شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.12.2007, 22:41



ایسنا: وزيرخارجه‌ی آمريكا برنامه‌ی هسته‌يی ايران و كره‌ی شمالی، روند صلح در خاورميانه و تحقق ثبات در عراق و لبنان را اولويت‌های سياست خارجی كاخ سفيد در يك‌سال باقی مانده از دوره‌ی رياست جمهوری بوش عنوان كرد.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی الشرق الاوسط - چاپ لندن - كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريكا در جمع خبرنگاران در واشنگتن اظهار داشت: پرونده‌ی هسته‌يی ايران و كره‌ی شمالی در اولويت امور سياست خارجی دولت آمريكا در يك‌سال باقی مانده از دوران رياست جمهوری جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا قرار دارد.

وی گفت: واشنگتن هم‌چنان سلاح‌های هسته‌يی كره‌ی شمالی را تهديدی بزرگ برای جامعه‌ی بين‌المللی می‌داند و به رغم گزارش سازمان اطلاعات آمريكا، سيا در خصوص برنامه‌ی هسته‌يی ايران، برنامه‌های هسته‌يی اين كشور را نيز هم‌چنان يك تهديد می‌داند. عدم رويارويی با خطرهسته‌يی ايران و كره‌ی شمالی يك برخورد غيرمسوولانه است.

رايس در ادامه تاكيد كرد: احيای روند صلح در خاورميانه و تحقق صلح عادلانه و فراگير در منطقه ديگر اولويت سياست خارجی يك سال باقی مانده از حكومت بوش را به خود اختصاص داده است.

وی هم‌چنين تحقق ثبات در عراق و لبنان را از ديگر اولويت‌های سياست خارجی دولت بوش دانسته و ضمن محكوم كردن ترور فرانسوا الحاج، رييس دفتر عمليات ارتش لبنان بر ضرورت توافق هر چه سريع‌تر احزاب لبنانی در خصوص انتخاب رييس جمهور جديد اين كشور تاكيد كرد.

وی افزود: سوريه و همسايگان لبنان نيز بايد نقش مثبتی را در اين زمينه ايفا كنند و به لبنانی‌ها جهت انتخاب رييس‌جمهور جديد‌شان كمك كنند.

وی افزود: سوريه و همسايگان لبنان نيز بايد نقش مثبتی را در اين زمينه ايفا كنند و به لبنانی‌ها جهت انتخاب رييس‌جمهور جديدشان كمك كنند.

وزير امور خارجه‌ی آمريكا هم‌چنين گفت: دولت در يك سال باقی مانده به روند دموكراتيك در روسيه با توجه به انتخابات رياست جمهوری اين كشور نيز توجه ويژه‌ای خواهد داشت.

رايس در ادامه با اشاره به اوضاع پاكستان تاكيد كرد: آمريكا با توجه به اين كه از يك سو پرويز مشرف، رييس‌جمهور پاكستان را شريك و هم پيمان خود در امر مبارزه با تروريسم می‌داند و از سوی ديگر با موارد نقض حقوق بشر در اين كشور رو به رو است، در شرايط سخت و دشواری قرار گرفته است.

وی افزود: اميدواريم انتخابات پارلمانی در پاكستان به صورت شفاف و سالم برگزار شود.

رايس اقدام مشرف مبنی بر كنار گذاشتن يونيفورم نظامی‌اش را اقدامی مثبت دانسته و بر ضرورت لغو وضعيت اضطراری در اين كشور تاكيد كرد.

وی اين اقدامات را گام‌های مثبت جهت تحقق دموكراسی در پاكستان دانست.

رايس هم‌چنين در گفت‌وگو با روزنامه‌ی يو اس ای تودی تاكيد كرد كه بوش در جريان سفر ماه ژانويه‌اش به خاورميانه قصد دارد مستقيما در مذاكرات صلح اسراييل و فلسطين دخالت كند.

وی هم‌چنين عنوان داشت كه بوش به تعهداتش نسبت به حمايت از روند صلح جهت حل و فصل بحران اسراييل و فلسطين پايبند است.

وی هم‌چنين از ادامه‌ی سياست‌های اسراييل مبنی بر ساخت شهرك‌های يهودی‌نشين در منطقه‌ی حارحوما در بيت‌المقدس انتقاد كرده وآن را موجب بی‌اعتمادی بين طرفين فلسطينی و اسراييلی دانست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024