پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.11.2007, 11:09


رادیوفردا: خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، در بروکسل، پایتخت بلژیک، با وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحاديه، در مورد برنامه هسته ای ايران، ديدار و گفت‌وگو می کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، خاوير سولانا و وزرای ۲۷ کشور اروپايی در مورد به اجرا گذاشتن تحريم‌های جديد عليه ايران بحث و گفت و گو خواهند کرد.

«آلوارو مندونسا ای مورا»، سفير کشور پرتغال، در اتحاديه اروپا، گفت که آقای سولانا، روز دوشنبه، در مورد گزينه‌هايی که اين نهاد، در مورد برنامه هسته ای ايران در اختیار دارد، توضيح خواهد داد.

سفير پرتغال در اتحاديه اروپا که کشورش رياست دوره‌ای اين نهاد را نيز بر عهده دارد، افزود: «ما تشديد تحريم‌ها را عليه ايران مورد بررسی قرار خواهيم داد.»

دو کشور بريتانيا و فرانسه خواهان به اجرا گذاشتن تحريم‌های جديد عليه ايران هستند تا اين کشور را وادار به توقف غنی سازی اورانيوم کنند.

وزرای امور خارجه اروپا، در اجلاس ماه اکتبر، موفق نشدند در مورد به اجرا گذاشتن تحريم‌های جديد عليه ايران به توافق برسند. برخی از کشورهای اروپايی مانند ايتاليا با بريتانيا و فرانسه در مورد تشديد تحريم‌ها مخالفت کردند.

سفير پرتغال در اتحادیه اروپا همچنين افزود که خاوير سولانا احتمال دارد با مذاکره کنندگان هسته ای ايران بار ديگر ديدار کند.


آمادگی فرانسه و آلمان برای افزايش محدوديت‌ها عليه ايران

اعتماد ملی: تعلل چين برای شركت در نشست ۵+۱ كه قرار بود امروز در بروكسل برگزار شود، تصميم‌گيری درباره اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران را به تاخير انداخت.

گزارش محمد البرادعی مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره همكاری‌های ايران، چينی‌ها را به ترديد در خصوص افزايش تحريم‌ها واداشت اما آلمان و فرانسه پس از طلب زمانی كه برای مطالعه گزارش خواستند، اعلا‌م كردند برای تحريم‌های بيشتر آماده‌اند.

وزير خارجه فرانسه به روزنامه اسرائيلی‌‌ هاآرتص گفت: گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره‌برنامه‌هسته‌ای ايران و افزايش همكاری تهران با آژانس، در ديدگاه جدی فرانسه نسبت به اين بحران و موضع اين كشور در قبال اقدام نظامی عليه تهران تغييری ايجاد نمی‌كند.

برنار كوشنر مساله‌مربوط به برنامه‌هسته‌ای ايران را بسيار جدی خواند و افزود كه فرانسه هرگز در زمينه امنيت اسرائيل مصالحه نمی‌كند. كوشنر با اشاره به گزارش آژانس كه طبق آن ايران همچنان به فعاليت‌های خود در زمينه غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌دهد، گفت: طبق قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل ما چاره‌ای نداريم جز آنكه تصميم ديگری درباره اعمال تحريم‌های جديدتر عليه ايران در شورای امنيت اتخاذ كنيم.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه‌فرانسه در پاسخ به اينكه آيا با توجه به مخالفت روسيه و چين احتمال متقاعد كردن ايران به توقف برنامه‌هسته‌ای‌اش بدون استفاده از زور وجود دارد، گفت: ما به شركای اروپايی خود پيشنهاد داديم كه در چارچوب اتحاديه‌اروپا نيز اقداماتی را عليه ايران اتخاذ كنند تا بدين‌ ترتيب دولت تهران متوجه شود كه نمی‌تواند از سياست يك عمل انجام شده استفاده كند.

كوشنر مستقيما به اين سوال كه آيا فرانسه از اقدام نظامی آمريكا يا اسرائيل عليه ايران حمايت خواهد كرد؟ پاسخ نداد، اما لحنی كه به كار برد حاكی از اين بود كه برای فرانسه همه گزينه‌ها از جمله اقدام نظامی امكان‌پذير است.

كوشنر با تكرار اتهام‌های غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه‌هسته‌ای ايران گفت: من قصد دارم با عزم راسخ اين مسير (فشار بر ايران) را كه تنها راه دستيابی به يك راه‌حل مورد توافق و تنها راه اجتناب از انتخاب بين يك بمب ايرانی يا بمباران ايران است، ادامه دهم.

وزير امور خارجه آلمان هم ادعا كرد كه همكاری تهران با آژانس كافی نيست. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانك والتر اشتاين ماير در جريان ديدار از پاريس در گفت‌وگو با خبرنگاران توسل به تحريم‌های جديد عليه ايران را بعيد ندانست.

وی همچنين برخلا‌ف گزارش البرادعی مدعی شد: بر اساس اطلا‌عات ما و اطلا‌عاتی كه مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلا‌م كرد، متاسفانه همكاری به سطحی كه ما برای ازسرگيری مذاكرات با تهران اميد داشتيم، نرسيده است.

اشتاين ماير گفت: كشورهای اروپايی و ۶ كشور بزرگ ذيربط در مساله هسته‌ای ايران بايد بايكديگر بنشينند و درباره احتمال افزايش فشار بر ايران بينديشند.

دولت جورج بوش، رئيس‌جمهور آمريكا با متعهدان اين كشور پس از آنكه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلا‌م كرد مقامات ايرانی پاسخ‌های ناكافی به سوالا‌ت آژانس درباره‌فعاليت‌های هسته‌ای‌اش در گذشته داده‌اند گفتند كه برای اعمال تحريم‌های جديد سازمان ملل عليه تهران تلا‌ش خواهند كرد اما مقامات اروپايی و آمريكايی اكنون بيش از آنكه نگران مخالفت روسيه - كه در گذشته از برنامه هسته‌ای ايران دفاع كرده است - باشند نگران وتوی چين هستند.

مقامات آمريكايی و اروپايی روز جمعه مدعی شدند كه پكن تعمدا در حال وقت تلف كردن برای محافظت از منافع اقتصادی خود است. استفان‌‌هادلی، مشاور امنيت ملی آمريكا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: چين بايد نقش مسووليت پذيرانه‌تری را در زمينه ايران بر عهده گيرد.

چين بايد درك كند كه در دهه‌های آينده به نفت خاورميانه وابسته خواهد بود و در نتيجه داشتن يك خاورميانه با ثبات و امن به نفع توسعه اين كشور است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024