پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.12.2007, 10:01


خبرنامه امیرکبیر: روابط عمومی وزارت اطلاعات پس از گذشت ۵ روز از بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان فعال طیف چپ، با صدور اطلاعیه ای بازداشت شدگان را «عده‌ای اخلالگر» خواند که از خانه‌هایشان «تیر وکمان» یافته است.

متن اطلاعیه روابط عمومی وزارت اطلاعات که توسط خبرگزاری رسمی چون ایسنا و فارس مخابره شده به این شرح است: «تعدادی اخلالگر که با استفاده از کارت جعلی دانشجویی به قصد برگزاری تجمع غیرقانونی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران وارد داشگاه شده بودند، با هوشیاری ماموران سازمان اطلاعات استان تهران شناسایی و دستگیر شدند. افراد دستگیرشده توسط گروهی از معاندین نظام و جریانات سیاسی انحرافی از شهرهای مختلف فراخوانده شده بودند تا ضمن راه‌اندازی اجتماع غیرقانونی، درگیری ایجاد [کنند] و فضای علمی - فرهنگی دانشگاه را به آشوب و اغتشاش بکشانند. آشوب‌گران از قبل اقدام به تهیه تیر و کمان، جمع‌آوری سنگ و ساخت نارنجک‌های صوتی قوی کرده بودند و از دستگیرشدگان مقادیر قابل توجهی نشریات موهن، کتب ضاله، اعلامیه حاوی توهین به مقدسات و مشروبات الکلی کشف و ضبط شده است».

به نظر می رسد با توجه به واکنش گسترده رسانه ها و فعالین حقوق بشر در داخل و کشور نسبت به بازداشت گسترده دانشجویان، وزارت اطلاعات سعی می نماید با سنگین جلوه دادن اتهامات دانشجویان بازداشت شده، رسانه ها را از پیگیری اخبار مربوط به ایشان بازدارد.

در همین راستا، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، نیز گفت: «من متاسفم که بعضی از آقایان و خواهران مورچه‌ کارگر هستند. دانشجو نباید زلف عدالت‌خواهی خود را با کسانی گره بزند که عدالت‌خواهی برای‌شان تنها وسیله است و از دانشجویان به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. در ۱۶ آذری که سه دانشجو در مقابله با استکبار جهانی شهید شدند، برخی این روز را بهانه‌ای کرده‌اند تا با نظامی مقابله کنند که در مقابل آمریکا ایستاده است. چپ‌های دنیا اتهام سلام و علیک با آمریکا را مثل یک فحش می‌دانند، اما در این جا چپ ما هم طرفدار آمریکاست و هم طرفدار نظام سرمایه‌داری آدام اسمیتی است».

اسامی شماری از دانشجویان بازداشت شده در یک هفته‌ی گذشته:

۱-میلاد معینی (دانشگاه مازندران)
۲-بهرنگ زندی (دانشگاه مازندران)
۳-حامد محمدی(دانشگاه مازندران)
۴-آرش پاکزاد(دانشگاه مازندران)
۵-حسن معارفی(دانشگاه مازندران)
۶-انوشه آزادفر(دانشگاه تهران)
۷-ایلناز جمشیدی (ارتباطات٬ آزاد تهران مرکز)
۸-مهدی گرایلو (ژئو فیزیک٬ تهران)
۹-نادراحسنی(دانشگاه مازندران)
۱۰-سعید حبیبی(عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت)
۱۱-بهروز کریمی زاده(دانشگاه تهران)
۱۲-کیوان امیری الیاسی (کارشناسی ارشد صنایع٬ دانشگاه صنعتی شریف)
۱۳-نسیم سلطان بیگی (دانشکده ارتباطات٬ علامه)
۱۴-علی سالم(کارشناسی ارشد پلیمر- پلی تکنیک)
۱۵-محسن غمین (دانشگاه پلی تکنیک)
۱۶-روزبه صف شکن(دانشگاه تهران)
۱۷-روزبهان امیری (علوم کامپیوتر٬ تهران)
۱۸-یاسر(صدرا) پیر حیاتی(دانشگاه شاهد)
۱۹- سعید آقام علی (دانشگاه یزد)
۲۰- علی کلائی (دانشگاه آزاد)
۲۱- امیر مهرزاد
۲۲- هادی سالاری (دانشگاه رجایی)
۲۳-فرشید فرهادی آهنگران(دانشگاه رجایی)
۲۴-امیر آقایی (دانشگاه رجایی)
۲۵-میلاد عمرانی (دانشگاه رجایی)
۲۶-یونس میرحسینی (دانشگاه شیراز)
۲۷-سروش هاشم پور(دانشجو اهواز)


گزارشی از آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی چپگرا

دوویچه‌وله: یک هفته از دستگیری دانشجویان طیف چپ در چند شهر ایران می‌گذرد. بازداشت‌شدگان در مکان‌های نامعلومی به سرمی‌برند. فواد شمس، یکی از فعالان جنبش دانشجویی، از دانشجویان دربند و «بلوغ سیاسی کلیت جنبش دانشجویی» می‌گوید.

دویچه وله‌: تعداد دانشجویان طیف چپ که دستگیر شده‌اند، چقدر است؟
فواد شمس: در حدود ۲۷ نفر ما اسامی داریم که در شهرهای مختلف ایران از جمله مازندران، شیراز، اهواز و تهران در بازداشت به سر می‌برند.

خانواده‌ها یا بستگان این افراد خبر دارند که آنها کجا هستند؟ تماسی با آنها گرفته شده؟
از زمان بازداشت تا کنون، هیجکس هیچگونه تماسی با خانواده نگرفته، اما خانواده‌ها از روز اول پیگیری کرده‌اند. آنها که در تهران هستند، همگی دو روز است جلوی زندان اوین تجمع می‌کنند و خواستار مشخص شدن وضع فرزندان‌شان می‌شوند. به صورت رسمی کسی به آنها پاسخ نداده اما به صورت غیررسمی گفته‌اند که بچه‌ها در بند ۲۰۹ زندان اوین هستند. امروز (شنبه ۱۷ آذر) تعدادی از خانواده‌ها به دادگاه انقلاب مراجعه کرده‌اند که با قاضی پرونده دیدار داشته باشند که متاسفانه برخورد بد و نامناسبی با آنها شده و با قاضی دیدار نکرده‌اند. اینجا هم به طور غیررسمی گفته‌اند، تا زمانی که بازجویی‌ها تکمیل نشوند و پرونده تکمیل نشود، امکان ملاقات وجود ندارد.

شما صحبت پرونده را می‌کنید. مگر اصلا پرونده‌ای تشکیل شده؟ در این صورت که باید بگویند اتهام دستگیرشدگان چیست!
من صحبت‌های غیررسمی مسئولان دادگاه انقلاب و زندان اوین به خانواده‌ها را منتقل می‌کنم. هیچ موضع‌گیری رسمی تا کنون نشده است. تا جایی که من می‌دانم، آقای کیوان امینی الیاسی را در وسط خیابان به صورت ربایش برده‌اند. خانم نسیم سلطان بیگی و علی سالم را به همین شکل در خیابان ربوده‌اند. محسن غمین و روزبهان را وسط دانشگاه گرفته‌اند که این بعد از ۱۸ تیر اصلا سابقه ندارد. تا حالا هم هیج اعلام رسمی نشده که چرا اینها را گرفته‌اند و اتهام شان چیست. نظر ما این است که تمام این حرکت‌های غیرقانونی برای به سکون کشاندن حرکت اعتراضی دانشجویان است.

چند نفر از بازداشت شدگان خانم هستند؟
دو نفر. خانم نسیم سلطان بیگی که دانشجوی علامه است و خانم الناز جمشیدی که دانشجوی ارتباطات دانشگاه آزاد است.

در صحبت‌های اولیه گفته می‌شد دانشجویان را برای جلوگیری از برگزاری مراسم ۱۳ آذر در دانشگاه تهران گرفته‌اند. اما این مراسم که برگزار شد و مشکل خاصی هم پیش نیامد!
البته خیلی هم آرام نبود. فضا در روز ۱۳ آذر خیلی امنیتی بود. با این وجود حدود هفتصد تا هزار دانشجو در این مراسم شرکت کردند و این نشانگر اینست که با همه بازداشت‌ها، باز صدای اعتراض دانشجویان نخوابیده است.

در ماههای گذشته، سوءتفاهم‌هایی بین جناح چپ و انجمن های اسلامی دانشجویی بروز کرده بود. آیا فشارهای مشترک، تاثیری روی این مشکلات و پیش‌داوری نسبت به دیگری گذاشته است؟
البته من نام مسئله را سوءتفاهم نمی‌گذارم. در همه جا اختلاف‌نظرها و منافع مختلف طبقاتی و اجتماعی وجود دارد. در دانشگاهها هم همینطور است. دوستان ما در انجمن‌ها و طیف‌های مختلف دارای نظرگاه‌های خود هستند و جایگاه اجتماعی طبقاتی مشخص خود را دارند. اختلاف نظر نه تنها بد نیست بلکه اگر در بستر درستی پیش برود، مثبت هم هست و موجب پیشرفت کلیت جنبش دانشجویی خواهد شد. این بازداشت‌ها نشان داد که طیف‌های مختلف، هرچند با هم اختلاف نظر دارند اما در زمان لازم از همدیگر حمایت می‌کنند. در ۱۸ تیر امسال که دانشجویان انجمن اسلامی بازداشت شده بودند، بچه‌های چپ از آنها حمایت کردند و الان هم دوستان ما در انجمن‌های اسلامی و طیف‌های دیگر از دانشجویان بازداشتی چپ حمایت می‌کنند و این نشان‌دهنده بلوغ سیاسی کلیت جنبش دانشجویی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024