پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.12.2007, 19:13

توافق آمریکا و اتحادیه اروپا:


دویچه وله: با وجود برآورد جدید سازمان‌های جاسوسی آمریکا از برنامه‌ی اتمی ایران، ایالات متحده‌ی آمریکا و متحدان اروپایی آن توافق کردند فشارها بر تهران را ادامه دهند. وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید، مسئله اصلی برنامه غنی‌سازی ایران است.

ناتو و وزیران خارجه‌ی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۶ دسامبر، در دیداری در بروکسل توافق کردند خط‌مشی تاکنونی خود در برابر ایران را ادامه دهند. این خبر را داوید میلی‌بند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، پیش از ظهر روز جمعه، ۷ دسامبر در بروکسل اعلام کرد.

وزیر خارجه‌ی بریتانیا گفت، ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند در صورتی که ایران به خواست شورای امنیت برای قطع فعالیت غنی‌سازی اورانیوم پاسخ مثبت ندهد، تحریم‌ها علیه آن کشور را شدت بخشند. به گفته‌ی میلی‌بند، مسئله‌ی اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا برنامه غنی‌سازی ایران است.

میلی‌بند افزود: «در این‌باره اتفاق نظر وجود دارد که ایران باید تصمیم بگیرد: ایران می‌تواند دست‌های گشوده‌ی جامعه‌ی جهانی را بگیرد. اما اگر همچنان به خواست شورای امنیت بی‌اعتنایی نشان دهد، تحریم‌های بیشتری در پیش خواهد بود.»


ادامه‌ی فشارها ضروری است

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان نیز معتقد است ادامه‌ی فشارها بر ایران ضروری است تا آن کشور را از تولید سلاح اتمی باز دارد.

وزیر خارجه‌ی آلمان که به همراه دیگر اعضای ناتو در ملاقات بروکسل حضور داشت، گفت، دلیلی بر قطع فشارها وجود ندارد. این فشارها باید تا یافتن راه‌حلی – حتی‌الامکان دور میز مذاکره - ادامه یابد.

اشتاین‌مایر تاکید کرد، پس از انتشار گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا ، بازهم روشن نیست که همه‌ی خطرات موجود در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای ایران برطرف شده است. وزیر خارجه‌ی آلمان گفت، «ما چیزی در این‌باره نمی‌دانیم. بنابراین مهم است که فشارها به‌میزانی که ضرورت دارد، از طریق حفظ یکپارچگی جامعه‌ی جهانی ادامه یابد.»

در این میان موضع روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت، هنوز روشن نیست. اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در بروکسل گفت، دراین‌باره با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

لاوروف دو روز پیش، دراظهارنظری در مسکو درباره‌ی گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفت، این گزارش تردید مسکو را افزایش داد که ایران اساسا دارای برنامه‌ای برای ساخت بمب اتم بوده است.


آنگلا مرکل: ایران همچنان یک تهدید است

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید به‌رغم گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر قطع پروژه‌ی تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران در سال ۲۰۰۳ ، آن کشور همچنان یک خطر باقی می‌ماند. مرکل بر ادامه‌ی فشار برایران تاکید کرد.

صدراعظم آلمان که شامگاه پنجشنبه ۶ دسامبر، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس سخن می‌گفت، افزود، من فکر می‌کنم که ما در یک وضعیتی هستیم که ایران همچنان منشا خطر است.

به گفته‌ی آنگلا مرکل، درهمکاری با ایران در ارتباط با برنامه‌ای اتمی آن کشور، یک نقص و حلقه‌‌ای مفقوده وجود دارد و آن غنی‌سازی اورانیوم است. او تاکید کرد که سازمان ملل باید بر ایران فشار بیاورد تا همه‌ی برنامه‌های اتمی خود را شفاف سازد.

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه نیز موضعی همانند صدراعظم آلمان در برابر ایران اتخاذ کرد. او گفت، گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، مبنی بر توقف پروژه‌ی ساخت بمب اتمی توسط ایران در سال ۲۰۰۳، تغییری در وضعیت به‌وجود نمی‌آورد. سارکوزی افزود، این واقعیت را همه می‌‌دانند که رهبری ایران در برنامه‌های اتمی‌اش در پی اهداف نظامی است.

رهبران آلمان و فرانسه بر ادامه‌ی استراتژی دوگانه‌ی خود در برابر ایران تاکید کردند که براساس آن ضمن ادامه‌ی فشارها، مذاکره با آن کشور را نیز مدنظر دارد.

علاوه‌براین، سارکوزی مایل است امکان اعمال مجازات‌های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران همچنان باز بماند. او گفت، وقتی سازمان ملل بتواند درباره‌ی تحریم‌ها تصمیم بگیرد، آن وقت اقدام از سوی اتحادیه اروپا بلاموضوع خواهد بود.

این نظر سارکوزی با تایید آنگلا مرکل نیز مواجه شد. آلمان تاکنون به اقدام‌های یکجانبه و خارج از شورای امنیت روی خوش نشان نداده بود.


پشتیبانی آلمان و فرانسه از آمریکا

به عقیده‌ی ناظران، اظهارات مرکل و سارکوزی در حقیقت حمایت از خواست کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکاست که از متحدان اروپایی کشورش خواست به فشار بر ایران ادامه دهند.

رایس که روز پنجشنبه ۶ دسامبر، برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه‌ی ناتو وارد بروکسل شده بود، گفت: "گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مسیری را که ما در پیش گرفته‌ایم تغییر نمی‌دهد."

وزیر خارجه‌ی آمریکا افزود، این گزارش نشان می‌دهد که ایران نسبت به فشارهای بین‌المللی واکنش نشان داده است و به همین دلیل باید این فشارها و انزوای ایران ادامه یابد. به عقیده‌ی کاندولیزا رایس، این فشار بین‌المللی و ترس از نظارت بین‌المللی بود که موجب شد ایران برنامه‌ی تولید بمب اتمی خود را متوقف کند.


اسرائیل: حمله‌ی نظامی منتفی نیست

در‌همین حال بدبینی اسرائیل نسبت به ارزیابی جدید سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده‌ی آمریکا از برنامه‌ی اتمی ایران ادامه دارد. این کشور می‌گوید به‌رغم این گزارش، احتمال یک حمله‌ی نظامی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی را منتفی نمی‌داند.

معاون وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال حمله‌ی نظامی به ایران، گفته است، فعلا باید گزینه‌های دیپلماتیک مورد توجه قرار گیرند، لیکن هیچ گزینه‌ای را نباید از نظر دور داشت.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت، برخلاف گزارش آمریکا، ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که ایران برنامه‌ی تولید بمب اتمی را متوقف نکرده است. او تاکید کرد، دولت اسرائیل مجاز نیست به‌خاطر یک گزارش اطلاعاتی از آن سوی دنیا – حتی اگر از جانب دوست بزرگ‌مان برسد، آرامش خاطر پیدا کند.


مبادله‌ی پیام تهران و مسکو

درهمین حال رسانه‌های خبری ایران گزارش داده‌اند که سعید جلیلی، دبیر "شورای عالی امنیت ملی" در سفر اخیرش به مسکو حامل پیام آیت‌الله خامنه‌ای به پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده است. علی لاریجانی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در "شورای عالی امنیت ملی" گفته است پوتین نیز به پیام آقای خامنه‌ای متقابلا پاسخ داده و این پاسخ "هم‌اکنون در تهران در دست بررسی است."

پوتین در سفر اخیر خود به تهران با آیت‌الله خامنه‌ای نیز دیدار داشت. در گزارشی که در پی این ملاقات انتشار یافت، گفته شد که رئیس‌جمهور روسیه پیشنهادهایی در ارتباط با مناقشه‌ای اتمی ایران به آقای خامنه‌ای داده است و وی قول بررسی آن را داده است. سفر سعید جلیلی به مسکو ظاهرا در ارتباط با همین موضوع بوده است.

در مناقشه‌ای اتمی با غرب، جمهوری اسلامی روی حمایت روسیه و چین حساب می‌کند، اما قطعنامه‌هایی که شورای امنیت علیه ایران صادر کرده، به تایید این دو کشور نیز رسیده است. این دو کشور همانند دیگر اعضای شورای امنیت خواهان قطع غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024