سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.11.2007, 9:53



نمايندگان سازمان‌های جامعه مدنی عصر روز پنجشنبه در منزل دكتر سهراب رزاقی با خانواده مديرعامل موسسه "كنشگران جامعه مدنی" ديدار و ابراز اميدواری كردند كه وی نيز چون ديگر فعالان سياسی و مطبوعاتی و كنشگران جنبش زنان و دانشجويی كه هر روز به بهانه‌ای دستگير و پس از مدتی رها می‌شوند، هرچه زودتر از زندان اوين آزاد شود.

در اين نشست كه نمايندگان تعدادی از سازمان‌های غيردولتی و اعضای هيات مديره و شورای مركزی سازمان‌های جامعه مدنی، چون انجمن دفاع از حقوق زندانيان، ادوار تحكيم وحدت، تحكيم وحدت، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران حضور داشتند، اعلام شد كه فرزندان خردسال دكتر رزاقی از دوری پدر بی تابی می‌كنند و پدر پير او نيز نگران وضعيت نامبرده در بند امنيتی زندان اوين است.

خانم رزاقی خطاب به حضار گفت كه اگرچه پس از بيش از يك هفته، درست دقايقی پيش از انجام اين نشست به شوهرش اجازه تماس تلفنی داده‌اند، اما گفت و گوی انجام شده با كل اعضای خانواده حدود يك دقيقه بوده است و متاسفانه فرزندان ايشان نتوانسته‌اند با پدر خود صحبت كنند.

الله مراد رزاقی برادر مديرعامل موسسه كنشگران در شرح تلاش يك هفته‌ای خود برای ديدار با مسئولان امنيتی دادستانی تهران و بازرس پرونده، خاطر نشان كرد كه پس از رفت و آمدهای متعدد وی عاقبت در وقت ملاقات عمومی بوده كه توانسته است با قاضی حداد معاون امنيتی دادستانی تهران چند دقيقه‌ای صحبت كند.

وی با اشاره به خدمات خانواده رزاقی در دوران انقلاب و پس از انقلاب تاكيد كرد كه من به آقای حداد گفتم ما نه تنها نمی‌توانيم جوابگوی اين نوع اقدام‌های شما در برابر نمايندگان رسانه‌ها و افكار عمومی باشيم، بلكه زبانمان در قبال بستگان و آشنايان نيز بسته است، چون آنها می‌پرسند وقتی با خانواده شما كه خود "تابلوی نظام" هستيد اين گونه برخورد می‌شود، وضعيت ديگر شهروندان در اين كشور چگونه خواهد بود!

او به اين نكته تيز اشاره كرد كه در اين ديداراين پرسش را مطرح كرده است كه اگر بحث كنشگران موضوع فعاليت‌های مالی اين موسسه است، برخورد اطلاعاتی و امنيتی با اين پرونده چه معنايی می‌دهد و چرا بايد با يك استاد دانشگاه و مديرسابق كشور مانند جانی و بزهكار برخورد شود و به جای احضار قانونی و رسمی او را در خيابان بازداشت كرده و به بند امنيتی اوين انتقال دهند؟

وی افزود، پس از اين ديدار و دستور آقای حداد بود كه حجت الاسلام موسوی بازرس شعبه دوم امنيتی دادستانی اجازه داد كه من بتوانم با او صحبت كنم و مسائلی در مورد شخصيت، سابقه و منش و روش دكتر رزاقی را كه از مديران نظام بوده است بيان دارم. وی خاطرنشان كرد اگرچه حتی تلاش‌های متعدد من برای ديدار با دكتر رزاقی، به دليل ممنوع الملاقات اعلام شدند وی بی نتيجه بوده است، اما به دليل اصراری كه به عمل آمد، امروز تنها اجازه يك تماس تلفنی يك دقيقه‌ای داده شد، كه آن هم تنها به احوالپرسی گذشت و متاسفانه فرزندان خردسالش كه در جريان دستگيری قرار ندارند و تصور می‌كنند كه پدرشان به سفر رفته است، نتوانستند با وی گفت وگويی انجام دهند و دائم می‌گويند بابا هميشه وقتی سفر هم می‌رفت به ما تلفن می‌كرد، پس او كجاست، چرا سراغ ما را نمی‌گيرد؟

در اين نشست رضا يوسفيان، نماينده دوره ششم مجلس و رئيس هيات مديره موسسه كنشگران نيز اعلام كرد كه بازجويان وزارت اطلاعات گفته است كه تمام مسائل كنشگران داوطلب، از جمله مسائل مالی و رفت و آمدهای اساتيد خارجی شفاف و روشن بوده و مقام‌های ذيربط از جمله وزارت خارجه در جريان امر بوده اند و جايی برای بستن دفاتر موسسات و اين نوع برخوردهای امنيتی باقی نمی‌ماند.

وی افزود دكتر رزاقی تمام وقت و تلاش خود را صرف توانمند سازی نهادهای مدنی كشور كرد، و حتی در اين تلاش و از خودگذشتگی شغل خود را در دانشگاه از دست داد و در دوران احمدی نژاد پاكسازی شد.

سوسن طهماسبی ديگر عضو هيات مديره كنشگران نيز اعلام كرد كه موسسات حسابرسی رسمی كشور تمام حساب‌های مالی را بررسی كرده و گزارش‌های رسمی ارائه داده بودند كه بر روی سايت كنشگران در دسترس همه از جمله افكار عمومی قرار داشت و دليلی برای اين نوع برخوردها و زير سوال بردن وضعيت حقوق بشر ايران وجود ندارد. وی تاكيد كرد كه من به مسئولان پرونده گفته‌ام كه در شرايطی كه كشور در وضعيت خطرناك قرار دارد و خطر جنگ ايران را تهديد می‌كند، اين رفتار جز ايجاد دلسردی و نارضايتی در مردم چه فايده‌ای می‌تواند برای منافع كشور داشته باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024