جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.11.2007, 9:26


اعتماد: به نوشته يک رسانه غربی، بانک جهانی در پاسخ به تحريم‌های جديد امريکا عليه بانک‌های اصلی ايران، هزينه‌های مربوط به امدادرسانی در زمان زلزله، بهداشت و ديگر پروژه‌های خود را در اين کشور به حال تعليق درآورده است.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه «هرالد تريبيون» مقام‌های بانک جهانی با بيان اين مطلب افزودند؛ تنها 4/5 ميليون دلار از هزينه‌ها برای چهار پروژه از جمله امدادرسانی در زمان زلزله، آب و بهداشت، مديريت جوی و تهيه مسکن شهری تعليق شده است؛ اين مقام‌ها انتظار ندارند که اين تعليق دائمی باشد. به نوشته اين روزنامه، اما بانک جهانی هيچ طرحی برای از سرگيری پرداخت مبالغ خود ندارد، زيرا در پيدا کردن بانک‌هايی در ايران برای کار با آنها مشکل دارد، زيرا امريکا معامله با چهار بانک بزرگ ايران را ممنوع کرده است. امريکا اين بانک‌ها را به دخالت در تروريسم، برنامه‌های هسته يی و موشکی متهم کرده است. يک مقام بانک جهانی گفت؛ «در اين مرحله، بانک جهانی به دنبال راه‌های جايگزين برای حمايت از اين پروژه‌هاست. معلوم نيست که اين امر چقدر دشوار باشد. پيدا کردن راه‌های جايگزين امری آسان نيست. در اين مرحله ما هيچ پاسخی برای اينکه چطور و چه زمانی اين راه‌های جايگزين را پيدا کنيم، نداريم.»

مقام‌های امريکايی ابراز اميدواری کردند که اين تصميم بانک جهانی فشارها بر ايران را افزايش دهد نه الزاماً از طريق توقف پروژه‌های انسانی، بلکه از طريق انزوای اقتصادی ايران به علت خودداری آن از تعليق غنی سازی و مذاکره با غرب درباره برنامه هسته يی خود.

پرداخت هزينه‌ها برای پروژه‌های بانک جهانی همگی از طريق بانک ملی انجام شده که يکی از بزرگ ترين بانک‌های ايران است، اما امريکا ماه گذشته اين بانک را تحريم کرد. بانک صادرات و ملت نيز در اين ليست قرار دارند.

بر پايه گزارش وب سايت بانک جهانی، اين بانک در ۹ پروژه فعال در ايران شرکت دارد و تا سال گذشته در ۴۸ عمليات به ارزش تقريبی 4/3 ميليارد دلار شرکت و کمک مالی کرده است. در حالی که بانک‌های صادرات، ملی و ملت در ليست امريکا قرار دارند، اما شورای امنيت تنها بانک سپه را در ليست برنامه‌های هسته يی و موشک‌های بالستيک ايران قرار داده است.

ديپلمات‌های غربی با اشاره به اطلاعات منتشر شده در اروپا و امريکا می‌گویند که بيشتر بانک‌های مهم در اروپا تجارت خود با بانک‌های ايرانی را کاهش داده‌اند. به گفته‌ی اين ديپلمات‌ها، دولت‌های هلند، فرانسه، ايتاليا و آلمان نيز کاهش سطح تجارت خود با ايران را آغاز کرده‌اند. با اين وجود دولت بوش بر آنها فشار می آورد تا اقدام‌های بيشتری را انجام دهند.

مقام‌های دولت بوش می گويند که آنها بر بيش از ۴۰ بانک در سراسر جهان فشار وارد کرده‌اند تا تجارت خود با ايران را متوقف کنند و بيشتر آنها حداقل برخی اقدام‌ها را اتخاذ کرده اند، اما بانک‌های موجود در خليج فارس، چين و ديگر بخش‌های آسيا به فعاليت خود ادامه داده و در برخی موارد جای خالی ايجاد شده در نتيجه نبود بانک‌های غربی را پر کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024