نگار فمينيست عضو تحريريه روزنامه های آنلاين زنستان و تغيير برای برابری از روز يکشنبه ٢٧ آبان ماه و جلوه جواهری ٣٠ ساله مدافع حقوق زنان و عضو تحريريه سايت تغيير برای برابری از روز شنبه ١٠ آذر، در بازداشت موقت و در زندان اوين زندانی هستند. اتهام اين دو وب نگار فمنيست " تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در زنستان و تغییر برای برابری " اعلام شده است.از سوی مقامات قضايی برای مريم حسين خواه قرار وثيغه ١٠٠ ميليون تومانی و برای جلوه جواهری وثيغه ٥٠ ميليون تومانی صادر شده است. صدور وثيغه سنگين از سوی دستگاه قضايی علاوه بر باج گيری، ايجاد مانع برای آزادی اين وب نگاران زندانی است.

گزارشگران بدون مرز ياد آور می‌شود که ايران از جمله کشورهای سرکوبگر در عرصه اينترنت است و در ليست ١٣ کشور "دشمنان اينترنت" در جهان قرار دارد. سياست مسدود سازی سايت ها در اين کشور از محدودکننده ترين سياست های سرکوبگرانه در جهان است. در طی سال گذشته بيش از ١٠ ميليون صفحه ی اينترنت به بهانه داشتن محتوای " غير قانونی و مغاير با عفت عمومی " مسدود شده است. همچنين با تصويب "آيين‌نامه ساماندهی فعاليت پايگاه اطلاع‌رسانی اينترنتی كشور" توسط هيات وزيران همه ی "پايگاه های اطلاع ‌رسانی اينترنتی كشور" می‌بايست "مشخصات مربوط و هويت مدير مسوول خود را در وزارت ارشاد ثبت كنند" عليرغم تکذيب های رسمی اما اين سياست در سايه سکوت به پيش می‌رود و عملا سايت های " ثبت نشده " از شبکه حذف می‌شوند. مقامات ايران به بهانه های فنی و از جمله "فشار بر شبکه" ولی در اصل برای جلوگيری از بارگيری فيلم و موسيقی و ديگر اطلاعات مورد نياز، کاربران ايرانی را از اينترنت با سرعت بالا محروم کرده اند.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است
برای اطلاعات بيشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024