جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.11.2007, 19:38


نشست نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان، با هدف تبادل‌نظر پیرامون مناقشه‌ی هسته‌ای ایران روز جمعه دوم نوامبر در لندن برگزار شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا علاقمند بودکه در این نشست درباره تحریم‌های جدید علیه ایران تبادل‌نظر شود. نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا هنگام ورود به لندن به خبرنگاران گفت، «ما تصمیم داریم عناصر قطعنامه‌ی سوم را تنظیم نماییم.»

معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا چین و روسیه را به همکاری جدی در این زمینه فراخواند. او گفت: «ما امیدواریم چین و روسیه با نیت جدی و با موضع اساسی در این نشست حاضر شوند تا در تنظیم یک قطعنامه پیشرفتی حاصل گردد.» معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا تاکید کرد، وقت آن است که روسیه و چین به‌طور جدی خود را درگیر این مسئله کنند. چرا که مشروعیت شورای امنیت دراینجا در برابر علامت سئوال قرار گرفته است.

در نشست لندن نمایندگان شش قدرت بزرگ توافق کردند جلسه‌ی دیگری در روز دوشنبه ۱۹ نوامبر برگزار کنند تا گزارش‌های محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و خاویر سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره تلاش‌های اخير برای حل مسئله هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند.

بنا به بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه‌ی بریتانیا انتشار یافت، در صورتی که گزارش‌های رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاکی از مثبت بودن نتیجه از تلاشهای اخیر برای حل دیپلماتیک مسئله اتمی ایران نباشد، با تصویب این قطعنامه‌ی دیگری تحریم‌های تازه‌ای را علیه آن کشور بکار خواهند بست.

نشست روز جمعه در لندن، قرار بود دوهفته پیش و در برلین برگزار گردد، اما چین در اعتراض به ملاقات رهبران ایالات متحده‌ی آمریکا و آلمان با دلایی لاما و اعطای نشان افتخار به وی در کنگره‌ی آمریکا، از شرکت در نشست برلین خودداری کرد و موجب تعویق آن شد.

روسیه و چین در هفته‌های اخیر خواهان بردباری و تقویت تلاش‌های دیپلماتیک در مواجهه با مناقشه‌ی هسته‌ای ایران بودند. در سپتامبر گذشته تلاش‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، با مخالفت چین و روسیه روبرو شد و اعضای دائم شورای امنیت و آلمان تصمیم گرفتند اقدام‌های بعدی خود در خصوص پرونده‌ی ایران را به نتایج دو گزارش محمد البرادعی و خاویر سولانا در اواخر ماه نوامبر موکول نمایند.

پایان مذاکرات ایران و آژانس در تهران

در همین‌حال آخرین دور مذاکرات نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران روز گذشته (پنجشنبه اول نوامبر) پایان یافت. این مذاکرات چهار روزه که در تهران برگزار شد، بخشی از توافق دولت ایران با آژانس برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های بازرسان آژانس درباره‌ی گذشته و اهداف برنامه‌های اتمی آن کشور است. نمایندگان ایران و آژانس تاکنون چند بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. دور اخیر مذاکرات درباره‌ی سانتریفیوژهای P1 و P2 بود. ایران بایست به آژانس توضیح می‌داد نقشه‌ی ساخت و قطعات این دستگاه‌ها را چگونه به دست آورده‌است.

ایران تا پایان ماه نوامبر وقت دارد که به همه‌ی ابهام‌های آژانس پاسخ گوید. محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر نوامبر گزارشی از آخرین وضعیت پرونده‌ی هسته‌ای ایران و چگونگی اجرای توافق با ایران را به شورای امنیت ارائه می‌دهد. این گزارش، به اضافه‌ی گزارش خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مذاکراتش با مقام‌های ایرانی، مبنای تصمیم‌های بعدی شورای امنیت درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران خواهد بود.

ادامه‌ی همکاری مشروط به گزارش البرادعی

ایران ادامه‌ی همکاری با آژانس در چهارچوب توافق دو طرف را به گزارش آتی محمد البرادعی موکول کرد. جواد وعیدی، سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات با آژانس، روز پنجشنبه (اول نوامبر) به خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا، گفت: «این مذاکرات، مذاکرات نهایی در مورد سانتریفوژها بود و پس از این تا پایان اجلاس ماه نوامبر آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، جلسه‌ای با آژانس نخواهیم داشت.»

وعیدی افزود: «اکنون منتظر ارزیابی آژانس می‌مانیم. اگر آژانس در اجلاس ماه نوامبر اعلام کند که موضوع سانتریفوژهای پی‌۱ و پی‌۲ بسته و حل و فصل شده، به سراغ حل و فصل موضوع بعدی خواهیم رفت.»

این مقام ایرانی تاکید کرد "تا قبل از بسته نشدن موضوع سانتریفوژها، به موضوعات بعدی که در توافق‌نامه‌ی ایران و آژانس آمده است، نخواهیم پرداخت."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024