جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.11.2007, 14:14

شيرين عبادی در فراخوانی اعلام كرد:


ایران امروز: "شورای ملی صلح" تشكيل می‌شود. اين شورا به پيشنهاد كميته موقت صلح كه در "كانون مدافعان حقوق بشر" تشكيل شده است كار خود را به عنوان جنبش اجتماعی صلح دوستان ايران جهت مقابله با خطرهای تهديد كننده صلح در ايران، آغاز می‌كند. بر همين اساس خانم شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۶ در فراخوانی خبرتشكيل اين شورا را اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومی كانون مدافعان حقوق بشر، نگرانی از شرايط موجود در عرصه داخلی و در سطح بين‌المللی و طرح موضوع جنگ و اخبار و گزارشات مربوط به آن به گونه است كه پس از دعوت كانون مدافعان حقوق بشر بسياری از فعالان سياسی و فرهنگی به اين امر جواب مثبت دادند.

در واقع نشست مطبوعاتی روز دوشنبه كانون كه تعدادی از هنرمندان نيز در آن حاضر شده بودند به دليل احساس اين خطر جدی يعنی احتمال وقوع جنگ ديگر در ايران و تلاش در حد امكان برای پيشگيری از وقوع آن بود.
بر همين اساس نرگس محمدی مجری اين نشست كه با شعار "جنگ نه ، صلح وحقوق بشر آری" تشكيل شده بود، گفت: تاكنون كانون مدافعان حقوق بشر ، بر اساس مواد اعلاميه جهانی حقوق بشر موضوعاتی را در نشست‌های مطبوعاتی به بحث و بررسی گذاشته ، اما امروز كانون مدافعان حقوق بشر بنا به ضرورت بحث و شرايط داخلی و خارجی ، موضوعی را خارج از برنامه‌های كانون طی نشست مطبوعاتی بررسی می‌كند.

او گفت: كانون مدافعان حقوق بشر همگام با تمام نيروها وجريان‌ها وافراد آزاديخواه در جهان و ايران برای مخالفت با جنگ و جلوگيری از وقوع آن تلاش خواهد كرد و اين نشست اولين اقدام اين نهاد حقوق بشری بين‌المللی برای پژواك فرياد "جنگ نه" است.

عزت الله سحابی: در برابر خطر تجزيه قرار داريم

پس از اين سخنان بود كه عزت الله سحابی از فعالان ملی – مذهبی بعنوان اولين سخنران پشت تريبون قرار گرفت و با بيان اين‌كه دراين ايام در فضای جهانی، ناقوس جنگ نواخته می شود ، نگرانی خود را بيان كرد. "اقدامات جناح راست افراطی و منازعه‌جوی داخلی نيز در تحريك اين فضای جهانی و مخصوصاً تحريك دولت امريكا مشهود است."

او مساله موجوديت ملت و كشور ايران را در اين مقطع مهم ارزيابی كرد و گفت: "هر ايرانی وطن‌دوست فارغ از هرگونه گرايش سياسی و عقيدتی دلش به تپش در می‌آيد كه آينده چه خواهد شد."

سحابی در ادامه سؤالی را نيز طرح كرد. "آيا قرار است اين كشور از بين برود؟" او سپس از تشديد فشارها بر نيروهای داخلی در صورت بروز حمله خارجی سخن گفت. سحابی با اشاره به سخنان مسئولان ايرانی كه جنگ امريكا عليه ايران را يك جنگ روانی و تبليغاتی می نامند، گفت: "دولت امريكا كه داعيه رهبری جهان را دارد و منافع امنيتی خود را گسترش داده است اينهمه هزينه را برای چه انجام می دهد؟"

او با طرح اين موضوع كه اگر دولت امريكا امتيازات اساسی از دولت ايران نگيرد اين جنگ را متوقف نخواهد كرد، گفت: "اگر حمله نظامی صورت نگيرد تحريم های احتمالی توان اقتصادی و به تبع آن مسائل حياتی و دفاعی را بشدت تحت مخاطره قرار می‌دهد.

سحابی در سخنان خود حمله‌ای كه در آينده صورت بگيرد را از حمله مغول شديدتر ارزيابی كرد. چراكه " در حمله مغول تجزيه ايران اتفاق نيفتاد ولی امروز در برابر خطر تجزيه قرار داريم." او در ادامه بر لزوم يك حركت همه‌جانبه فراگير بدون توجه به تفاوت ها و تمايزها تاكيد كرد تا اشاعه آن به يك حركت جهانی تبديل شود.

سيمين بهبهانی: جنگ افروزان بزرگ‌ترين گناه را مرتكب می‌شوند

پس از اين سخنان بود كه سيمين بهبهانی سخنان خود را اينگونه آغاز كرد : "می‌خواهيم سپيد باشند ، می خواهند كه نباشند، می‌خواهند كه سياه باشند ، می‌كوشيم كه نخواهند ، چه چيز را افق را ... "

او در ادامه با اشاره به حوادث دوران زندگی ۸۰ ساله خود كه در آن چندين جنگ را تجربه كرده است، گفت: حال در هنگام ۸۱ سالگی به خود می گويم ، آيا بازهم می خواهيم نشان خاكستر شدن جوانان و شهيدان خود را در يك دكمه ذوب شده بجوئيم. آيا می خواهيم بر سر مزار فرزندان خود بگرييم .آيا می خواهيم آنچه را كه داريم با خاك يكسان كنيم .آيا عقل اجازه می دهد كه اين كار را انجام دهيم .

بهبهانی در ادامه افزود: من می انديشم كه جنگ افروزان بزرگ ترين گناه را مرتكب می‌شوند.

به هر روی او سخن خود را با قرائت شعری كه در زمان جنگ ۸ ساله عراق عليه ايران سروده بود، پايان داد و رخشان بنی‌اعتماد كارگردان سينما پس ازاو در جايگاه قرار گرفت تا او نيزاز جنگ بگويد

رخشان بنی اعتماد: مقابله با عملكردهايی كه به وقوع جنگ منجر می شود وظيفه جدی است


رخشان بنی اعتماد در اين نشست گفت: هنوز انسانهای بجا مانده از جنگ ۸ ساله ايران و عراق جان خود را از دست می‌دهند. بنی اعتماد ادامه داد: مقابله با حركتها و عملكردهايی كه بوقوع جنگ منجر شود وظيفه جدی است.

نماينده كانون صنفی معلمان ايران: چه كنيم تا شاهد جنگ نباشيم

عباس معارفی نماينده كانون صنفی معلمان ايران سخنران بعدی اين نشست بود كه لازم ديد شرح مختصری از وا‌ژه جنگ ارائه دهد . او با طرح اين سئوال كه چه كنيم تا پس از اين شاهد جنگ نباشيم، طرح خود را چنين ارائه داد: از انباشت ثروت و قدرت در دست يك نفر يا يك حزب خاص جلوگيری شود يعنی با توسعه دموكراسی جلوی اينكار گرفته می شود.

بايزيد مردوخی: خسارت انسانی قابل ارزيابی نيست

بايزيد مردوخی اقتصاد دان و عضو «جبهه متحد خلق كرد» سخنران بعدی اين مراسم بود كه سخنان خود را با كمياتی در مورد جنگ ايران و عراق و آثار اقتصادی آن بيان كرد.

او گفت: "تجاوزگر برای شروع جنگ نياز به توجيه قانونی و بين‌المللی ندارد." براين اساس او به يك نمونه بارز يعنی مساله كامبوج اشاره كرد. او در تحليل اثرات جنگ سه نوع خسارت را قابل بحث دانست كه دو نوع ازآن قابل سنجش و يك نوع آن تا كنون غيرقابل سنجش بوده است. اين استاد دانشگاه به خسارت مستقيم و غير مستقيم اشاره كرد و در توضيح خسارت نوع سوم گفت: از بين رفتن انسانها كه از آن بعنوان خسارت انسانی ياد می كنيم به لحاظ از بين رفتن متخصص های كشور و عواطف، قابل ارزيابی نيست. او در ادامه به هزينه های هر سال جنگ ۸ ساله ايران وعراق كه حدود چهار ميليارد دلار بوده است اشاره كرد كه ۵۰ درصد درآمد حاصل از نفت ايران را بخود اختصاص داده بود. او در ادامه به بودجه دفاعی جهان اشاره كرد و از جنگ بعنوان يك صنعت جهانی ياد كرد. مردوخی با طرح اين نظر كه جنگ خانمان برانداز است به آثار مين نيز اشاره و خسارت انسانی ناشی از مين را با توليد ناخالص ملی ارزيابی كرد.

حسين رفيعی: جنگ فقط مربوط به دولت ها نيست

پس از ارايه اين تحليل اقتصادی، حسين رفيعی استاد دانشگاه سخنان خود را با اشاره به سخنان مسئولان ايرانی كه بحث جنگ را تبليغات روانی می‌دانند آغاز كرد. سخنانی كه برای فشار در داخل می‌توان استفاده كرد.

او مساله هسته‌ای ايران و حمله امريكا به ايران را موضوع شماره يك تحليل های سياسی در جهان عنوان كرد كه هر روز دهها ساعت را به اين موضوع اختصاص می دهد. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه جنگ فقط مربوط به دولت‌ها نيست، گفت: ما بعنوان شهروندان ايران حق زيستن در خانه خود را داريم.

رفيعی درادامه شواهدی را كه برای بروز جنگ وجود دارد را مطرح كرد و با طرح اين سئوال كه امريكا اين هزينه ها رابرای چه انجام ميدهد به بسيج نظامی غيرلازم امريكا در منطقه اشاره كرد.

رفيعی با اشاره به اين گفته بوش كه از درگيری خير وشر سخن گفته بود جنگ امروز را يك جنگ مذهبی دانست.

اوبا بيان اينكه "ماايرانيان ضد جنگ هستيم" گفت: اگر حكومت ايران به همين كانون مدافعان حقوق بشر و خانم عبادی اجازه دهد، می توانند دهها ايرانی را عليه جنگ بسيج كنند. می توانيم ميتينگ های ضد جنگ برگزار كنيم بدون آنكه سياسی باشد و با جنگ طلبی مبارزه كنيم.

او در ادامه گفت كه امپراطوری امريكا يك امپراطوری بزرگ در مقابل خود دارد و آن افكار عمومی جهان است. رفيعی در پايان گفت: اگر فضايی ايجاد كنيم و اين امپراطوری بزرگ جهان را بخدمت بگيريم ميتوانيم جلوی اين جنگ بايستيم .

با اين ايده رفيعی جای خود را به ابراهيم يزدی دبير كل نهضت آزادی ايران داد تا اونيز از شرايط قابل پيش بينی جنگ بگويد.


تأكيد ابراهيم يزدی بر بسيج مردم برای رسيدن به صلح

ابراهيم يزدی نيز در اين نشست همه تداركات برای وقوع جنگ را جدی دانست و با اشاره به گزارشهای فنی در خصوص عراق كه در گذشته ارائه شده است، موضوع ايران را متفاوت از عراق ارزيابی كرد. "در مورد ايران ، امريكا در يك جنگ حقوقی و سياسی توانسته است يك اجماع جهانی را بر سر يك مساله بدست آورد. امروزاين اجماع وجود دارد كه ايران بايد غنی سازی را متوقف كند.

يزدی لابی اسرائيل را در امريكا بسيار فعال برای تحميل جنگ عليه ايران عنوان كرد و گفت: اگر امريكا نخواهد و يا نتواند در سازمان ملل قطعنامه‌ای برضد ايران بگيرد، اسرائيل با حمله مستقيم اين جنگ را تحميل خواهد كرد.
يزدی تماميت ارضی كشور را برای اولين بار در معرض خطر دانست و به دو مسير برای پيشگيری از جنگ اشاره كرد. "مسير اول به جنبش ضد جنگ در جهان بپيونديم و مسير دوم بافشار بر دولت، او را وادار به واقع گرايی كنيم."

يزدی بار ديگر پيشنهاد گذشته خود را تكرار و بر آن تاكيد كرد. ايران در چهارچوب پيشنهاد 1+5 بااصلاح بعضی شرايط می تواند از اين فشارها جا خالی دهد و اين وضعيت را پشت سر بگذارد. قطعاً درچنين حالتی امريكا خلع سلاح خواهد شد.

او گفت امريكا نمی‌خواهد بنا به دلايلی تنها عمل كند بلكه می‌خواهد ديگران را نيز پشت سر خود بكشاند.
يزدی با تأكيد بر اين جمله كه "ايران می تواند از اين جنگ خانمان برانداز كه همه مردم نگران هستند پيشگيری كند"، بر بسيج مردم برای رسيدن به صلح تاكيد كرد. "بسيجی كه می‌تواند اين پتانسيل را تبديل به بالفعل كند و بر فرآيندها اثر بگذارد."

شيرين عبادی: حق مردم اين است، جنگ نمی خواهيم

آخرين سخنران اين نشست شيرين عبادی رئيس كانون مدافعان حقوق بشر بود تا از صلح طلبی مردم ايران در طول تاريخ بگويد .

او گفت: استفاده از انرژی هسته ای حق مسلم هر ملتی از جمله ايران است اما غير از انرژی هسته ای حقوق مسلم ديگری هم داريم، امنيت ،زيستن در صلح و برخورداری ازرفاه.

عبادی با بيان اين جمله كه ما نبايد بر يك حق پافشاری كنيم به گونه ای كه ساير حقوق را يكسره از دست بدهيم، گفت: "حق مردم اين است، جنگ نمی خواهيم می‌خواهيم در صلح زندگی كنيم ."

اين حقوقدان باطرح اين سئوال كه آيا صلح به معنای نبود جنگ است ، تعريف خود رادر قرن بيست ويكم اينگونه بيان كرد: "صلح مجموعه شرايطی است كه انسانها بتوانند با آزادی و با حفظ كرامت انسانی خود زندگی كنند. بنابراين فرق نمی كند اگر بر اثر گرسنگی بميريم يا بوسيله گلوله دشمن. مرگ مرگ است."

او در پايان به دواقدام كانون مدافعان حقوق بشر يعنی تاسيس "كميته دفاع از انتخابات آزاد" و "كميته موقت صلح" اشاره كرد و گفت: پس از رايزنی‌های فراوان به اين نتيجه رسيديم كه می‌شود با يك جنبش صلح خواهی از وقوع جنگ جلوگيری كرد.

عبادی در پايان با طرح اين مسأله كه اگر ما متحد شويم و يك صدا بگوييم كه جنگ نمی خواهيم اين صدا واكنش خواهد داشت، اين سوال را مطرح كرد، "اما چگونه جنگ نمی‌خواهيم، صلح را برای چه شرايطی می خواهيم؟" او گفت: اين همفكری و ياری همگان را می طلبد و بر همين مبنا كميته موقت صلح تصميم گرفت تا نشست ملی صلح را تشكيل دهد و در همين راستا از كليه ايرانيان كه دغدغه ايران را دارند و جنگ نمی خواهند دعوت می كنيم تا با همفكری يكديگر تعدادی از افراد را بعنوان "شورای ملی صلح" انتخاب كنند كه اين شورا رهنمودهايی را در جهت جلوگيری از جنگ و برقراری صلح و حقوق بشر ارائه دهد.

عبادی با اشاره به عملكرد كانون مدافعان حقوق بشر گفت: ما حزب سياسی نيستيم كه رهنمود بدهيم ما شما را طلب می كنيم كه رهنمود بدهيد. فرق كانون با حزب سياسی اين است كه ما وظيفه داريم بسترسازی كنيم كه مردم بتوانند دورهم جمع شوند و بگويند كه چه می خواهند. برنده جايزه صلح نوبل ابراز اميد واری كرد كه نشست ملی صلح بتواند زمزمه شوم طبل جنگ را خاموش كند.

جنبش اجتماعی صلح دوستان ايران

پس از آنكه عبادی سخنان خود را پايان داد، بيانيه كميته موقت صلح كانون مدافعان حقوق بشر قرائت شد. در اين بيانيه آمده است:

"رویدادهای تاریخی نتیجه‌ی طرح‌ها و دستاوردهای آگاهانه‌ی بشر بوده است. از این رو کمیته‌ی موقت صلح پیشنهاد می‌کند ، نشستی برای تشکیل شورای ملی صلح به عنوان جنبش اجتماعی صلح دوستان ايران جهت مقابله با خطرهای تهدید کننده‌ی صلح در ایران تشکیل شود.

بی‌تردید شورای ملی صلح می‌تواند با همبستگی با همه‌ی جنبش‌های صلح طلب جهان ، صدای صلح دوستی مردم ایران را به گوش همه‌ی جهانیان برساند، تا خطرات تهدید کننده صلح را محدود کند.

ما بر این باوریم چنین شورایی می‌تواند هر گونه عمل تهدید کننده‌ی صلح از جانب نیروهای خارجی را محکوم نموده و از جمهوری اسلامی بخواهد که با پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد وعمل به تعهدات ومیثاق های بین المللی زمینه ی تهدید صلح را از میان بردارد.

بدیهی است تامین حقوق مدنی مردم ایران، شرط اساسی برای داشتن ایرانی آزاد ، آباد ومستقل خواهد بود."


نظر کاربران:

شجاعت و درایت خانم عبادی و همراهانشان در ایجاد "شورای ملی صلح" در شرایط بسیار دشوار سیاسی و اجتماعی کنونی ایران تحسین بر انگیز است. چنین شورائی که متشکل از شخصیت های شناخته شده درون ایران است میتواند در ایجاد فشار ناشی از افکار عمومی بر جنگ طلبان در هر دو سوی مخاصمه موثر باشد. ما ایرانیان مقیم خارج از کشور بایستی به وضوح و بدون "اگر" و "مگر" های رایج تئوریک و آلترنتیو سازیهای چپ و راست از این عمل حمایت معنوی و مالی بعمل آوریم. تقویت جنبش حمایت از صلح میتواند از وقوع جنگ خانمانسوزی که طلایه آن در افق بتدریج آشکار میشود، جلوگیری کند. فقط یک نگاه به آنچه که بر مردم عراق میگذرد، کافی است که هر انسان معقولی را در مخالفت با چنین جنگی مجاب نماید. در برابر انسانیت و جسارت خانم عبادی و همراهانشان در درون ایران بخاطر تلاششان در دفاع از صلح و حقوق و کرامت انسانی سر تعظیم فرو می آورم.


*

انجمن ايرانی هوادار صلح در سويد تشکيل کميته موقت شورای ملی صلح را تبريک گفته و آمادگی خود را برای همکاری از هم اکنون اعلام می دارد.
(انجمن ايرانی هودار صلح در پايان سپتامبر ۲۰۰۱ تاسيس شد)

*
با تشکیل شورای صلح وحقوق بشر به پیشنهاد کانون مدافعان حقوق بشر وخانم عبادی موافقم، به شرطی که حقوق بشر آن وجه المصالحه ی "صلح" نشود. ازهمه‌ی آزادیخواهان دمکرات وصلح دوست به سهم خود دعوت می کنم تا ازاین اقدام بموقع نیروهای درونمرز پشتیبانی کنند.

*

با وجودیکه با اکثر دیدگاه های سیاسی خانم عبادی مخالفم به عنوان یک شهروند ایرانی از این اقدام شایستهء ایشان حمایت میکنم. به باور من بلافاصله در خارج از کشور باید کمیتهء حمایت از شورای صلح تشکیل شود و اشخاصی مسئولیت آن را بر عهده بگیرند که دانش دیپلماسی بیشتری از خانم عبادی دارند (ایشان میتواند مسئولیت سخنگویی این سازمان را داشته باشد). سیاست محوری این سازمان همانا قطع فوری غنی سازی توسط رژیم اسلامی است.


*

تا کنون با کدام جنبش صلح طلبی جلوی جنگی را توانسته‌اند بگیرند؟ باید ریشه جنگ طلبان (جمهوری اسلامی) را خشک کرد. با سردر گم کردن مردم با شعار صلح طلبی جلوی جنگ را نمی توان گرفت هر چند صلح طلبی عملی نیکوست.

*

ما از تشکیل این شورا حمایت می کنیم و تا اخر برای دفع فتنه ایستاده‌ایم.
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد شاهرود

*

خب دوستان بيائيد ما هم در خارج کشور از اين حرکت صلح طلبانه حمايت کنيم.
گیتی جوانبخت

*

ما جنگ نمی‌خواهيم. سخن زيبايی است. بكوشيم تا آن را جا بياندازيم.
دست مريزاد از اين پيشنهاد.

*

از تشکیل شورای ملی صلح توسط سرکار خانم شیرین عبادی و همکاران گرامی‌شان پشتیبانب می‌کنم.

*

سازمان فدائيان خلق ايران(اکثريت): از تشکيل "شورای ملی صلح" حمايت می‌کنيم!

*

من با تمام امکانات خود برای تشکیل شورای ملی صلح و جلوگیری از وقوع جنگ پشتیبانی می‌نمائیم.
علی بکائی

*
بدینوسیله از خانم شیرین عبادی و همکاران شجاع او در کانون مدافعان حقوق بشر در نهادینه کردن شورای ملی صلح ستایش میکنم و از همه ایرانیانی که قلبشان برای یک ایرانی آباد، آزاد و دمکراتیک میتپد، خواهش میکنم که با پی بردن به اهمیت و ضرورت نهاد شورای ملی صلح در این برهه از زمان که ضرورت تشکیل آن بسیاز احساس میشد، به عنوان آخرین امکان برای جلوگیری از جنگ خانمان سوز در پیش رو، و جلوگیری از نابودی ایرانزمین، از این نهاد پشتیبانی کنند. این پشتیبانی در برونمرز میتواند از راه پژواک فریاد آزادیخواهی و جنگ ستیزی ایرانیان در درون و انتقال آن به مطبوعات و رسانات گروهی در غرب از راه سخنرانی ،مثاحبه با مطبوعات، گردهمایی ایرانیان صلح دوست و دعوت از جنبش صلح در غرب و جهان آزاد، دعوت ازهنرمندان ایرانی و اروپایی برای پیوستن به جنبش صلح خواهی ایرانیان، سازماندهی راهپیمایی و اجرای کنسرت های موسیقی صورت پذیرد. این گوی و این میدان.
برزو شکوهمند

*

ابتکار بسیار جالبیست که باید روی آن کار کرده شود ودر تمکام نقاط گیتی ایرانی و غیر ایرانی به آن ملحق شده تا بتوان از تحمیل جنگی دیگر بکشور وملتمان جلوگیری کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024