پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.11.2007, 12:54

جورج بوش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدراعظم آلمان:


ایسنا: آنگلا مركل و جورج بوش در خصوص دنبال كردن هدف ديپلماتيك برای پايان دادن به برنامه هسته‌يی ايران در حاليكه بر روی استراتژی مشتركی درباره‌ی تهران كار می‌كنند، توافق كردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: به نظر نمی‌رسد كه جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و آنگلا مركل، صدراعظم آلمان اختلافات‌شان درباره‌ی تحريم انفرادی ايران را كاهش داده باشند و مركل همچنان به موضعش مبنی بر اينكه آلمان تا پايان تلاش‌های ديپلماتيك اروپا و سازمان ملل منتظر باقی می‌ماند، پايبند ماند.

بوش در ديدار با مركل در مزرعه‌ی خصوصی‌اش در تگزاس گفت: ايران در راس دستور كار ماست. ما به همكاری با يكديگر برای حل اين مساله به طريق ديپلماتيك ادامه خواهيم داد و اين به معنای آن است كه آنها همچنان منزوی خواهند ماند.

صدراعظم آلمان نيز كه از طريق مترجم صحبت می‌كرد، افزود: من كاملا معتقدم امكانات ديپلماتيك هنوز به پايان نرسيده است.

مركل گفت كه خودداری ايران از تعليق فعاليت حساس هسته‌يی، نگرانی‌های غرب در خصوص اينكه به دنبال سلاح هسته‌يی باشد را افزايش داده و ممكن است مستلزم سومين دور از تحريم‌های سازمان ملل باشد و آن را "روشن‌ترين پيامی كه می توان به تهران داد" خواند.

وی در ادامه به ديپلماسی در حال اجرای خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا و تلاش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه‌ی هسته‌يی ايران اشاره كرد.

مركل گفت: اگر آن تلاش‌ها با شكست روبرو شود، آنگاه ما بايد درباره‌ی تحريم‌های احتمالی بيشتر فكر كنيم و نبايد فقط به آن فكر كنيم، بلكه بايد درباره‌ی آن گفت‌وگو و در خصوص تحريم‌های احتمالی بيشتر توافق كنيم.

اين گزارش به نقل از صدراعظم آلمان ادامه داد كه به علاوه در صورت چنين بن‌بستی كه ممكن است اوايل دسامبر اعلام شود "آلمان بايد به روابط تجاری موجود با ايران به صورت دقيق‌تر نگاه كند".

وی گفت: اگر چنين وضعيتی ظاهر شود، لازم است ما اينكه آيا بايد درباره نگاه دقيق‌تری به آن داشته باشيم يا نه و نيز نياز احتمالی به كاركردن با يكديگر به همراه جامعه‌ی تجاری آلمان را بررسی كنيم. من با آنها درباره‌ی كاهش احتمالی بيشتر روابط تجاری گفت‌وگو خواهيم كرد.

بر اساس اين گزارش، استفان هادلی، مشاور امنيت ملی كاخ سفيد به خبرنگاران گفت كه امكان استفاده از گزينه‌های نظامی عليه ايران به صراحت مطرح نشد اما در عين حال از اشاره مركل به افزايش فشار مالی ابراز خرسندی كرد.

هادلی گفت: اين تشخيص داده شده است كه بايد فشار بيشتری عليه رژيم ايران وارد كرد تا اينكه آنها سياست‌هايی كه تاثير انزوای ملت ايران را به دنبال دارد تغيير دهند و در عين حال گزينه‌ی مذاكره درباره‌ی نتيجه‌ای موفقيت آميز را باز نگهدارد.

به گزارش رويتر، مركل در كنفرانس خبری با بوش گفت: ما در گفتن اينكه تهديد ناشی از برنامه‌ی هسته‌يی ايران، تهديدی جدی است با هم يكی هستيم.

به گزارش ايسنا، وی افزود: ما هر دو در اين ديدگاه سهيم هستيم اما ما همچنين بر اين عقيده‌ايم كه فكر می‌كنيم اين مساله می‌تواند از طريق ابزارهای ديپلماتيك حل شود و گام بعدی قطعا يك قطعنامه خواهد بود

مركل گفت كه در انتظار گزارش آژانس از ايران پيش از تصميم گيری نهايی درباره‌ی تحريم‌ها منتظر خواهد ماند.

انتظار می‌رود آلمان، فرانسه، انگليس، آمريكا، روسيه و چين در تاريخ ۱۱ نوامبر برای ارزيابی گزارشات البرادعی و سولانا با يكديگر ملاقات كنند.

صدراعظم آلمان گفت: اگر اين گزارشات نارضايت‌بخش باشد، ما بايد به تحريم‌های احتمالی بيشتر فكر كنيم ما همچنين بايد درباره تحريم‌های احتمالی بيشتر فكر كنيم.

بوش در اين كنفرانس خبری گفت: آنچه رژيم ايران بايد بفهمد اين است كه ما به كاركردن با يكديگر برای حل ديپلماتيك اين مساله ادامه می‌دهيم و اين به معنای آن است كه آنها همچنان منزوی خواهند ماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024