جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.12.2007, 12:51


ایرنا: وقوع چهارمين زمين لرزه در تبريز از شب گذشته تاكنون ، جوی از نگرانی و اضطراب در بين شهروندان تبريزی و بخش‌های تابعه اين شهر دامن زده است.

ادامه زلزله‌های ديشب تبريز در ساعت شش بامداد و ساعت ‪ ۱۳ : ۳۰‬ظهر امروز ، آرامش نسبی حاكم برشهر بعد از وقوع زمين لرزه‌های شب گذشته را از بين برده و شهروندان تبريزی بار ديگر اماكن مسكونی و تجاری خود را ترك كردند.

وقوع دو زمين لرزه به بزرگی ۷/۳ ‬و ۸/۳ ‬درجه در مقياس امواج درونی زمين در روز يكشنبه و دو زمين لرزه نسبتا قوی شب گذشته موجب شد كه بافت مركزی و معابر شلوغ شهر تبريز،بار ترافيكی سنگينی را شاهد باشد.

بازار تبريز ، چهار راه آبرسانی ، چهار راه هفده شهريور ، ميدان شهيد فهميده ، فلكه بازار كوی وليعصر تبريز پس از وقوع آخرين زمين لرزه ، شاهد انبوه شهروندانی بود كه از ترس تبعات وقوع زمين لرزه به خيابان‌هاو فضاهای باز پناه آورده بودند.

وقوع زمين‌لرزه در تبريز همچنين،شبكه مخابرات به عنوان يكي‌از زيرساخت‌های اصلی در زمينه امدادرسانی و ابزار ارايه خدمات به شهروندان را نيز مختل كرده است .

باادامه وقوع زمين‌لرزه در تبريز و تشديد نگرانی و اضطراب شهروندان ، بازارفروش لوازم و پوشاك گرم از قبيل چادر نيز رونق يافته و هم‌اكنون در مناطقی از شهر مردم به خريد چادر روی آورده‌اند.

بخش عمده‌ای ازشهروندان تبريزی كه شب گذشته را از ترس وقوع زلزله‌های مكرر دربيرون منازل خود و در داخل وسايل نقليه يا هوای باز سپری كرده‌اند دربرخی نقاط شهرهمچون ميدان آذربايجان و چهارراه مارالان درپارك‌ها و روتوش‌های خيابان‌های چادر زده‌اند.

ادامه وقوع زمين لرزه در تبريز همچنين ، تعطيلی مدارس و مراكز علمی دانشگاهی را به دنبال داشته به طوری كه مدارس اين كلان‌شهر در مقاطع سه‌گانه درنوبت قبل و بعد از ظهر تعطيل است.

دانشجويان دانشگاه‌های دولتی ، غيرانتفاعی و آزاد تبريز نيز امروز از ترس وقوع زلزله از حضور دركلاس‌های درس سرباز زده و به صورت غيررسمی دانشگاه‌ها را تعطيلی كردند.

شبكه لرزه‌نگاری دانشگاه تبريز وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: بزرگی دومين زمين لرزه امروز/ يكشنبه/ تبريز ۸/۳ ‬درجه درمقياس امواج درونی زمين (ريشتر) بوده است.

بر اساس اعلام شبكه يادشده، كانون اين زلزله كه در ساعت ۱۳‬و ۳۰‬دقيقه و دو ثانيه به وقوع پيوست، بخش باسمنج در حدود هفت كيلومتری شرق تبريز بوده است.

بامداد امروز نيز يك زمين لرزه به بزرگی ۴/۳ ‬درجه در مقياس امواج درونی زمين (ريشتر) تبريز را تكان داده بود.

دو زمين لرزه، در ساعات ۲۱‬و ۵۲‬دقيقه و ۲۲‬و ۱۵‬دقيقه شامگاه شنبه، با قدرت ۱/۴ ‬و ۶/۴‬درجه درمقياس امواج درونی زمين و در فاصله تنها ‪ ۲۵‬دقيقه، از هم روی داد و زمين لرزه سوم با قدرت ۴/۳ ‬در ساعت شش و ۲۳‬دقيقه و پنج ثانيه روز يكشنبه در حوالی روستای كندرود در شرق تبريز به وقوع پيوست.

كانون هر دو زمين لرزه شهر خواجه در‪ ۲۵‬كيلومتری شمال و روستای كندرود حدود پنج كيلومتری شمال شرقی تبريز گزارش شده است.

تبريز به دليل قرار گرفتن بر روی گسل زلزله از دوره‌های گذشته زلزله‌های شديدی را تجربه كرده و براساس اسناد تاريخی درمقاطعی از تاريح حتی يك بار با خاك يكسان شده است.

كلانشهر ۸/۱ ‬ميليون نفری تبريز در ۵۹۸‬كيلومتری غرب تهران واقع شده‌است.



نظر کاربران:

زلزله در ایران یک واقعیت دردناکی است که هر روز امکان وقوع آن میباشد. دردناکتر از آن تسلط فرهنگ تسلیم به سرنوشت (تقدیر) میباشد که توجیه گر بی مسئولیتی و بی لیاقتی حاکمان در ایران در پیشگیری از خطرات ناشی از ناهنجاری های طبیعی شده است. بطوریکه حکومت اسلامی تنها وظیفه خطیر خود را در برابر جامعه، در پیوند با زلزله، فقط در کندن گورهای دسته جمعی و راه انداختن مراسم سوگواری خلاصه میکند.
وظیفه روشنفکرانی که دلسوز این ملت هستند این است که حقوق مردم را در برابر حاکمان به آنها گوشزد کنند، با این هدف که پاسخگو بودن حاکمان دربرابر مردم به فرهنگ چیره در این کشور بدل شود. مردم باید که از خود پرسش کنند که چرا یک زلزله 6 ریشتری در ژاپن فقط منجر به زخمی شدن تعداد کمی شهروند میشود ولی همان رلزله در ایران میتواند جان 60000 انسان را بگیرد. چرا باید که جان انسان در این کشوریکه بالاترین درآمد نفت در دنیا را دارد، این اندازه بی اهمیت باشد که از مزد یک گورکن نیز کمتر باشد.
یکی از مهمترین وظایف حکومت ساختن شهرهای نو با معیار های مدرن ساختمان سازی میباشد. 80% از خانه ها در ایران به شکل سنتی بنا شده اند و فاقد هرگونه استانداردهای ساختمان سازی جهت مقاومت در برابر زلزله میباشند. آیا علت عدم توجه حکومت به مشکل شهرسازی مدرن در ایران، کمبود سرمایه مالی لازم برای انجام این مهم است و یا اینکه بی اهمیت بودن جان انسان ها دلیل اصلی آن میباشد. اگر حاکمیت در انجام ساختن شهر های مدرن با مشکل کمبود سرمایه روبرو است، چرا میلیاردها دلار های نفتی را خرج ساختن جنوب لبنان بعد از حمله اسرائیل به مواضع حزب اللاه در جنوب لبنان، کرد.
بر طبق برآورد کارشناسان در سال های اخیر، وقوع یک زلزله متوسط 6 ریشتری میتواند 70% شهر تهران را تخریب کند و بیش از 200000 کشته برجای گذارد. با توجه به این ارقام وحشت آور، آیا کسی در این مملکت و یا در این حاکمیت وجود ندارد که این پیشبینی کارشناسانه را جدی بگیرد و برای جلوگیری از ضایعات انسانی و مالی زلزله احتمالی، اقدامات درخور قبل از وقوع حادثه انجام دهد.
آیا نباید این پیشبینی هولناک قطب نمای سیاست های شهرسازی مدرن در ایران شود. وقتیکه پایتخت ایران را زلزله با خسارت های جانی و مالی با چنین ابعادی تهدید میکند چه مقاومتی را میتوانند روستا ها و شهرهای کوچک ایران در برابر زلزله از خود نشان دهند.
برزو شکوهمند



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024