جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.12.2007, 20:37

توافق گروه ۱+۵ در پاریس


نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در پایان نشست خود در پاریس درباره مناقشه هسته‌ای ایران، توافق کرده‌اند روی یک قطعنامه تازه علیه این کشور کار کنند. یک مقام فرانسوی ضمن اعلام این خبر گفت، انتظار می‌رود نهایی شدن قطعنامه به نسبت سریع انجام شود.

یک دیپلمات فرانسوی که نامش ذکر نشده است شامگاه شنبه اول دسامبر به خبرگزاری‌ فرانسه گفت: شش قدرت موافقت کرده‌اند کار روی قطعنامه‌ی تازه‌ای را برای طرح آن در شورای امنیت آغاز کنند. به گفته‌ی این دیپلمات «شش قدرت موافقت کرده‌اند اجزای یک قطعنامه‌ی تازه برای اِعمال مجازات را بررسی کنند.» دیپلمات فرانسوی در مورد روند کار این توضیح را داد: « یک متن، به عنوان مبنای توافق، هفته آینده میان پایتخت‌های شش کشور می‌چرخد.» این متن به گفته دیپلمات مذکور سپس «به شورای امنیت در نیویورک فرستاده می‌شود.»


گزارش خبرگزاری فارس از نشست پاریس

به گزارش خبرنگار فارس در پاريس يك ديپلمات فرانسوی در گفتگو با فارس گفت:« در نشست امروز نماينده روسيه به دليل مشكلات جوی در مونترال موفق به حضور در نشست امروز نشد اما مشاوران وی در اين نشست حاضر بودند.»

وی افزود: «هدف اين نشست بررسی شرايط و جمع‌بندی تحولات در مورد اقدامات آینده با ايران بويژه بعد از گزارش محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللی انرژی اتمی و ديدار خاوير سولانا با سعيد جليلی بود.»
وی با اشاره به حضور نماينده‌ای از سوی سولانا كه گزارشی از جريان ديدار روز گذشته سعيد جليلي، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با سولانا را به نمايندگان كشورهای گروه شش ارائه داد، گفت:« ارزيابی نمايندگان ۶ كشور اين بود كه ايران در اين مدت گشايشی از خود بروز نداده است.»

رسانه‌های غربی روز گذشته اعلام كرده بودند كه سولانا در تماس خبرنگاران با وی درعين اشاره به طولانی بودن مذاكراتش با جليلی اظهار داشته بود كه انتظار بيشتری از اين مذاكرات داشته و به نوعی از نتيجه اين ديدار اظهارنارضايتی كرده بود.
اين ديپلمات فرانسوی در گفتگو با فارس اضافه كرد كه هر چند نشست امروز به دليل عدم حضور نماينده روسيه غير رسمی تلقی می شود اما نظر به حضور مشاورانی از هيئت روسی تمام كشورهای گروه به اتفاق حاضر با اقدام برای قطعنامه سوم اتفاق آراء داشتند.

**

ديدار نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل (آمريكا، انگليس،‌ فرانسه، روسيه و چين) به علاوه آلمان امروز (شنبه) در سطح مديران سياسی (معاونين وزرای خارجه) کشورهای مذکور يك روز پس از ديدار سعيد جليلي، دبير شورای عالی امنيت ملی و خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا صورت گرفت.

گفت‌وگوهای سولانا و جلیلی در لندن نتایجی به‌دنبال نداشت. سولانا در پایان مذاکراتش با جلیلی به خبرنگاران گفت: «من باید اعتراف کنم انتظارات بیشتری از مذاکرات ۵ ساعته خود داشتم، از این رو سرخورده شدم.»

شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران اما ادامه‌ی این فعالیت، به‌ویژه غنی‌سازی اورانیوم را حق قانونی خود در چهارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند.

از نگاه غرب آنچه ایران اصرار بر ادامه‌ی آن دارد، فناوری کلیدی در مسیر ساخت بمب اتمی است. کارشناسان می‌گویند ایران می‌تواند تا سال ۲۰۰۹ صاحب بمب اتمی شود.

"مارک فیتز پاتریک" از موسسه‌ی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن می‌گوید اگر ۳ هزار سانتریفوژ در تاسیسات غنی‌سازی نظنر با ظرفیت کامل کار کنند، در آن صورت ایران می‌تواند بعد از ۹ تا ۱۱ ماه اورانیوم غنی‌شده‌ی در سطح بالا، برای ساخت بمب تولید کند.


منابع گزارش: دویچه وله، بی‌بی‌سی ، فارس، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024