سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.11.2007, 21:46


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۳۵ کشور عضو شورای حکام در پایان نشست دو روزه خود در وین ضمن تقاضا از ایران برای همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آن کشور خواستند تا برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، اختلافات زیادی در میان اعضای شورای حکام درباره نحوه تعامل با ایران در صورت روشن نشدن مسائل باقی مانده در برنامه هسته‌ای تهران تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد.

بر همین اساس، آمریکا خواهان اعمال دور تازه‌ای از تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران است، اما روسیه و چین و همچنین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که توسط کوبا رهبری شده و هند و آفریقای جنوبی از اعضای مهم آن محسوب می شوند با اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران مخالف هستند.

در همین رابطه یک دیپلمات حاضر در نشست وین اعلام کرد : اغلب کشورهای شرکت کننده در نشست شورای حکام از گزارش البرادعی درباره ایران که خواهان ادامه روند فعلی و تداوم همکاری های تهران با آژانس و عمل به خواسته های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله تعلیق غنی‌سازی، شده است، دفاع می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود نوشت: تعلیق غنی سازی از سوی ایران تبدیل به یک معما در پرونده هسته‌ای تهران شده، زیرا آمریکا و برخی کشورهای دیگر خواهان توقف غنی سازی هستند، اما ایران با تعلیق برنامه خود نیزموافق نیست.


نماينده آمريکا در آژانس:
ايران غنی‌سازی را متوقف كند تا مذاكرات آغاز شود



نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام كرد که اين کشور از تلاش‌های آژانس برای روشن ساختن تمامی جوانب برنامه هسته‌ای ايران استقبال می‌کند، اما بار ديگر از موضع ايران که تمامی اطلاعات مورد مطالبه را ارائه نمی‌کند، مايوس شده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، گریگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی كه روز پنجشنبه در نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی صحبت می‌كرد، گزارش داد: ما اين را در گذشته نيز ديده بوديم: وعده همکاری کامل تحت فشار بين‌المللی و بعد همکاری گزينشی و زمانی که چنين فشاری کاهش می‌يابد، فرار از آن.

به گفته وی، اگر تهران واقعا می‌خواست که اوضاع پيرامون برنامه هسته‌يی خود را روشن کند، فعالانه اطلاعات لازم را به بازرسان آژانس می‌داد.

شولتی خاطر نشان كرد که آمريکا عليرغم مايوس شدن خود، اميدوارست که مقامات ايران بالاخره تصميم بگيرند گذشته و حال فعاليت‌های هسته‌ای خود را فاش کنند.

وی دولت ايران را فراخواند که از اين فرصت برای حل تمامی سوالات آژانس استفاده نموده و با توقف برنامه هسته‌يی خود نسبت بدان ايجاد اعتماد کند تا مذاکرات برای حل اوضاع از طريق سياسی آغاز شوند.

نماينده آمريکا تاکيد کرد که تنها از اين طريق است که هم منافع ملت ايران رعايت می شوند و هم نگراني‌های جدی جامعه جهانی رفع خواهند شد.

اتحادیه اروپا: همکاری ایران با آژانس ناچیز بوده است

نمایندگان اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.

نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا در شورای حکام، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه هستند. این سه کشور می‌گویند ایران برای جلب اعتماد بین‌المللی در خصوص پروژه‌های هسته‌ای‌ خود "اقدام‌های ناچیزی" انجام داده است و اتحادیه‌ی اروپا در نظر دارد تحریم‌های شدیدتری را علیه تهران بکار گیرد.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین روز نشست شورای حکام در وین گفت، دانسته‌های آژانس درباره‌ی فعالیت‌های کنونی ایران بسیار محدود است، زیرا ایران فعالیت‌های بازرسان آژانس را محدود می‌کند. البرادعی افزود، علاوه‌براین، ایران علیرغم درخواست‌ شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم، به این کار ادامه می‌دهد.

سه کشور اتحادیه‌ی اروپا این رفتار ایران را "غیرقابل پذیرش" می‌دانند. آنها می‌گویند «ما به همان اندازه که به آگاهی از سابقه‌ی فعالیت‌های ایران علاقمندیم، خواهان اطلاع از فعالیت‌های کنونی آن کشور نیز هستیم.»

ترویکای اروپا در بیانیه‌ی خود که توسط نماینده‌ی فرانسه در اجلاس آژانس خوانده شد، گفتند «ما از اینکه همکاری ایران با آژانس نه فعالانه، بلکه گزینشی بوده، ناامید شده‌ایم. در مجموع نتیجه‌ی نهایی چندان امیدوارکننده نبوده است. بنابراین ما ناگزیر به نتیجه‌گیری دراین باره در شورای امنیت هستیم.»

تهدید نماینده ایران

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس اما تهدید کرد تصویب یک قطعنامه‌ی جدید در شورای امنیت علیه ایران، به همکاری کشورش با آژانس لطمه خواهد زد. سلطانیه گفت: «هر حرکت یا قطعنامه‌ای در شورای امنیت تاثیر منفی بر همکاری ما خواهد داشت.»

دیپلمات‌ها می‌گویند تهران به هیچ‌وجه در نظر ندارد به درخواست شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم پاسخ مثبت دهد. نماینده‌ی آیران در آژانس روز جمعه در پایان بحث‌های شورای حکام تاکید کرد، تصمیم آژانس در سال ۲۰۰۶ برای ارجاع پرونده‌ی ایران به شورای امنیت "غیرقانونی" بود. با این‌حال، وی گفت، تهران به موازات همکاری با آژانس، گفت‌وگو با خاویر سولانا را نیز که برای هفته‌ی آینده در نظر گرفته شده، پیش خواهد برد.

محمد البرداعی روز گذشته در سخنان خود با اشاره به "افزایش سطح همکاری" ایران با آژانس، از تهران خواست در ارائه اطلاعات و همکاری‌های خود فعالانه‌تر عمل کند تا آژانس بتواند تا پایان سال جاری میلادی همه‌ی مسائل باقی‌مانده را روشن سازد.

البرادعی همچنین از تهران خواست "همه اقدام‌های اعتمادساز که شورای امنیت خواستار آن شده، از جمله تعلیق غنی‌سازی اروانیوم" را به اجرا بگذارد. وی گفت، این امر هم به نفع ایران و هم به نفع جامعه جهانی خواهد بود.


خبرگزاری مهر، ایسنا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024