جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.10.2007, 10:05


ایسنا: سخنگوی دولت خبر داد: استعفای علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پذیرفته شد و مراحل جانشینی ایشان در حال طی شدن است.

غلامحسین الهام در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران توضیح داد: آقای علی لاریجانی به دلیل مشکلات شخصی مایل بودند که در دیگر حوزه‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند و در این راستا تقاضاهایی را مطرح کرده بودند و اصرار به استعفا داشتند که گویی در حال حاضر این استعفا پذیرفته شده و موضوع جانشینی ایشان در حال طی شدن مراحل است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سعید جلیلی جایگزین لاریجانی خواهد شد؟ گفت: بله آقای جلیلی جایگزین ایشان خواهد شد.

الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر استعفای لاریجانی بر دیدار و مذاکره این هفته با سولانا و احتمال لغو این دیدار تاکید کرد: نه، لغو نشده است. دیدارها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مسائل هسته‌یی روال خود را دارد. سیاست‌ها خیلی روشن و محکم و تثبیت شده است و احیانا با تغییرات مدیریتی هیچ برنامه‌ای تغییر نمی‌کند و این هیچ ارتباطی با اصل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ هسته‌یی و امنیت ملی ندارد و آن‌ها محکم و تثبیت شده هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات لاریجانی و سولانا که قرار بود این هفته برگزار شود و این‌که در این مذاکرات لاریجانی حضور پیدا می‌کند یا جلیلی که به عنوان جانشین وی انتخاب شده است؟ گفت: منعی برای حضور آقای لاریجانی در مذاکرات وجود ندارد؛ شاید آقای لاریجانی با آقای جلیلی با هم حضور پیدا کنند و یا شاید آقای لاریجانی و ممکن است آقای جلیلی حضور پیدا کنند.

الهام ادامه داد: سیاست ما تغییری نکرده است و تغییر شخص به معنای تغییر و دگرگونی در برنامه‌ها وسیاست‌ها نیست. به هر حال مسوولیتی بر عهده لاریجانی بوده که ایشان به دلایل شخصی این مسوولیت را محول کردند ولی همان سیاست‌هایی که قبلا اتخاذ می‌شد، اکنون نیز دنبال می‌شود.

وی گفت: چارچوب سیاست همان چارچوب سیاست‌هایی است که قبلا اتخاذ شده و با تغییر اشخاص سیاست‌ها تغییر پیدا نمی‌کند.


کنار گذاشته شدن نماینده آیت‌الله از صدر پرونده هسته‌ای

سایت تابناک: سرانجام پس از دو هفته اخبار غیر رسمی و محرمانه، دکتر علی لاریجانی، نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای که قریب دو سال عهده‌دار این پرونده بود، کنار گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، امروز غلامحسین الهام، سخنگوی دولت گفت: استعفای علی لاریجانی رئیس شورای عالی امنیت ملی پذیرفته شد و مراحل جانشینی ایشان در حال طی شدن است.

الهام از انتصاب سعید جلیلی که از افراد دارای سابقه در وزارت خارجه و کاملا نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، به جای نماینده آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد و گفت:‌ آقای لاریجانی مشکلاتی شخصی داشت که مایل بود در حوزه‌های دیگری فعالیت‌های سیاسی و مدیریتی داشته باشد و چند بار هم از رئیس جمهور خواسته اند که از این سمت کناره‌گیری کنند.

الهام امروز در شرایطی با اعلام این خبر غیرمنتظره، بسیاری از خبرنگاران را شوک‌زاده کرد که پیشتر اعلام شده بود روز سه‌شنبه قرار است دکتر لاریجانی با «خاویر سولانا» در رم دیدار و فصل جدیدی از گفت‌وگوها را با نماینده گروه «1+5» آغاز کند که با این حساب، احتمال می‌رود این مذاکره لغو گردد.

افکار عمومی اختلاف رئیس‌جمهور با دبیر شورای امنیت ملی را زمانی احساس کردند که دکتر لاریجانی پس از پاسخ مثبت رهبر انقلاب به پوتین مبنی بر تأمل در پیشنهاد وی، ارائه پیشنهاد هسته‌ای به ایران را تأیید کرد، اما رئیس‌جمهور اظهار کرد که پوتین پیشنهاد هسته‌ای به ایران نداده است.

در صورت انتصاب جلیلی، ثمره یا شخصی نظیر آنان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روندی کاملا یکدست با دولت پیدا خواهد کرد.

علی لاریجانی که اندکی پس از روی کار آمدن دکتر احمدی‌نژاد با نظر مثبت رهبر انقلاب به جای حسن روحانی، حکم دبیری شورای عالی امنیت ملی و به تبع آن، مدیریت پرونده هسته‌ای را بر عهده داشت، طی دو سال فعالیت خود، نوعی جدید از دیپلماسی را تحت عنوان «ایستادگی منطقی» به اجرا گذارد و هرچند طی این مدت با بیشترین فشارها از داخل و خارج روبه‌رو بود و سه قطعنامه علیه ایران در دوران وی صادر شد، اما در همین شرایط، کارنامه موفقی را از خود بر جای گذاشت و از این رو به نظر می‌رسد که کنار گذاشته شدن وی در شرایط کنونی، جایگاه وی را در افکار عمومی تقویت خواهد کرد.

لاریجانی طی این مدت ـ به ویژه به دلیل انتصاب از سوی آیت‌الله خامنه‌ای ـ همواره به عنوان کانال ارتباطی مطمئن جهان با ایران تلقی می‌شد و به ویژه در دو ماه گذشته، توانست با تعامل مثبت و فعال با آژانس انرژی اتمی، پرونده پلوتونیوم ایران را مختومه کند و تحرکات او باعث شد اعضای دائمی شورای امنیت به رغم تهدید در قطعنامه سوم خود، بیش از چهار ماه صدور قطعنامه جدید علیه ایران را به تأخیر بیندازند.


اختلاف میان دولت و تیم هسته‌ای

ایران امروز: کنار رفتن علی لاریجانی بنظر نمی‌رسد استعفا باشد. بلکه برکناری و یا استعفا در اثر شدت اختلاف‌هاست. لاریجانی همین دو سه روز پیش با اشتیاق خبر از دیدار قریب‌الوقوع خود با سولانا داده بود. اما به ناگهان، هم در دیدار پوتین با علی خامنه‌ای شرکت نداشت، در حالیکه بسیاری از مسئولان حکومت حضور داشتند، و هم او خبر ارائه پیشنهاد از سوی پوتین به خامنه‌ای داد که احمدی‌نژاد آن را رد کرد. بنابراین کناره‌گیری لاریجانی یک معنی می‌تواند داشته باشد: اوج‌گیری اختلاف در میان مقام‌های حکومت بر سر راهبرد هسته‌ای.

احتمالا پیشنهاد و حرف و حدیث‌های پوتین در تهران بر آتش این اختلاف‌ها دمیده و کار را به استعفای لاریجانی کشانده است. اگر چنین باشد، که به احتمال زیاد چنین هست، آنچه پوتین به مقام‌های ایران در میان گذاشته آخرین راه و چاه و هشدار و اولتیماتوم بوده است. کافی است اشاره شود که پوتین قبل از آمدن به تهران با طرف‌های اصلی مناقشه‌ای اتمی ایران دیدار کرد: با سارکوزی، با کاندولیزا رایس و رابرت گیتس و نیز رهبر جمهوری فدرال آلمان. بنابراین پیام پوتین به «مقام عالی» نظام اسلامی در ایران پیام و به عبارت دیگر اولتیماتوم همه‌ی جهان از جمله خود روسیه بود و مقام‌های حکومتی ایران به سختی خواهند توانست آن را نادیده بگیرند.

چنین پیداست که مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر راهبرد آتی بحران هسته‌ای - بحرانی که خود ساخته و پرداخته‌اند - بر سر دو راهی و تصمیم مهمی قرار گرفته‌اند. روزهای آتی بدقت روشن خواهد شد که ماجرا چه بود و مسیر آتی به کجا می‌رود.


یار دیرین احمدی نژاد به جای رقیب دیرین

سایت فرارو: با پذیرش استعفای علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران، سعید جلیلی، به این سمت منصوب شد.

سعید جلیلی متولد ۱۳۴۴ در مشهد، دانش آموخته دوره دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه امام صادق و از دوستان نزدیک قدیمی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کنونی ایران است.

سابقه کاری وی در وزارت امور خارجه ایران بیش از ده سال است و از جمله سوابق مدیریتی وی در این وزارتخانه مهم، تصدی سمت مدیر کل ارزیابی این وزارتخانه در زمان دولت اصلاحات بوده است.
پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری، جلیلی گزینه اصلی رییس جمهور منتخب برای وزارت امور خارجه بود که البته بنا به مصالحی، وی برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی نشد؛ اما یکی از شروط اصلی محمود احمدی‌نژاد با منوچهر متکی بکارگیری جلیلی در سمت معاونت بود.

این در حالی بود که در دوره قبل، سعید جلیلی یکی از منزوی‌ترین مدیران وزارت امورخارجه بود، اما متکی به قول خود عمل کرد و معاونت اروپا و امریکای وزارت امور خارجه ایران را در اختیار این یار دیرین احمدی‌نژاد قرار داد. علی لاریجانی، رقیب انتخاباتی احمدی نژاد نیز به توصیه مقامات ارشد نظام بجای حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی شد.

با این همه، نقش جلیلی در سیاستگذاری خارجی دولت نهم بسیار بیشتر از یک معاون وزیر بود و تقریبا در تمام مسایل مهم خارجی و روابط دیپلماتیک مورد مشاوره احمدی نژاد قرار می گرفت. گفته می‌شود که طرح نامه‌نگاری به رهبران برخی کشورها و حتی انشای این نامه‌ها از سوی جلیلی انجام گرفته است.

همچنین او از مدافعان سرسخت تحکیم روابط با کشورهای چپ آمریکای لاتین نظیر کوبا و ونزوئلا محسوب می شود.

با این اوصاف با انتخاب جلیلی به سمت بسیار مهم دبیری شورای عالی امنیت ملی که نقش بسیار مهمی در تعیین خط مشی سیاست خارجی ایران دارد، پیش بینی می شود که روابط خارجی ایران به خصوص در ماجرای هسته‌ای، بیش از پیش به سمت رادیکال شدن پیش رود.

همچنین احتمال تعویض وعیدی که از مهره‌های کلیدی لاریجانی به شمار می‌رود نیز وجود دارد و این به معنای تضعیف بیش از پیش منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران است که نه تنها دارای اشتراکات سیاسی چندانی با سعید جلیلی نیست، بلکه مسوول ستادهای انتخاباتی علی لاریجانی، رقیب احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نیز بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024