پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.10.2007, 13:36


خبرنامه اميركبير: امروز سه شنبه، ۸ آبان ۱۳۸۶، تجمع و تريبون آزاد دانشجويی با حضور جمعيت ۱۰۰۰ نفری دانشجويان دانشگاه‌های تهران در دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شد.

محور‌های این تجمع كه در دانشكده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه برگزار شد، بازداشت و صدور احکام سنگین برای دانشجویان، سلب حق تحصیل، پلیسی شدن فضای دانشگاه، سرکوب فزاینده تشکل‌های دانشجویی، اخراج اساتید، توقیف نشریات دانشجویی و... بود.

به گزارش خبرنامه اميركبير در ابتدای اين مراسم يكی از دانشجويان دانشكده علوم اجتماعی علامه طی سخنانی اعلام كرد: «دانشجويان ديگر دانشگاه‌ها پشت در ايستاده اند و با مقاومت حراست رو به رو شده اند. نيروهای حراست به دانشجويان اجازه نمی دهد كه وارد دانشگاه شوند.» دانشجويان تجمع كننده پس از اين سخنان به سمت درب ورودی حركت كردند. مقاومت نيروهای حراست و تلاش دانشجويان از دو سوی در ورودی برای ورود به دانشگاه موجب شكستن درب شيشه ای دانشگاه شد و دانشجويان موفق شدند وارد دانشگاه شوند.

تجمع كنندگان در حالی كه پلاكاردهايی با مضامين «دانشگاه پادگان نيست»، «پول می دهيم تا سركوبمان كنند»، «آزادی يعنی سكوت، آزادی يعنی اوين؟!»، «تعليق، ستاره، اخراج مثلث افتخار دانشجو» و.. با خواندن سرود يار دبستانی و ای ايران و سر دادن شعارهای «دانشجوی می ميرد، ذلت نمی پذيرد»، «دانشجو دانشجو حمايتت می كنيم»، «فرمانده پادگان اين آخرين هشدار است، جنبش دانشجويی آماده قيام است» به سمت محوطه دانشكده حركت كردند و در آن جا تجمع كردند.

در آغاز تريبون آزاد انجمن اسلامی دانشگاه علامه، سليمان محمدی، به عنوان نماينده دانشكده علوم اجتماعی علامه، كه به سه ترم محروميت از تحصيل محكوم شده است با خواندن بيانيه ای، آغاز موج جديد فشار بر دانشجويان را محكوم كرد. بعد از آن آرمان صداقتی، عضو شورای مركزی انجمن اسلامی دانشگاه اميركبير، بيانيه انجمن اسلامی اين دانشگاه را در محكوميت صدور احكام سنگين برای سه دانشجوی در بند اين دانشگاه قرائت كرد.

در بخشی از اين بيانيه آمده است: «در حالی که تکذیب مدیران مسئول که با صدای نگران و چشمان بهت زده، مظلومانه و سراسیمه از این توطئه شوم اعلام نفرت و انزجار می کردند و تبری می جستند، گوش فلک را پر کرده بود، این صوت معصومانه را، راهی به مجریان عدالت! نبود که خداوند قلب و چشم گوششان را بسته که بارها نشان داده اند که بندگی خدا را وانهاده، سرسپردگی حاکمیت اقتدارگرا را به جان خریده اند. بیدادگران این بار هم تصمیم گرفتند که نشنوند و کسانی که بر مسند قضا تکیه زده اند در حالیکه دیگران را از روز جزا نهیب می زنند جایگاه پیامبری را به عروسک خیمه شب بازی ظالمان تنزل دادند و بی گناهان را مجرم نامیدند. اما با تکیه بر کدام مستندات؟ آیا مدرکی جز اعترافات تحت شکنجه‌های وحشیانه ی قرون وسطایی علیه دانشجویان دربند وجود دارد؟ کدام قانون شکنجه را برای حصول به نتیجه ی دلخواه مجاز می شمرد؟»

در ادامه اين مراسم علی عبدی، از طرف انجمن اسلامی دانشگاه شريف اقدام به ايراد سخنرانی نمود. سپس مهديه گلرو، عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه، بيانيه كميته زنان انجمن اسلامی اين دانشگاه را در محكوميت حمله حراست به خوابگاه دانشجويان دختر قرائت كرد. در بخشی از اين بيانيه آمده است: «با آغاز به کار دولتمردان نهم و انتصاب آیت الله شریعتی به ریاست دانشگاه علامه موجی از برخوردهای غیرقانونی با اساتید و دانشجویان دانشگاه علامه آغاز شد. اخراج، عدم تمدید قراداد و توهین به اساتید برجسته من جمله دکتر نمک دوست در کنار بازداشت دانشجویان، صدور احکام سنگین کمیته انظباطی برای بیش از ۳۰ نفر از فعالین دانشجویی در روزهای اخیر، توقیف نشریات، عدم صدور مجوز برای انجام برنامه‌های فرهنگی و تلاش برای انحلال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی واعمال شرم آوری مانند تعرض به دختران دانشجو توسط مامور حراست گوشه ای از وقایع روی داده در دو سال گذشته است.» در ادامه اين بيانيه صدور احكام سنگين حبس برای دانشجويان اميركبير و احتمال انتقال آن‌ها به زندان قزل حصار نيز محكوم شده است.

كيوان اميری، يكی ديگر از دانشجويان، در ادامه اين مراسم سخنرانی كرد. اين دانشجو در سخنرانی خود حمله ماموران به خوابگاه دانشجويی دانشگاه بابلسر، رشد فضای سركوب در دانشگاه، بستن انجمن‌های اسلامی، توقيف نشريات دانشجويی، بازداشت سه دانشجوی كرد دانشگاه علامه را محكوم كرد.

به گزارش خبرنامه اميركبير، در همين حين از بيرون دانشكده علوم اجتماعی خبر رسيد كه مازيار سميعی، دانشجوی دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه، محمد يزدانی و بهنام سپهرمند، از دانشجويان دانشگاه تهران، توسط نيروهای امنيتی در حالی كه به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند بازداشت شدند. دانشجويان تجمع كننده به سمت درب ورودی حركت كردند و در اين حين نيروهای امنيتی كه حضوری پرتعداد در دانشكده علوم اجتماعی علامه داشتند با دانشجويان تجمع كننده درگير شدند. تريبون آزاد دانشجويی با سخنرانی عسل اخوان، امير يعقوبعلی، شاهين زينعلی، مجيد خمسه، مهدی شجاعی و علی وفقی، از طرف شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت و دانشجويان دانشكده علوم اجتماعی علامه، خواجه نصير و دانشگاه آزاد به پايان رسيد.

تجمع دانشجويان در حالی به پايان رسيد كه نيروهای امنيتی دانشگاه علامه را محاصره كردند و كليه دانشجويانی كه از دانشكده علوم اجتماعی خارج می شدند را دستگير می كردند. طبق گزاشات رسيده نزديك به ۲۰ نفر از دانشجويان دانشگاه تهران، علامه و پلی تكنيك دستگير شده و به مكان نامعلومی منتقل شدند. جمعی از دانشجويان بازداشت شده پس از ساعتی آزاد شدند ولی آخرين گزارش‌ها حاكی از آن است كه همچنان ۶ نفر از دانشجويان در بازداشت به سر می برند.

به گزارش خبرنامه اميركبير دانشجويان دانشگاه علامه در اعتراض به دستگيری گسترده دانشجويان اقدام به تحصن در صحن دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه كرده و اعلام كرده اند تا آزادی كليه دانشجويان بازداشت شده در كلاس‌های درس شركت نخواهند كرد. دانشجويان تجمع كننده شعار می دادند: «پينوشه، پينوشه ايران شيلی نمی شه»، «دانشجوی تعليقی حمايتت می كنيم»، «محمود احمدی نژاد عامل تبعيض و فساد»، «مرگ بر ديكتاتور» و... . تا لحظه تنظيم اين خبر جو داخل و خارج دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه به شدت متشنج گزارش می شود و دستگيری دانشجويان همچنان ادامه دارد.

اخبار تكميلی در خصوص دانشجويان بازداشت شده در گزارش‌های تكميلی ارسال می شود.












 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024