پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.11.2007, 10:26

پايان كنفرانس آناپوليس


ایسنا: كنفرانس آناپوليس كه با حضور بيش از ۵۰ كشور و سازمان جهانی و حدود ۱۶ كشور عربی در آمريكا برگزار شد به پایان رسید و ايهود المرت و محمود عباس توافق کردند تا قبل از پايان سال ۲۰۰۸ به صلح دست یابند.

به گزارش سايت اينترنتی شبكه الجزيره، جورج بوش رييس جمهور آمريكا، با قرائت متن توافق ميان ايهود المرت نخست وزير اسرائیل و محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت: نمايندگان دولت اسراييل و سازمان آزادی بخش فلسطين (ساف) در آناپوليس واقع در ايالت مريلند به توافق مشترك دست يافتند.

بر اساس اين متن، هر دو طرف بر توقف هر گونه درگيری‌های خونين و پايان دادن به رنج مردم دو طرف و آغاز دور جديدی از صلح و برقراری آزادی و امنيت و گسترش فرهنگ صلح و كنار گذاشتن خشونت و‌ تروريسم در ميان دو طرف توافق كرده‌اند تا به اين ترتيب به هدف نهايی يعنی ايجاد كشور مستقل فلسطين و اسراييل در كنار يكديگر دست يابند.

بر اساس اين متن، هر دو طرف موافقت خود را با ازسرگيری مذاكرات دو جانبه دوستانه و فوری به منظور امضای توافق‌نامه صلح كه در بر گيرنده تمام مسايل بدون حل از جمله مسايل ريشه‌يی بدون هيچ استثنايی باشد، اعلام كردند.

ايهود المرت و محمود عباس در اين سند اعلام كردند كه موافق اجرای مذاكرات فعال و مداوم به منظور بررسی تمام مسايل و دستيابی به توافق صلح قبل از پايان سال ۲۰۰۸ هستند و به اين منظور كميته‌های مشتركی با رياست هيات‌های مذاكرات دو طرف، نشست‌های مداومی را برگزار خواهند كرد. اين كميته‌های توجيهی به تعيين طرح عملياتی مشترك و نيز عملكرد تيم‌های مذاكرات و نظارت بر مذاكرات خواهند پرداخت.

بر اساس اين توافق، نخستين جلسه كميته‌ی توجيهی ۱۲ دسامبر ۲۰۰۷ برگزار خواهد شد. هم‌چنين محمود عباس و المرت، هر دو هفته يك بار نشستی را به منظور پيگيری روند مذاكرات با هدف ارايه حمايت‌های لازم جهت ادامه مذاكرات و دستيابی اش به نتيجه مطلوب برگزار خواهند كرد.

هر دو طرف به اجرای تعهداتشان بر اساس طرح نقشه‌ی راه و دستيابی به راه‌حل دايمی جهت پايان دادن به درگيری‌ اسراييل و فلسطين و ايجاد دو كشور اسراييل و فلسطين كه كميته‌ی كار چهار جانبه در ۳۰ آوريل سال ۲۰۰۳ خواستار شده متعهد شدند.

المرت و عباس هم چنين به ادامه اجرای تعهدات كنونی كه در طرح نقشه‌ی راه عنوان شده و به موجب آن دستيابی به معاهده صلح هموار می‌شود، اعلام پايبندی كردند.

به موجب اين توافق، آمريكا نيز به نظارت در خصوص تعهدات دو طرف در قبال طرح نقشه‌ی راه خواهد پرداخت.

هر دو طرف بر ايجاد گروه‌های عملياتی برای بررسی آينده بيت‌المقدس، مرزها و سرنوشت آوارگان فلسطينی توافق كردند.

اين در حالی است كه اسراييل درخواست فلسطين را در خصوص ايجاد كميته‌ی امنيتی سه جانبه آمريكا - اسراييل - فلسطين به علت نگرانی‌هايش نسبت به مسايل اطلاعاتی حساس رد كرد. به اين ترتيب هر دو طرف بر ايجاد كميته‌های توجيهی توافق كردند.

جورج بوش:
امنيت اسراييل با وجود يك كشور مسوول فلسطينی پايدارتر خواهد بود


جورج بوش رييس جمهور آمريكا، تصريح كرد: تحقق هدف ايجاد دو كشور فلسطين و اسراييل در كنار يكديگر هرگز آسان نيست، اما دو طرف فلسطين و اسراييل می‌توانند در اين راستا و با توجه به منافع ملت‌هايشان تلاشهای قابل ملاحظه‌ای را انجام دهند.

وی تصريح كرد: امنيت اسراييل با وجود يك كشور مسوول فلسطينی پايدارتر خواهد بود.

رييس جمهور آمريكا گفت: ما بايد بر گروه‌های تندرو كه سعی در تحميل نظرياتشان بر ملت فلسطين دارند پيروز شويم.

وی گفت: تا زمانی كه چنين نظريه‌ای در خاورميانه است هرگز جنگ عليه تروريسم پايان نخواهد يافت.

بوش بار ديگر بر تعهد شخصی‌اش بر به كارگيری تمام امكانات آمريكا برای تحقق صلح در خاورميانه تاكيد كرد.


رایس:
مذاکرات ميان المرت و عباس آغاز خواهد شد


همچنين كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا، اظهار داشت: مذاكرات صلح فلسطين و اسراييل امروز (چهارشنبه) در كاخ سفيد ميان المرت و عباس آغاز خواهد شد.

رايس در پايان كنفرانس آناپوليس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بوش اين دو مقام را به كاخ سفيد دعوت كرده تا مذاكرات را آغاز كنند.

وزير خارجه آمريكا افزود: كنفرانس آناپوليس بزرگترين اتفاق در خصوص خاورميانه و تلاشهای آمريكا در قبال اين منطقه است.

وی افزود: به رغم اينكه كنفرانس آناپوليس صلح ميان فلسطين و اسراييل را در محور مذاكرات قرار داده است اما برقراری صلح كامل در منطقه نيز در اين كنفرانس بررسی شد.


محمود عباس:
ما می‌خواهيم كه قدس پايتخت ما باشد


همچنين محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در سخنرانی خود در كنفرانس آناپوليس تاكيد كرد: سرنوشت شهر بيت‌المقدس يك امر اساسی در هر گونه توافق‌نامه‌ی صلح است.

وی اظهار داشت: ما می‌خواهيم كه قدس شريف پايتخت ما باشد. كنفرانس آناپوليس فرصتی بود كه ديگر تكرار نخواهد شد.

وی خاطر نشان كرد: ما روابط مناسب و علنی را با غرب بيت‌المقدس برقرار خواهيم كرد و می‌خواهيم تمام كسانی كه به اديان آسمانی اعتقاد دارند به حقوق خودشان در زمينه ادای مراسم دينی‌شان و نيز حضور اماكن مقدس بدون هيچ گونه اجحاف و ظلمی و بر اساس قوانين بين‌المللی و بشری دست يابند.

عباس تاكيد كرد: صلح هرگز تحقق نخواهد يافت، مگر با پايان اشغال در تمام سرزمين‌های فلسطينی سال ۱۹۶۷.

رييس تشكيلات خودگردان فلسطين عنوان داشت: منظور از اشغال، پايان دادن به اشغال شرق بيت‌المقدس، بلنديهای جولان سوريه و نيز سرزمين‌های لبنانی‌ اشغال شده است. همچنين در اين خصوص حل مساله آوارگان فلسطينی بر اساس قطعنامه ۱۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل را ضروری می‌دانيم.

وی خطاب به اسراييلی‌ها گفت: صلح ممكن است اما نيازمند تلاش مشترك ما است.

رييس تشكيلات خودگردان افزود: ما در اين روز دستان خود را به سوی شما دراز كرديم و از شما می‌خواهيم كه ما را در برقراری صلح حمايت كنيد. چرا كه صلح امری مشترك ميان ماست و صلح و آزادی حق مسلم ما و همه شماست.

وی تاكيد كرد: زمان آن رسيده است كه خشونت‌ و اشغال پايان يابد. البته صلح غير ممكن نيست.

وی از اسراييل خواست تا تمام فعاليت‌های شهرك‌سازی متوقف سازد و تمام سازمان‌های بسته شده بيت‌المقدس را بازگشايی كند و اساس شهرك سازی را نابود ساخته و تمام اسرا را آزاد كند.


ايهود المرت:
به ایده ايجاد دو كشور مستقل برای دو ملت فلسطين و اسراييل دست می‌یابیم


هم چنين ايهود المرت نخست وزير راسراييل نيز تاكيد كرد: اسراييل آماده حل و فصل و دستيابی به صلح دردناك و ورود به خطرات جديد و ارايه راه‌حل‌های ميانه برای دستيابی به صلح در مذاكرات محمود عباس است.

وی در سخنرانی‌اش در آناپوليس تاكيد كرد: زمان آن رسيده است كه در جهت پايان دادن به رنج ملت دو طرف تلاش كنيم. ما نيز خواهان صلح هستيم و می‌خواهيم تروريسم پايان يابد.

وی به آغاز مذاكرات دو جانبه مستقيم و مداوم با فلسطين جهت تكميل توافقنامه صلح در سال آينده متعهد شد.

المرت عنوان داشت: به اعتقاد من ما به توافقی كه نگرش جورج بوش را محقق خواهد ساخت دست می‌يابيم. يعنی ايجاد دو كشور مستقل برای دو ملت فلسطين و اسراييل.


وزير خارجه عربستان:
صلح و اشغال دو امر متفاوت و مخالف‌اند


در همين حال، سعود الفيصل وزير خارجه عربستان، در سخنرانی‌اش در كنفرانس آناپوليس گفت: زمان آن رسيده است كه اسراييل به جنگ و خشونت مداوم در حالی كه به هيچ گونه موفقيتی دست نيافت پايان دهد و و به روند صلح اعتماد كند.

وی ادامه داد: اسراييل و جهان بايد بدانند كه صلح و باقی ماندن سرزمين‌های عربی تحت اشغال دو امر متفاوت و مخالف‌اند و غير ممكن است در اين صورت صلحی ميان دو طرف برقرار شود.

وزير خارجه عربستان بر تعهد كشورش در خصوص موضع‌گيری مخالف با هر گونه عادی سازی روابط با اسراييل قبل از دستيابی به صلح كامل و پايان درگيری اعراب و اسراييل تاكيد كرد و گفت: تا زمانی كه اسراييل از تمام سرزمين‌های اشغالی كه در سال ۱۹۶۷ اشغال كرده عقب نشينی نكند ما هيچ تلاشی برای عادی سازی روابط با اسراييل نخواهيم داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024