پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.11.2007, 12:11

سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه مطرح کردند:


ایسنا: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: آمريكا، انگليس و فرانسه پرسش‌های سختی را درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ايران می‌پرسند كه بعيد است گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی كه قرار است امروز (پنجشنبه) منتشر شود بتواند به آن پاسخی بدهد و به اين ترتيب زمينه را برای اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران آماده كند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد: اين پرسش‌ها در اسناد محرمانه‌ی جداگانه‌ای در اين سه كشور تهيه شده‌اند و در آستانه‌ی انتشار گزارش محمد البرادعی، مديركل‌ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اختيار آسوشيتدپرس قرار گرفت.

اين گزارش به نقل از ديپلمات‌ها افزود كه اين پرسش‌ها همچنين در می‌ان ۳۵ كشور عضو شورای حكام توزيع شده و به علاوه در اختيار دفتر البرادعی قرار گرفته است.

حتی با وجودی كه ايران قصد دارد به همه‌ی سوالاتی كه در سال‌های گذشته پاسخ نداده بود، پاسخ بدهد، اين متحدين غربی در صدد پرسيدن سوالاتی بسيار جزيي‌تر و حساس‌تر از آن چيزی هستند كه معمولا در گزارشات آژانس لحاظ می‌شود.

اين ديپلمات‌ها گفتند كه تهران دست كم سه درخواست آژانس را كه به گزارش مربوط می‌شود نپذيرفته است.

واشنگتن، لندن و پاريس در ۱۰ صفحه مسايلی را مطرح می‌كنند كه فكر می‌كنند ايران بايد برای اعتماد سازی نسبت به اينكه برنامه‌ی غنی سازی اورانيوم اين كشور با هدف توليد برق هسته‌ای انجام می‌گيرد، درباره‌ی آنها به آژانس توضيح بدهد.

به عنوان مثال فرانسه اطلاع از "گاه‌شمار كامل تماس‌های" ايران با شبكه بازار سياه هسته‌ای را كه سانتريفوژهای ابتدايی و ديگر تجهيزات لازم برای غنی سازی را در اختيار اين كشور قرار داده است، درخواست می‌كند و از آژانس نتيجه گيري‌هايی را می‌خواهد كه درباره‌ی توليد قطعات سانتريفوژها به وسيله ايران در تاسيسات نظامی توضيح بدهد.

فرانسه همچنين از آژانس می‌خواهد كه تمامی پرسش‌های مطرح شده از سوی آژانس و پاسخ‌های ارايه شده از سوی ايران را ارايه دهد و اين شرطی است كه احتمالا از سوی آژانس به دليل محرمانه بودن مسايل پذيرفته نخواهد شد.

انگليس با اشاره به اختلافات ايران و آژانس در گذشته درباره دامنه، تاريخ و تحول كنونی تلاش‌های غنی سازی تهران به دفعات اين سوال را مطرح می‌كند كه ايران چه چيزی به آژانس گفته است كه به اين نهاد اطمينان داده است اظهاريه‌های تهران در اين زمينه صحيح و كامل است؟

براساس اين گزارش، آمريكا "دسترسی كامل به افراد، تاسيسات،‌ تجهيزات و موادي" را خواستار است كه می‌تواند نشان دهد فعايت‌های ابتدايی غنی سازی در ايران بسيار توسعه يافته‌تر از چيزی بوده است كه اين كشور پذيرفت و با برنامه‌ی نظامی ايران مرتبط بوده است.

واشنگتن همچنين اطمينان درباره همكاری كامل ايران با همه درخواست‌های آژانس در خصوص اطلاعات و اسناد را خواستار است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024