پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.12.2007, 9:54



کانون زنان ایرانی: دیروز روزنامه‌نگاران، فعالان جنبش زنان ودیگر علاقه مندان در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران دور هم جمع شدند تا تاکید کنند که مریم حسین خواه و جلوه جواهری دو روزنامه‌نگار و وب نگار در بند را فراموش نکرده اند.

مریم حسین خواه ۲۶ روز پیش و جلوه جواهری ۱۳ روز قبل به اتهام همکاری با سایتهای اینترنتی که بیشتر در ارتباط با مسائل حوزه زنان است بازداشت و روانه زندان اوین شدند. این دو فعال حوزه رسانه به دلیل عدم پرداخت وثیقه‌های چند صد میلیونی هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

سالن کوچک و سبز رنگ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مثل چند سال اخیر؛ دیروز هم تنها پناه روزنامه نگارانی بود که به بازداشت این دو فعال اجتماعی اعتراض داشتند. بر در و دیوار این سالن کوچک عکسها و پوسترهائی از این دو روزنامه‌نگار و وب نگار جوان به چشم می‌خورد و همچنین نوشته‌هائی که نشان دهنده نگرانی همکاران برای در بند بودن آنها بود ":جلوه جواهری و مریم حسین خواه را آزاد کنید". "جرم روزنامه‌نگار زن چیست ؟ تشویش اذهان عمومی یا تنویر افکار "و یا "نوشتن از قوانین تبعیض آمیز تشویش اذهان عمومی نیست. "

در گوشه‌ای از این سالن کوچک که به تدریج پر می‌شد. تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین نابرابر هم دیده می‌شدند. آنها با زدن چسب‌هائی سیاه رنگ بر لبانشان به شیوه‌ای سمبلیک به زندانی بودن دوستانشان اعتراض می‌کردند. کمپین یک میلیون امضا از چندی پیش توسط فعالان حوزه زنان شکل گرفته و هدفش بیان خواسته‌های مردم برای تغییر قوانین نابرابر بین زن و مرد به شیوه‌ای مسالمت آمیز است.

دراین جمع چهره بستگان نزدیک این دو روزنامه‌نگار هم دیده می‌شد. هنوز چند دقیقه‌ای از شروع جلسه نگذشته بود که گوهر بیات، مادر جلوه جواهری با چادر سیاه رنگش پشت تریبون قرار گرفت: "دختر من و دیگر زنانی که در این راه گام می‌نهند؛ خواسته‌ای جز حقوق برابر ندارند. جلوه به دلیل رشته‌اش که جامعه شناسی است نمی‌تواند نسبت به مشکلات جامعه‌اش بی‌توجه باشد. من هم به عنوان یک زن بارها مشکلات زنان را لمس کرده ام. "

و بعد با مکثی کوتاه ادامه داد: «نه فکر نمی‌کنم که حق فرزندان ما زندان باشد و همه باید حمایت شان کنند.» مادر جلوه پس از این سخنان کوتاه در حالی به صندلی‌اش بر می‌گشت که در چشمان بسیاری از حاضران در جلسه برق اشکی دیده می‌شد.


عکس: جواد منتطری

نسرین ستوده ؛ وکیل مریم حسین خواه هم از روند حقوقی پرونده مریم سخن گفت: "در همه پرونده‌های این چنینی روندهای غیرقانونی مشترک دیده می‌شود و معمولا برای فعالان اجتماعی از هر طیف وثیقه‌های بسیار سنگینی صادر می‌شود. درحالیکه در قانون بارها تاکید شده که وثیقه مجرم باید با نوع جرم ؛ شخصیت و احتمال متواری شدن او تناسب داشته باشد. "

به عقیده ستوده رقم‌های سنگین فعلی وثیقه‌ها که برای مریم حسین‌خواه به صد میلیون تومان هم رسیده با جرم و شخصیت این متهمان همخوانی ندارد.

او با تاسف سری تکان می‌دهد: " دادگاه برای متهم تجاوز خانگی که منجر به تولد طفل نامشروع شده وثیقه یک میلیون تومانی تعیین می‌کند. حال من از شما می‌پرسم که آیا دوستان ما جرمی بالاتر از قتل عمد مرتکب شده اند که برای شان وثیقه‌های صد میلیونی می‌گذارند. "از دیگر مواردی هم که ستوده آن را غیر قانونی می‌داند جمع آوری مدرک پس از بازداشت متهم است در حالیکه متهم باید پس از ادله کافی دستگیر و روانه زندان شود. نه اینکه ابتدا دستگیر شود و سپس به دنبال مدارکی برای اثبات گناه کاری اش بود.

دوستان مریم و جلوه نیز در فرصتی کوتاه نوشته‌های این دو فعال رسانه‌ای را از بند زنان زندان اوین برای حاضران خواندند. نوشته‌هائی واضح و روشن از مصائب زندگی زنان زندانی. مصائبی که نمام توجه این دو را در زندان به خود جلب کرده است و در ادامه راهشان مصمم تر.

مریم و جلوه این روزها به فکر تجهیز کتابخانه زندان و کمک به زنان زندانی افتاده اند. جلوه که به تازگی ازدواج کرده است بخشی از هدیه عروسیش را به آزادی پیر زنی که به خاطر بدهکاری ۵۰۰ هزار تومانی اش در زندان به سر می‌برد اختصاص داده است.

در جلسه دیروز صحبت از روزنامه‌نگار دیگری هم شد. مریم نوربخش ماسوله که چند روزی است برای همیشه جمع دوستانش را ترک گفته و به دیار ابدی شتافته است او نیز روزنامه‌نگاری فعال و علاقه مند به حوزه زنان بود.

زیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار به هر سه‌ی این روزنامه‌نگاران اشاره کرد و از مشکلات مریم نوربخش در عرصه روزنامه‌نگاری حق التحریری گفت و اینکه همه روزنامه‌نگاران مستقل از نظر اقتصادی در شرایط متوسط و گاه بد به سر می‌برند و آنگاه پرسید :چگونه است که کسانی در همه این سالها این روزنامه‌نگاران را به دریافت کمکهای خارجی متهم کرده‌اند و آیا کسانی که از آنها وثیقه‌های صد میلیونی طلب می‌کنند، می‌دانند که درآمد این روزنامه‌نگاران اندک است؟

به عقیده این روزنامه‌نگار مریم حسین‌خواه و جلوه جواهری هر دو سمبل اعتدال هستند و این در مطالب و فعالیت اجتماعی‌شان به چشم می‌خورد:"اگر افراد معتدلی همچون مریم و جلوه حق فعالیت در این کشور ندارند پس چه کسانی دارند؟ سیستم قضایی با زندانی کردن فعالان معتدل چه پیامی می‌خواهد بدهد؟ آیا هرجور شده می‌خواهند فعالان مدنی را به سمت رادیکال شدن ببرند؟ اما خوشبختانه فعالان جنبش زنان نشان داده‌اند که واکنشی رفتار نمی‌کنند و در برابر رفتارهای تند بخشی از سیستم ، رادیکال نخواهند شد و به حرکتهای مدنی خود ادامه خواهند داد

فریده غائب؛ خبرنگار حوزه زنان نیز که سالها با مریم حسین‌خواه در حوزه‌های خبری همکار بوده است: از مشکلات انعکاس اخبار زنان در روزنامه‌ها گفت و اینکه حاکمیت گفتمان مردانه در حوزه زنان هم خودش را فاش می‌کند و نقد این گفتمان را برنمی‌تابد. به گفته او خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این حوزه بیش از حوزه‌های خبری دیگر طعم سانسور و حتی نگاه تمسخر آمیز اطرافیان را حس می‌کنند. اما به خاطر عشق به کارشان هرگز نا امید نشده و مصممتر به راهشان ادامه می‌دهند.

شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان نیز دیگر سخنران این نشست بود که به دستگیری این دو فعال رسانه‌ای اعتراض کرد ":گناه کسی که حرفهایش را می‌زند چیست ؟گناه دوستان ما آیا چیزی جز گفتن عقایدشان است. آیا با گفتن عقاید ذهن کسی مشوش می‌شود. "

آسیه امینی روزنامه‌نگار، هم با یاد آوری اینکه چهار سال پیش در چنین روزی سران کشورهای جهان پیمان نامه گسترش جامعه اطلاعاتی را امضا کرده‌اند سخن گفت : "در بندهای این آئین نامه آمده است که هر کسی حق آزادی بیان و عقیده دارد و حالا این سوال را می‌پرسم که آیا جلوه و مریم جز این موارد را انجام داده‌اند و آیا زندان پاسخی مناسب به این تعهد بین‌المللی است ؟مسئولان باید در این زمینه به ما پاسخ دهند چون فردا معلوم نیست که چه کسانی در زندان خواهند بود.

منصوره شجاعی نیز در مقاله‌ای به ارائه گزارشی از چگونگی تجهیز کتابخانه بند زنان زندان اوین با ابتکار و پیگیری مریم حسین خواه و پشتبانی کتابخانه صدیقه دولت آبادی پرداخت.

محمد شریف حقوقدان؛ بهاره هدایت از فعالان حوزه دانشجوئی و زنان، فرخنده احتسابیان عضو کمپین مادران صلح، محبوبه حسین‌زاده خبرنگار حوزه زنان و همسران جلوه جواهری و مریم حسین خواه و... نیز در جلسه دیروز چند دقیقه‌ای سخن گفتند و همه بارها در سخنانشان تاکید کردند که هر چه زودتر این دو جوان روزنامه‌نگار و وب‌نگار را آزاد کنید بند حق آنان نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024