جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.12.2007, 20:02


دویچه وله: رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، کشورهای عرب حاشیه‌ی خلیح فارس را به اتحاد با یکدیگر در برابر ایران دعوت کرد. او گفت جمهوری اسلامی با برنامه‌ی اتمی‌اش نه‌تنها تهدیدی برای آمریکا، بلکه برای کل منطقه‌ی خاورنزدیک است.

وزیر دفاع آمریکا که در یک کنفرانس امنیتی در منامه، پایتخت بحرین سخنرانی می‌کرد، هشدار داد که موشک‌های دوربردی که توسط ایران توسعه داده می‌شود همه‌ی کشورهایی را که در دامنه‌ی برد این موشک‌ها قرار دارند تهدید می‌کند.

کنفرانس امنیتی منامه توسط انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن و با همکاری وزارت خارجه بحرین برگزار شده و سه روز ادامه دارد. بنا به گزارش‌ها، مقام‌های دولتی، کارشناسان و و پژوهشگران عرصه امنیت، دفاع و اطلاعات از کشورهای منطقه و جهان که شمارشان به بیش ۲۰۰ نفر می‌رسد، در این کنفرانس شرکت دارند.

از ایران نیز قرار بود منوچهر متکی، وزیر خارجه در این کنفرانس شرکت کند، اما وی در آخرین لحظه‌ها از حضور در منامه منصرف شد. گفته می‌شود، علت انصراف ایران، حضور وزیر دفاع آمریکا و سخنرانی وی در این کنفرانس بوده است.

رابرت گیتس در ادامه‌ی سخنان خود در کنفرانس منامه گفت، گزارش اخیر سازمان‌های جاسوسی آمریکا به این معنا نیست که ایران از تلاش برای به‌دست آوردن بمب اتمی دست برداشته است. این کشور همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و در شرایطی است که برنامه‌ی تولید سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد. وزیردفاع آمریکا افزود، ایران همه‌ی راه‌ها را باز گذاشته است.

در گزارش اخیر سازمان‌های جاسوسی آمریکا که اوایل هفته‌ی گذشته انتشار یافت، قید شده، ایران برنامه‌ی خود برای تولید سلاح اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

رابرت گیتس که پیشتر رئیس سازمان سی‌آی‌ا (CIA) بود، علاوه‌برآن ایران را متهم کرد که فعالانه از شورشیان در عراق و افغانستان و گروه حزب‌الله و حماس در لبنان و مناطق فلسطینی حمایت می‌کند. وزیر دفاع آمریکا گفت: «هرکجا که سر بزنی، دمیدن بر آتش بی‌ثباتی و ناامنی، راهبرد ایران است، صرف‌نظر از این‌که، این راهبرد چه دستاوردی دارد و به بهای جان چه تعداد انسان‌ بی‌گناه مسیحی ، یهودی و یا مسلمان تمام می‌شود.»

وزیر دفاع آمریکا همسایگان ایران را فراخواند که در مسائل امنیتی با یکدیگر همکاری تنگاتنگی داشته باشند و ایجاد یک سیستم مشترک هشداردهنده را مورد توجه قرار دهند تا در برابر حملات موشکی آماده‌ی واکنش به‌موقع باشند. رابرت گیتس گفت، "به این طریق می‌توان تهران را از توسعه‌ی موشک‌های دوربرد بازداشت."

دفاع از برنامه‌ی اتمی اسرائیل

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتش در کنفرانس منامه همزمان از برنامه‌ی اتمی اسرائیل دفاع کرد. رابرت گیتس به این پرسش که آیا برنامه‌ی اتمی اسرائیل تهدیدی برای منطقه‌ی نیست؟ پاسخ قاطع منفی داد.

گیتس پاسخ خودرا چنین استدلال کرد: «اسرائیل به تروریست‌ها آموزش نمی‌دهد تا در کشورهای همسایه خرابکاری کنند. اسرائیل به کشورهایی چون عراق اسلحه وارد نمی‌کند تا هزاران غیرنظامی بی‌گناه را بکشد. این کشور تهدید نکرده است که همسایگانش را نابود خواهد کرد. اسرائیل تلاش نمی‌کند دولت لبنان را بی‌ثبات سازد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024