پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.11.2007, 7:38


سرمايه: دومين نشست هم‌انديشی «كميته موقت صلح» با شركت گروه‌ها و نيروهای مختلف اجتماعی ايران، روز گذشته در محل دفتر «كانون مدافعان حقوق بشر» برگزار شد.

در اين نشست هم‌انديشي، گروهی از روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه‌ها و همچنين برخی فعالان حقوق بشر در عرصه مطبوعات حضور يافتند تا در خصوص «راهكارهای عملی و عينی برای جلوگيری از بروز جنگی ديگر در منطقه»، «موانع و چالش‌های پيش‌روی اين كميته در جهت ارتباط با توده‌های مردم برای آگاهی بخشی به آن‌ها»، «بازخوانی جنگ هشت ساله ايران و عراق و پيامدهای اقتصادی و معيشتی آن برای مردم» و «ضعف ساختاری اقتصاد ايران و تشديد اين ضعف در صورت بروز جنگ» بحث و گفت‌وگو كنند.

در اين نشست كه نخستين جلسه از سلسله نشست‌های كميته موقت صلح با اصحاب رسانه‌های كشور بود، روزنامه‌نگاران حاضر با اشاره به پيكره ضعيف جامعه مدنی در ايران، از جنگ به عنوان مهم‌ترين عامل تهديدكننده جامعه مدنی نام بردند.

كانون مدافعان حقوق‌بشر اواخر ماه گذشته (بيست و هشتم آبان‌ماه) با برگزاری نشستی تحت عنوان «جنگ نه، صلح و حقوق‌بشر آري» به همه اقشار و نيروهای اجتماعی در ايران فراخوان دادند تا در جهت مقابله با خطرهای تهديدكننده صلح «كميته موقت صلح» را ياری كنند. نشست روز گذشته اين كميته نيز در همين راستا برگزار و از روزنامه‌نگاران حاضر در اين نشست خواسته شد تا ايده‌ها و نظرات خود را در اين رابطه بيان كنند.روزنامه‌نگاران حاضر در اين نشست نيز با اشاره به شرايط كنونی مطبوعات و به عنوان مهم‌ترين چالش پيش‌رو، فعاليت صنعتی خود را تشريح كردند. آن‌ها همچنين از سكوت و عدم حساسيت برخی از مسوولان و روشنفكران كشور در اين زمينه ابراز نگرانی كردند. به باور اين روزنامه‌نگاران، روشنفكران كشور بنابه عللی در سال‌های اخير دچار نوعی بی‌تفاوتی نسبت به مسايل اجتماعی - سياسی شده‌اند.

در ادامه اين نشست هم‌انديشي، برگزاركنندگان آن تاكيد كردند، اقدامات آن‌ها صرفا در چارچوب يك جنبش و حركت اجتماعی است و نبايد از اين اقدامات، برداشت سياسی شود. آن‌ها اهداف اين جنبش اجتماعی را حركت‌های صلح‌طلبانه و انسان‌دوستانه بيان و آن را هم‌راستا با حقوق مدنی ملت ايران تعريف كردند.

برگزاركنندگان اين نشست، همچنين تاكيد كردند: «كميته موقت صلح» همچنان‌كه از نامش روشن است، كميته‌ای موقت است و نقش آن صرفا دعوت از همه اقشار و نيروهای اجتماعی برای هم‌انديشی در خصوص صلح و نهايتا تشكيل «شورای ملی صلح» است بنابراين كميته موقت صلح، راسا اقدام به تاسيس اين شورا نخواهد كرد بلكه اين شورا از دل نشست‌های همگانی و مردمی مزبور بيرون خواهد آمد؛ نشست‌هايی كه از گروه‌های سياسی و غيرسياسی خارج از حاكميت تشكيل شده و نگاهی به قدرت ندارد.

به گفته اعضای اين كميته، آن‌ها تلاش می‌كنند تا شورای ملی صلح؛ شورايی به سبك ساير جنبش‌های صلح‌خواهی و صرفا در چارچوب موارد نرم‌افزاری نباشد بلكه راهكارهای عملی در جهت جلوگيری از رخداد ناخوشايندی ارايه دهد.



نظر کاربران:

سلام برشما.
کوتاه سخن اینکه یکی از راه های عملی تشکیل شورای ملی صلح این است که کمیته موقت صلح با صدها انجمن و تشکل های دفاع از حقوق کودکان و زنان و معلمان و دانشجویان و کارگران و نویسندگان و خبرنگاران و روزنامه نویسان و حقوق بشرو ... درداخل وخارج کشور تماس بگیرند و آنها را در هم اندیشی ها شرکت بدهند .
با احترام و سپاس. مجید عبدالرحیم پور



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024