پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.12.2007, 10:22


بی‌بی‌سی: شرکت کنندگان در یک همه پرسی در ونزوئلا به درخواست رئیس جمهور این کشور برای تغییراتی در قانون اساسی رای مخالف داده‌اند.

بامداد دوشنبه، دسامبر (۱۲ آذر)، کمیته نظارت بر انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که براساس نتیجه شمارش آرا در همه پرسی روز یکشنبه، تعداد آرای مخالف ۵۱ درصد و شمار آرای موافق 49 درصد بوده و به این ترتیب، پیشنهادهای هوگو چاوز، رئیس جمهور، با اکثریت آرا رد شده است.

آقای چاوز از مردم ونزوئلا خواسته بود به طور گسترده در همه پرسی شرکت کنند و براساس گزارش های خبری، مراکز اخذ رای دست کم در کاراکاس، پایتخت، شاهد حضور شمار قابل توجهی از مردم بود.

هوگو چاوز خواستار تغییر در دهها ماده از قانون اساسی ونزوئلا شده بود تا با رفع محدودیت تصدی مقام ریاست جمهوری، که در حال حاضر حد اکثر دو دوره متوالی تعیین شده، دوره زمامداری خود را تمدید کند.

چاوز بدنبال سوسیالیسم قرن بیست و یکمی

سایر مواردی که به همه پرسی گذاشته شد تغییراتی در تشکیلات دولتی از جمله لغو استقلال بانک مرکزی و قرار دادن آن تحت نظر رئیس جمهوری بود.

هوگو چاوز، که به عنوان فردی چپگرا شناخته شده و از مخالفان جدی ایالات متحده محسوب می شود، گفته بود که می خواهد با تصدی سمت ریاست جمهوری تا پایان عمر، ونزوئلا را به یک کشور سوسیالیستی تبدیل کند.

نتیجه همه پرسی احتمالا باعث خواهد شد که وی در اجرای سیاست های خود محتاطانه تر عمل کند و با خاتمه دوره کنونی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳، از این مقام کناره بگیرد.

آقای چاوز نتیجه همه پرسی را بسیار نزدیک اعلام کرده است اما پیشتر وعده داده بود که اگر مردم به پیشنهادهای او رای منفی دهند، به خواست آنان گردن خواهد نهاد.

در آستانه برگزاری همه پرسی، مخالفان آقای چاوز او را به تلاش برای برقراری دیکتاتوری شبیه به نظام حکومتی کوبا متهم کردند و از مردم خواستند با پیشنهادهای او مخالفت کنند.

همچنین دانشجویان در اعتراض به آنچه که برنامه ای برای حذف دموکراسی و سرکوب آزادی می خواندند دست به تظاهرات زدند.

آقای چاوز در آستانه برگزاری همه پرسی تهدید کرده بود که اگر ایالات متحده در صدد اخلال در این همه پرسی برآید صدور نفت ونزوئلا به آن کشور را قطع خواهد کرد.

مقامات آمریکایی هر نوع دخالتی در همه پرسی ونزوئلا را رد کردند و برخی ناظران گفتند رئیس جمهور ونزوئلا با به میان کشیدن تهدیدی از جانب آمریکا در نظر داشته مردم را به حمایت از پیشنهادهای خود تحریک کند.

هوگو چاوز در سال ۱۹۹۹ به مقام ریاست جمهوری ونزوئلا رسید و در همان سال با اصلاح قانون اساسی، دوره ریاست جمهوری را از پنج سال به شش سال افزایش داد اما حق تصدی این سمت را به دو دوره متوالی محدود کرد.

آقای چاوز در دوران ریاست جمهوری خود اقداماتی را در زمینه محدود کردن فعالیت بخش خصوصی صورت داده و سیاست خارجی خود را براساس مخالفت با ایالات متحده شکل بخشیده است.

وی از حامیان فیدل کاسترو، رهبر کوبا، در منطقه است و با رهبران جمهوری اسلامی به خصور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، روابط دوستانه ای دارد.

هوگو چاوز چندین بار از ایران دیدن کرده و بارها میزبان رئیسان جمهور این کشور بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024